geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Cupertino-Apple-HQ.jpg
Is het de verkeerde kant op aan het gaan met de Apple Stores?
Angela Ahrendts zwaaide begin vorige maand af als Senior Vice President of Retail + People bij Apple, zeg maar de baas van de Apple Stores. Inmiddels is ze opgevolgd door Deirdre O’Brien, een oudgediende bij Apple want die werkt daar al ruim dertig jaar.

Of het met het vertrek van Angela Ahrendts te maken heeft is niet helemaal duidelijk, maar Bloomberg komt nu met een verhaal waarin met name de service in de Apple Stores er niet erg best afkomt. Daarin lezen we bijvoorbeeld de ervaring van iemand die bijna 20 minuten moesten wachten tot er eindelijk iemand beschikbaar was om een MacBook voor zijn dochter te kopen, maar ook dat werknemers in de Apple Stores op dit moment ook niet blij zijn met hoe het loopt.



Maar we hoeven niet eens Bloomberg te lezen om te weten wat er op dit moment over de Apple Store gedacht wordt, lees bijvoorbeeld de raad hieronder van forumlid MacFrankie, die gegeven werd voor het geval iemand naar de Apple Store zou willen gaan voor het vervangen van de batterij van een iPhone:

Citaat
Vergeet niet om een afspraak te maken met de Apple Store, zonder afspraak word je niet als klant behandeld maar als lastpost. Die arrogantie zit er helaas nog steeds in.

Natuurlijk is een vervanging wat anders dan een aankoop, in het eerste geval hoop en verwacht je natuurlijk snel geholpen te worden. Bij reparatie of vervangen van onderdelen is een afspraak maken natuurlijk altijd verstandiger, het probleem zit volgens mij in de arrogantie die ervaren wordt.

Want als je ervaringen van medewerkers in het artikel van Bloomberg leest, dan lijkt het goed mogelijk dat de houding die kennelijk negatief ervaren wordt voortkomt doordat Apple in de afgelopen jaren onder Angela Ahrendts de focus wel erg veel op branding heeft gelegd, terwijl de snelle expansie met zoveel nieuwe Stores zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het personeel onvoldoende zou zijn toegenomen.

Met name de verandering onder Angela Ahrendts waardoor je voor reparaties niet meer meteen in een Apple Store terecht kan, maar eerst een afspraak moet maken, komt niet altijd even prettig over. Daarbij is de werkwijze veel minder persoonlijk geworden, het praatje aan de Genius Bar werd door veel mensen in het verleden als erg prettig ervaren.

Maar er is tegelijkertijd erg veel vertrouwen in Deirdre O’Brien, ook omdat zij het reilen en zeilen in de Apple Stores van voor de periode onder Angela Ahrendts kent. Hopelijk is zij de juiste persoon op de juiste plaats om de Apple Stores weer synoniem te maken met uitstekende service.



Maandelijks trekt MacFreak meer dan 75.000 bezoekers, die hier gemiddeld ruim 4 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; de mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Jurriaan
Als ik Apple store A’dam als voorbeeld neem, daar is het altijd dusdanig druk, dat ik mij goed kan voorstellen dat je enkel op afspraak een accu kan laten vervangen.
Of dit in Den Haag en Haarlem anders is?
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
geplaatst door: GeorgeM
Ben nog nooit in in de Apple Store in Haarlem geweest, maar die in Den Haag is ook altijd erg druk. Ik denk relatief net zo druk als die in Amsterdam, maar moeilijk te vergelijken omdat die in Den Haag kleiner is.
geplaatst door: bigmac
In Brussel zijn de wachttijden nog veel langer. Voor aankoop van de nieuwe AppleWatch heb ik drie (3) uren moeten wachten. Voor een probleem met de iPhoneX 6 uren. Die werd uiteindelijk vervangen door een nieuwe.
Als Vlaming moet je veel geluk hebben om een Nederlandstalige te vinden!
Wat blijft de AppleStore in Antwerpen?
De groeten
geplaatst door: Laurens40
Eind 2018 heb ik mijn nieuwe Macbook gekocht bij een Ivizi winkel.
Dat is een officièle reseller.
De verkoper die me daar geholpen heeft wist bar weinig van Macbooks. Ook was hij niet echt klantgericht bezig en meer met andere zaken er om heen bezig.
Nu weet ik zelf wel wat ik moet hebben en hoe het zit maar het is wel vreemd dat je zo'n (slechte) service krijgt voor een Apple product.

Ik heb er verder niets mee gedaan maar soms lees ik ook tegenwoordig berichten van niet goed opgeleid personeel of personeel wat er beter niet had kunnen zijn daar.

Een maand geleden was ik bij een Amac winkel voor een koptelefoon en daar was de service en kennis van de verkoper weer erg goed.

Het is ook zo dat je personeel niet overal de schuld van kan geven. Apple zelf moet dit verbeteren.

geplaatst door: pjottervmr
Eind 2018 heb ik mijn nieuwe Macbook gekocht bij een Ivizi winkel.
Dat is een officièle reseller.
Knip

Heeft totaal niets  (0%) te maken met de Apple store.
geplaatst door: Appelflap
Vanaf 1998 toen ik mijn eerste iMac kocht, kwam ik regelmatig in één van de weinige winkels waar Apple producten werden verkocht.
Het was een zelfstandige zaak en ik vond het fantastisch dat ik steeds onmiddelijk geholpen werd en ook omdat het steeds dezelfde mensen waren.
Verschillende jaren later werd het omgebouwd één van de vele onpersoonlijke Apple stores.
Altijd een andere verkoper die om de één of andere reden het ook nodig vonden om flauwe grapjes te maken. Ze wisten waarschijnlijk niet dat ik al jarenlang trouwe klant was.
Nu is de zaak doorverkocht en maakt deel uit van een Apple keten.
Het is ondertussen al een paar jaar geleden dat ik er nog binnenging.

Ja, het is inderdaad de verkeerde kant op aan het gaan met de Apple winkels, maar voor mij dan al verschillende jaren.
Ik hoop dat mijn MBA 2013 - die ik in een pc zaak gekocht heb  :biggrin: - nog een tijdje meegaat.
geplaatst door: anraadts
Dealers als ivizi en Amac hebben inderdaad niets met de Apple Store te maken, maar het voorbeeld van Laurens40 laat volgens mij wel iets anders zien, het is lastig om kundig personeel te vinden dat ook nog prettig is in de omgang.

Dat probleem heeft Apple ongetwijfeld ook last van, de enorme groei van het aantal klanten is natuurlijk lastig bij te houden.

En Laurens40's voorbeeld laat natuurlijk ook nog wat anders zien: we kunnen zelf nog altijd ervoor kiezen om naar een Apple dealer te gaan die geen Apple Store is, dan steun je ook meteen een andere onderneming.
geplaatst door: imex
Als ik in de Apple Store Den Haag kom, dan wordt ik meestal al bij de deur opgevangen door iemand die zelf aan me vraagt wat ik wil. Gebeurt dat niet, dan loop ik zelf naar iemand toe en die waarschuwt weer de juiste collega. Ik zie het punt niet zo. Ik wordt nog steeds goed en kundig geholpen. Hiermee steekt Apple duidelijk gunstig af ten opzichte van andere winkels. Ik vind dit topic geen wereldnieuws.
'They want to make the best computer'
geplaatst door: Mac OS X
ik heb mijn imac 27 2017 en iPhone  7 128GB  in Hasselt BE  gekocht altijd goed geholpen 
mvg Mac OS X, Mac gebruiker vanaf 2014 / 2x iBook G4 (2004) OS X Tiger 1x iBook G3 (2002) OS 9.22 RIP 1x iPod  Shuffle (2005) 1x iMac 27 5K (2017) 1x iPhone 14 128GB 2022 en MacBook Pro 16inch 2021. Old Apple computers never die
geplaatst door: Dhr JW Twel
Als je niet in de Randstad woont kom je daar dus niet zo snel. Files, parkeerproblemen, reisafstand dit alles maakt dat ik er weg blijf. Er is keuze zat uit meerdere premiumresellers op  de plekken buiten de Randstad. Dus nee, dit boeit me niet zo. Laten ze wat meer energie steken in het in updaten van producten. Dat geeft ook omzet!
Macverzamelaar van oude Mac's en software.