geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleCareProtectionPlan.jpg
Let op: AppleCare+ alleen af te sluiten tot 60 dagen na aanschaf
Apple maakt prima spul met zo mogelijk nog betere besturingssystemen, maar goedkoop is het zelden. Met de standaard garantie heb je alleen de eerste 90 dagen telefonische ondersteuning en ben je alleen maar verzekerd voor problemen ontstaan bij de fabricage.

Dat terwijl de reparatiekosten van Apple’s devices vaak niet mals zijn, zo ben je voor een schermreparatie van de iPhone Xs bij Apple 311,10 euro kwijt, voor overige schade kan dit oplopen tot maar liefst 591,10 euro. Het is dan ook vaak de moeite om AppleCare+ te nemen, daarbij kan je in de eerste drie jaar twee incidenten claimen. Daarbij betaal je nog wel een eigen risico, maar dat is met 29 euro voor het scherm en 99 euro voor overige schade een stuk lager dan als je niet voor die dekking zou hebben gekozen.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleCarePlus.jpg
Let op: AppleCare+ alleen af te sluiten tot 60 dagen na aanschaf


Moet worden aangeschaft binnen 60 dagen!

Om te beginnen een waarschuwing voor iedereen die nog gewend is aan het ‘oude’ AppleCare. Sinds Apple het AppleCare+ is geen noemen is de termijn waarin je daarvoor kan kiezen drastisch korter gemaakt. Waar je vroeger nog een jaar ‘bedenktijd’ had, moet je nu binnen 60 dagen na aanschaf uiterlijk hiervoor kiezen, anders is het simpelweg geen optie meer. Het lijkt dan ook aan te raden om het meteen bij de aanschaf te doen, of anders even in je agenda te zetten met een Melding erbij.

Hieronder vind je de kosten voor reparaties aan de verschillende apparaten die Apple maakt:


Wettelijke garantie is twee jaar

Voordat je beslist om AppleCare+ aan te schaffen is het goed om te weten dat je volgens Europese wetgeving standaard twee jaar garantie hebt. Dat weten ze bij Apple natuurlijk ook, en dat wordt dan ook gemeld wanneer je AppleCare+ wilt aanschaffen. Maar dat recht op garantie betekent jammer genoeg niet dat je dat ook altijd krijgt. Als je iets wilt claimen zal je zelf in actie moeten komen, en vooral bij producten ouder dan een jaar zal er meer bewijslast bij jou liggen. En bij schades die van buitenaf komen, zoals valschade e.d. zal je geen poot hebben om op te staan.

En je beroepen op de wettelijke garantie moet je altijd doen bij de winkel waar de originele aankoop heeft plaatsgevonden. Is dat niet bij Apple, dan is Apple dus ook niet de partij die je aan zal moeten spreken.

Vervangingsprogramma?

Als er problemen zijn die op grote schaal optreden dan start Apple daar vaak een vervangingsprogramma voor op. Een overzicht van al dit soort programma’s die Apple op dit moment heeft lopen vind je hier. Maar gebruik maken van dat soort programma’s is alleen maar van toepassing als jij exact het probleem hebt wat Apple daar definieert, en is ook nooit van toepassing bij schade die van buiten komt.

AppleCare+

Als je AppleCare+ wilt aanschaffen, dat kan op deze pagina.  Wile je de service- en supportdekking voor jouw apparaat nakijken, dat kan hier.



Maandelijks trekt MacFreak bijna 70.000 bezoekers, die hier gemiddeld 5 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; alle mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: GeorgeM
Bedankt voor dit artikel, wilde een tijdje geleden AppleCare afsluiten voor een apparaat dat nog geen jaar oud was en daar bleek ik dus te laat voor te zijn, want meer dan 60 dagen verstreken. Tot nu toe geen problemen, dus maar hopen dat dat zo blijft.

Viel me trouwens ook op dat goedkoper AppleCare op eBay kopen ook iets van het verleden lijkt. Mogelijk dat die parallelle verkoop ook één van de redenen was voor Apple om dit allemaal wat strakker te organiseren?
geplaatst door: VwVanFan
Apple is ook met de prijs mee gegaan.
Onlangs een nieuwe 15" MBP gekocht,bleek AppleCare+ voor 15‑inch MacBook Pro 449e te kosten.
Dit zal wel ergens op gebaseerd zijn,echter is het grof geld voor 3 jaar.

 :woot:

Beter is het soms om dit rechtstreeks bij aankoop te doen,zoals Cool Bleu of anderen het aanbieden.

Een werknemer van ons had een probleem met zijn 15" 2015 MBP  toetsenbord.
Vanwege de toetsenbord problemen met diverse modellen naar Apple gestuurd,viel dus niet onder deze serie,en ging 575e ex btw kosten om te repareren.
Oorzaak volgens Apple " vochtschade".  :wacko:
Niet door ze laten repareren,maar terug laten sturen.
Bij aanschaf van de MBP was een extra verzekering afgesloten voor 5 jaar " no worry " .
Indertijd kostte dit 430e inc btw.
MBP was pas 2 jaar oud,derhalve leverancier (Aces-Direct)  toch maar gecontacteerd,en deze heeft de MBP voor 75e ex btw ( eigen risico ) voorzien van nieuwe topcase en logicboard volgens hun opgaaf.
Bij terugkomst bleek er ook een nieuwe batterij geplaatst,althans,het ding had o laadcicly.
MBP is weer als nieuw.

 :thumbs-up:

Het loont dus om te kijken wat je kunt verwachten en wat je uit wil geven.
Tegenwoordig doen veel verzekeraars ook niet moeilijk bij een ongelukje thuis,mits
dit mee verzekerd is.
Het is aan je zelf natuurlijk om dit na te kijken,kan je veel geld schelen.

 :cool: