geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleMusic-icoon.jpg
Meer dan helft luisteraars gebruikt ruimtelijke audio met Dolby Atmos
Oliver Schusser, Apple's vice president of Apple Music and Beats, heeft in een interview met Billboard een aantal interessante dingen over Apple Music verteld. Daarbij ging het vooral om het in juni vorig jaar geïntroduceerde ruimtelijke audio met Dolby Atmos en Lossless-audio.

Om met dat laatste te beginnen, dat is erg interessant voor een kleine groep, maar de meeste mensen horen het verschil niet. Niet verbazend, want om dat verschil te horen zal je het moeten beluisteren op iets dat dat verschil ook kan weergeven, en dat geldt niet voor de meeste oortjes, koptelefoons en speakers die in gebruik zijn. Daarbij vereist het ook goede oren, iets wat door gehoorschade steeds minder mensen hebben.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleMusic-iPad-iPhone-Android.jpg
Meer dan helft luisteraars gebruikt ruimtelijke audio met Dolby Atmos


Hieronder twee citaten over dit onderwerp, waarbij hij onder andere duidelijk maakt dat het gemak (draadloos) hier de kwaliteit in de weg zit.

Citaat
Everyone in the industry was really focused on Lossless. We have every song in our catalog available in Lossless to us delivered by the industry, but the challenge is it doesn't play on any headphone in the world over Bluetooth or any wireless connection, and that is by a country mile the number one way how people consume music these days.
Citaat
Schusser says most people can't tell the difference when Lossless music is played and noted that while it's an important feature to a select niche, it isn't a mass-market product.  “And so,” he says, “we went out and said we would like to have a feature for the mass market that works on pretty much every device and where people notice a difference.”
Maar bij ruimtelijke audio is het een heel ander verhaal, zoals je in de citaten hieronder kan lezen:

Citaat
We now have more than half of our worldwide Apple Music subscriber base listening in spatial audio and that number is actually growing really, really fast. We would like the numbers to be higher, but they are definitely exceeding our expectations.
Daarbij wordt er bij Apple zoveel ongelijk aandacht besteed aan de kwaliteit daarvan:

Citaat
For Apple's part, the company is emphasizing the importance of quality mixing here — compared to the early days of Dolby Atmos Music, when some mixes didn't live up to the quality of the original recordings. "We listen to every song that comes in Spatial Audio to us and we try to engage with people who make the cut during the process.”
Meer over Lossless-audio vind je in dit artikel, meer over ruimtelijke audio met Dolby Atmos is hier te lezen.



 #AppleMusic
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: orange
Ik heb sinds de opkomst van de 'Walkman' eigenlijk geen muziek meer beluisterd via hoofdtelefoon of oortjes (en toen was het ook alleen maar om lange bus- en treinreizen te overleven).

ik blijf het een onnatuurlijk proces vinden. Muziek moet bij voorkeur IN de ruimte klinken, niet 'ruimtelijk'.

Neemt niet weg dat dit mooie technieken zijn.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: PeterS
Met betrekking tot lossless het volgende in de laatste weken ervaren, ja het onderscheid is moeilijk, maar toch samen met anderen hebben we de overtuiging dat je in een ‘hogere’ bitrate meer details kwijt kunt,

Ik speel lossless af via mijn Hi-Fi installatie , ofwel macos over HDMI, ofwel atv 4 over HDMI, ofwel iPad naar een dac, usb c en dan analoog.
Ontzettend jammer dat software van Apple via macos en atv zelf een beperkende factor hebben, hopelijk wordt dit snel verbeterd. Ook al is het voor een niche markt
geplaatst door: puk1980
De niche markt bestaat uit mensen die denken dat ze het verschil kunnen horen. :smile:
geplaatst door: PeterS
Ik weet het al die grote bedrijven Sony Apple Tidal etc houden ons voor de gek ………….., gelukkig bij Apple is het ( nog ) gratis
geplaatst door: Heintje
En dat mensen met gehoorschade het verschil met en zonder Dolby Atmos niet kunnen horen is lariekoek.
Die zouden dus in die redenering ook in het geheel niet meer maar wat voor muziek dan ook kunnen luisteren, wat ook lariekoek is.
Wat in werkelijkheid bedoeld wordt is dat je om van Dolby Atmos te kunnen profiteren, een installatie moet hebben die dat verschil ook daadwerkelijk goed kan laten horen, én dat je afhankelijk van het soort gehoorbeschadiging, wellicht iets minder kunt profiteren van Dolby Atmos, als je dat hoorbaar weergeeft.
geplaatst door: Robert
En dat mensen met gehoorschade het verschil met en zonder Dolby Atmos niet kunnen horen is lariekoek.
Dat staat ook helemaal niet in het nieuwsbericht.

Er staat dat het verschil met lossless maar door weinig mensen gehoord kan worden en dat dit voor mensen met gehoorschade nog moeilijker is.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: orange
Het is eigenlijk exact andersom; hoe beter de audiofile, hoe meer er door mensen met gehoorschade waargenomen zal kunnen worden.

;)
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Robert
@orange: mooie omdraaiing!  :smile: :happy:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: nnsa
Nou, voor als je nog wat te doen zoekt op een natte en winderige zondag...:

https://aartjan.nl/blog/audiotest-hoor-jij-het-verschil-tussen-24bit-hd-en-mp3/
geplaatst door: PeterS
Nou, voor als je nog wat te doen zoekt op een natte en winderige zondag...:

https://aartjan.nl/blog/audiotest-hoor-jij-het-verschil-tussen-24bit-hd-en-mp3/

Robert

eigenlijk spreken de reacties op deze tijdsbesteding al genoeg
en nogmaals ik kan niet geloven dat we voor de gek worden gehouden door niet de minste van de industrie en dat zij ons geld uit de zakken willen kloppen

heb dit vraagstuk ook voorgelegd aan een aantal natuurkundigen, zij zeggen het kan zijn dat je in een hogere bitrate meer details kunt inbrengen en daardoor het geluid mits de mix goed is rijker zal zijn, en juist dat schrijft Apple ze hebben alles laten remixen, maar met de snelheid die dat ze dat gedaan hebben heb ik toch ook twijfels over dat proces, of het lag al lang op de plank en hebben ze het nu eerst beschikbaar willen kunnen maken

en ja de natuurkundigen zeiden ook tegen mij zet je geld op dolby atmos daar is veel te winnen

heb laast met verwondering naar de nieuwe mix geluisterd van Abbey Road van de Beatles, en ja ik was enorm in positieve zin verrast, heerlijk om al die instrumenten om je heen te horen in een atmos opstelling
geplaatst door: Robert
@PeterS: volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar.

Lossless zijn bestanden zonder compressie, daar komt dus geen remix aan te pas.

Bij ruimtelijke audio is dat wel het geval, en daar gaat het tweede gedeelte van het nieuwsbericht over.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: orange
Ik heb hier wel een beetje "quadrophonie" flashback gevoel bij. In de 60's hadden we ook al surround natuurlijk.

Uiteraard zoekt de muziekindustrie (en in dit geval vooral de streamingbedrijven) telkens wat nieuws om opnieuw te verdienen aan iets wat al dertig keer in een vernieuwd jasje verkocht is.

Maar of Jan met de pet hier nu persé op zich te wachten is nog maar de vraag.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: PeterS
@PeterS: volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar.

Lossless zijn bestanden zonder compressie, daar komt dus geen remix aan te pas.

ik kan me vergissen maar de muziek industrie is de oorspronkelijke master tapes opnieuw aan het mixen, en veelal worden ze nu op Blu-ray uitgebracht, ook klassiek,  en volgens mij is deze muziek zeker als lossless te beschouwen, en niet alle mixen worden in dolby surround uitgebracht, maar ook in andere formaten

en ja ze proberen daar ons mee te verleiden het alsnog aan te kopen, met outtakes en demos van de opnamen, en een historische beschrijving van het proces, maar puur naar de blu-ray luisterend vind ik het soms zeer bijzonder en fijn om naar te luisteren

geplaatst door: orange
Ik heb hier nog een mooie remix van ELP's Brain Salad Surgery staan, als één van de vele pogingen die de muziekindustrie ons al heeft gepresenteerd.

DVD Audio met daarop "Advanced Resolution Stereo", "6-Channel Surround Sound" en "DVD-Video Compatible Dolby Digital".

Ja ja... doe maar ruig. Nu natuurlijk vrijwel nergens meer op te spelen in de varianten die er toe doen.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: nnsa
Ja ja... doe maar ruig. Nu natuurlijk vrijwel nergens meer op te spelen in de varianten die er toe doen.
Maak er dan een mp3-tje van… :biggrin:

https://www.dvdae.com/
geplaatst door: MacFrankie
Er spelen hier twee zaken, lossless audio en ruimtelijke audio.

Lossless audio is audio die op zo'n manier gecodeerd is, dat er geen informatie verloren gaat. Standaard (MP3, M4A, DAB, ...) wordt audio "lossy" gecomprimeerd: door (als het goed is onhoorbare) info weg te laten, kan het geluid beter worden gecomprimeerd.

Of lossless beter is dan lossy, hangt af van de bron.

Een track op cd kwaliteit (2 kanalen 44k 16 bit) kun je lossless comprimeren, en afgespeeld klinkt het alsof je een cd luistert. Een HD audio track (2 kanalen 96k 24 bit) kun je redelijk sterk comprimeren, en afgespeeld kun je toch meer details produceren dan wat er bij een cd mogelijk is.

Als je dezelfde muziek tweemaal comprimeert, een keer lossy en een keer lossless, en beide afspeelt en afwisselend luistert, dan moet je bij een goede lossy track van goede huize komen om het verschil te kunnen horen. Daar zijn overigens vele (audiofiele) discussies over.

Lossless is niet heilig. Er is meer.

Maar of Dolby Atmos het antwoord is?

Dolby Atmos is een meerkanaals surround audioprotocol. Niks meer, niks minder. Het wordt gebruikt bij films en series, om wat leuke effecten mee te geven.

Muziek wordt meestal naar een stereotrack gemixt. Da's handig voor radio en cd's. Daar een multikanaals track van maken is dus opnieuw mixen. En maak je dan een echte surround track, door de verschillende tracks van de opname iets anders over de kanalen te verdelen, of geeft je een spatial effect mee? Dat laatste is vloeken voor echte audiofielen.

DA is waarschijnlijk een gimmick, tenzij de niet-verkrachte stereotrack ook in HD audio beschikbaar is.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: puk1980
Citaat
Spatial Audio will be as successful as the Pono player that shows up under Further Reading.
Meer meningen vind je bij dit artikel (uit 2017).
geplaatst door: MacFrankie
Dan is Spatial Audio (wat Philips overigens een halve eeuw geleden al had) geen lang leven beschoren!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!