
Apple in Frankrijk onder vuur over eigen advertenties
In de afgelopen tijd heb je hier vaak kunnen lezen over Facebook’s en Google’s datahonger, gericht om zoveel mogelijk van ons te weten te kunnen komen, omdat aan gepersonaliseerde advertenties veel meer verdiend kan worden. Inmiddels ligt Apple daarvoor ook onder vuur.
Het gaat hierbij om een Franse lobby-groep
France Digitale, die vooral voor startups en fondsen met risicokapitaal optreedt. Een onderdeel van de klacht in deze zaak is dat Apple geen toestemming van de gebruiker vraagt voor het eigen advertentie-systeem. Voor alle duidelijkheid, Apple heeft al een tijd de mogelijkheid om met één handeling het daaraan deelnemen uit (of aan) te zetten, hieronder zie je die mogelijk op zowel de Mac als een iPhone.

Apple in Frankrijk onder vuur over eigen advertenties

Apple in Frankrijk onder vuur over eigen advertenties
Deze “Gepersonaliseerde advertenties” of “Gepersonaliseerde reclame” van Apple is te zien in de App Store, in Apple News en de Aandelen-app. Heb je de opties die je hierboven ziet aan staan dan zullen die advertenties gepersonaliseerd zijn, anders niet.
App Tracking TransparencyHet lijkt nogal op de zaken vooruit te lopen, want pas als ergens in de komende weken iOS 14.5 uitgebracht zal worden hebben we pas voor het eerst te maken met Apple’s App Tracking Transparency. Dat betekent dat je gevraagd zal worden of je liever gevolgd wilt worden, en dus meer persoonlijke reclame te zien krijgt, of juist niet. Omdat niemand nog App Tracking Transparency in actie gezien heeft lijkt deze zaak op dit moment nogal prematuur.
In
de klacht van France Digitale richt zich vooral op het feit dat Apple een verschil zou maken tussen de eigen advertenties, en die van derden. Dit is trouwens een punt wat ook al diverse keren door Facebook is gemeld.
Van de kant van Apple is direct een duidelijk weerwoord gekomen:
The allegations in the complaint are patently false and will be seen for what they are, a poor attempt by those who track users to distract from their own actions and mislead regulators and policymakers.
Transparency and control for the user are fundamental pillars of our privacy philosophy, which is why we’ve made App Tracking Transparency equally applicable to all developers including Apple.
Privacy is built into the ads we sell on our platform with no tracking.
#Privacy