Ik snap Ger zijn punt wel. Die AirPort spullen hebben bij veel mensen gewoon jarenlang stil hun werk gedaan zonder gedoe, en dat is precies wat je eigenlijk wilt van netwerkapparatuur. Vanuit dat perspectief voelt het logisch om te zeggen dat het "nog prima werkt" en dat het zonde is dat daar ineens een eind aan komt via software.
Maar ik denk dat het idee van een "kill switch" hier wat te kort door de bocht is, zeker in het geval van netwerk apparatuur. Apple trekt niet actief de stekker uit apparaten die anders nog zouden blijven functioneren, het is meer dat het hele ecosysteem eromheen langzaam verschuift. De AirPort lijn zit al sinds 2018 stil qua ontwikkeling, en je ziet dat vooral terug in dingen als WPA2-only, geen moderne Wi-Fi beveiligingsverbeteringen en geen firmware-updates meer. Dat is niet meteen een probleem op dag één, maar het stapelt zich wel op.
En dat is denk ik ook precies het lastige punt. Je kunt zo’n apparaat technisch nog prima laten draaien, en in veel thuissituaties zal dat ook nog jaren "goed genoeg" zijn. Maar tegelijk staat de tijd niet stil aan de andere kant. Nieuwe macOS en iOS versies moeten ergens een grens trekken met oude beheerapps en verouderde netwerkstacks. Anders blijf je alles eindeloos meeslepen.
Wat ik wel met Ger eens ben, is dat het zonde voelt vanuit duurzaamheid. Die hardware gaat vaak veel langer mee dan de software-ondersteuning. Je ziet dan eigenlijk een soort scheiding ontstaan tussen "werkt nog" en "wordt nog ondersteund", en dat schuurt. Zeker omdat AirPorts juist bekend stonden als stabiel en degelijk.
Tegelijk zou je ook kunnen zeggen dat het alternatief niet zo mooi is. Als je ze eindeloos zou blijven ondersteunen, dan hou je ook een platform in de lucht dat vastzit op WPA2 en oude securitymodellen. Dan krijg je weer het andere probleem, namelijk dat iets wat nog werkt langzaam verandert in een zwakke schakel in je netwerk zonder dat dat heel zichtbaar is.
Dus ja, ik begrijp de kritiek op Apple hierin wel, maar het is ook niet puur een kwestie van "uitzetten". Het is eerder een langzaam einde van een ecosysteem dat technisch niet meer meegroeit, en dan komt er uiteindelijk een moment dat de rest van de softwarewereld verder gaat en je moet loslaten wat nog wel werkt.
En toch zit er een maar ... er zou voor toekomstige apparaten een verplichting moeten komen om de firmware op een andere manier ingeregeld te krijgen. Sterker nog, vanuit een architectuur punt, is het net zo goed mogelijk om de firmware van een netwerk chip op te waarderen als die van je iBoot omgeving, of UEFI op Intel/AMD, of zoals dit vooral op PCs veel gebeurd: de toetsenbord chip van je notebook een update geven, of je bluetooth firmware een update geven, of je SSD een update geven.
Een modulair ontwerp, waarbij firmware wordt losgetrokken van de hardware, zou uitkomst bieden. Want in een dergelijk ontwerp is de firmware zelfs los te zien van het besturingssysteem. Als het koppelvlak verder niet veranderdt, maar de beveiliging wordt gefixt, dan veranderdt ook niet perse de driver in het systeem. Maar, technisch gezien zou er best - binnen de perken van de schrale ruimte en mogelijkheden - een extra functionaiteit kunnen worden gevoegd, dan zal een driver ook opgewaardeerd moeten worden.
Maar daarmee zou hardware een stuk langer mee kunnen. Economisch? Enkel houdbaar met een "extended support" of "duurdere hardware", of "one time purchase" waarin de ondersteuning is verwerkt. Maar technisch volgens mij prima mogelijk.
Alleen zijn we redelijk als samenleving verziekt en willen we "iets lekker fris", of gewoon "iets nieuws" om de dopamine honger te stillen.
Oftewel, helaas Ger,

... Maar Airport gaat er nu definitief uit. Maar mogelijk een punt voor mogelijk de Europese opvolger van de DMA, te weten: CRA en RED ...
En ook daar zit er veel meer nuance dan zo op het eerste gezicht lijkt ...
... waar volgens mij een terechte vinger geheven mag worden is richting Apple. Diverse productgroepen zijn inmiddels om zeep geholpen, waaronder dus Time Capsules en Airport.
Een waar alternatief is er nooit gekomen, althans niet qua niveau van software ondersteuning. Dit gezegd hebbende, denk ik dat daar de ware pijn zit. Want laten we eerlijk zijn, de meesten van ons zitten niet meer met een iPhone XS or XR ...
... de pijn zit volgens mij veel meer in een ontbrekend alternatief of nieuwere versie.