Apple moet nog een stuk duidelijker worden over politieke advertenties
De digitale mogelijkheden om grote groepen op afstand te beïnvloeden worden al tijden misbruikt om andere landen te destabiliseren, met name democratieën zijn daar gevoelig voor. Want hoe minder controle de staat heeft over informatie, hoe meer er misbruik van gemaakt kan worden.
Een
recente verordening van de EU beoogt daarom meer transparantie, om zo informatiemanipulatie en buitenlandse inmenging in verkiezingen tegen te gaan.
Apple moet nog een stuk duidelijker worden over politieke advertenties
klik of tap voor een grotere versie
De
Mozilla Foundation (van het bedrijf achter onder andere Firefox) and het Finse
CheckFirst hebben gekeken hoe transparant tech-bedrijven zijn over de advertenties die bij hen ingekocht worden. Daarbij werd gekeken naar factoren zoals de diepte van de verstrekte informatie over de advertentie en de adverteerder, de gebruikte targeting-criteria en het bereik van de advertentie. Daarnaast werd de volledigheid van het advertentiearchief geëvalueerd, evenals de beschikbaarheid van historische gegevens en de toegankelijkheid, consistentie en documentatie van de geleverde tools.
Daarbij scoorde Apple niet het slechtst, maar zeker ook niet het best, zoals je hierboven kan zien. Waarbij wel de kanttekening dat ik nog nooit een politieke advertentie in de App Store heb gezien, mocht dat bij jou wel het geval zijn dan graag een melding daarvan hieronder bij de reacties.
Daarbij scoort bijvoorbeeld TikTok beter dan Apple, terwijl juist dat platform zoveel data verzamelt en daarmee de gebruikers zo stuurt dat er in de VS zelf een compleet verbod van
in de maak is.
Wil je het hele rapport zelf downloaden en lezen, dat kan
hier (Pdf, 5,7 MB).
#AppStore