geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/macOS-Catalina-icoon.jpg
Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
Bij alle updates voor besturingssystemen vind je hier altijd een uitgebreide uitleg over het maken van een backup. Niet voor niets, er worden hier vaak genoeg problemen gemeld na updates. En sommige gebruikers blijken na de recente 10.15.7 update daar ook last van te hebben.

Daarbij is de meest voorkomende klacht dat het proces accountsd de processor zo zwaar belast dat alle andere processen erg traag worden. Klachten hierover zijn her en der op het web te vinden, onder andere in dit draadje op Apple’s eigen Support Communities. Heb jij ook last van een trage Mac na deze update, in de Activiteitenweergave-app kan je waarschijnlijk zien welk proces daarvoor verantwoordlijk is. De uitleg over dat programma is hier te vinden.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.ActivityMonitorCatalina10.15.7Update.jpg
Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update


Omdat het bij praktisch iedereen die last heeft van vertragingen gaat om het proces [/i]accountsd lijkt het voor de hand te liggen dat het hier gaat om een probleem met de synchronisatie met iCloud. De oplossingen die op deze pagina te vinden zijn hebben daar dan ook bijna allemaal mee te maken. In de video hieronder komt een aantal van de problemen aan bod, eronder vind je een lijst van de mogelijke oplossingen die op dit moment op het web te vinden zijn.


Hieronder de oplossingen, beginnend met de makkelijkste en langzaamaan naar steeds ingewikkelder. Vooral de eerste paar lijken misschien te simpel, maar in sommige gevallen blijken die al voldoende te zijn.

  • Zet je Wi-Fi een keer uit en weer aan
  • Herstart je Mac
  • Log helemaal uit uit iCloud en herstart je Mac
  • Log weer in in iCloud, heb je dan weer problemen dan ga je door met oplossingen hieronder
  • Start je Mac op in veilige modus en herstart weer
  • Zet alle opties voor iCloud Drive uit (zie hieronder) en herstart
  • Zet alle opties voor iCloud uit (zie ook hieronder) en herstart
  • Log uit van al je accounts in Systeemvoorkeuren → Internet-accounts

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.Systeemvoorkeuren-InternetAccounts-iCloudMetRodeVakjes.jpg
Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update


  • Alle opties voor iCloud Drive uitzetten doe je in Systeemvoorkeuren → Internet-accounts → iCloud. Daar klik je op de Details-knop rechtsboven, haalt de vinkjes weg bij alle opties en herstart.
  • Alle opties voor iCloud uitzetten doe je door alle vinkjes weg te halen van de lijst die je ziet in Systeemvoorkeuren → Internet-accounts → iCloud. Wordt je daarbij gevraagd of je de gegevens lokaal op je `mac wilt bewaren dan moet je daar altijd voor kiezen.
  • Helpt dit niet, dan gaan we weer een stap verder.
  • list  type=decimal
  • Ga naar de Bibliotheek in je thuismap en goi daar de map Mail en het bestand com.apple.mail weg.
  • Zet daarna Mail weer aan in Systeemvoorkeuren → Internet-accounts → iCloud
  • Gooi in de Bibliotheek-map in jouw thuismap het bestand Keychains weg (let op, alleen met een goede backup!)

Kan je niet uitloggen uit iCloud, doe plak dan het volgende in de Terminal-app, gevolgd door een Return of Enter.

sudo -v ; killall -9 accountsd com.apple.iCloudHelper ; defaults delete MobileMeAccounts ;
mkdir ~/Library/Accounts/Backup; mv ~/Library/Accounts/*.sqlite* ~/Library/Accounts/Backup/ ;
killall -9 accountsd com.apple.iCloudHelper ; sudo reboot

Als het bovenstaande niet geholpen heeft

• Herstel je Mac vanuit een recente backup
• Of herinstalleer macOS Catalina 10.15.7 (links in dit eerdere nieuwsbericht)


met dank aan forumlid ‘adb1973’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 07:21    reactie #1
geplaatst door: puk1980
De root-cause schijnt te zijn dat er een aantal Apple iCloud servers uitlagen gisteren.

https://news.ycombinator.com/item?id=24634811
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 08:39    reactie #2
geplaatst door: HenkdePalma
Ik had deze problemen in het weekend voordat ik een update draaide naar 10.15.7. De update naar 10.15.7 lostte het probleem juist voor mij op....
Wees Meester en Vormgever van Jezelf F. Nietzsche
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 08:55    reactie #3
geplaatst door: Spooter
Wat een gez**k toch weer met Apple software... (het is niet het enige wat 'niet lekker' werkt in Catalina sinds 10.15.3/4 ... die random reboots word ik ook een beetje zat)
Wanneer gaat Apple minder de beurskoersen in de gaten houden en meer hun software?
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 09:28    reactie #4
geplaatst door: adb1973
Ik zag net dat iemand Onyx (zeer betrouwbaar freeware onderhoudsprogramma) heeft gedraaid en dat het toen opgelost was, heb het nog niet zelf getest.
Arjan is Applefreak was TV-maker en journalist, nu is ie voorlichter. Hij amateurt graag met een fototoestel. En ZZPt soms als filmpjesmaker.
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 11:20    reactie #5
geplaatst door: ettepet
... die random reboots word ik ook een beetje zat ...
Wat bedoel je hiermee? Gaat je Mac vanzelf uit en weer aan?
(Ik loop zelf tegen strandballen/vastlopers aan na overstap naar Catalina enkele weken geleden)
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 15:48    reactie #6
geplaatst door: davidem
Vroeger was ik er altijd als de kippen bij als er een beta of .0 versie uitkwam van macOS. Vandaag de dag heb ik liever dat m'n macjes stabiel doordraaien en wacht ik liever een paar updates af. Door alle minder positieve verhalen ben ik pas afgelopen week overgestapt naar Catalina, om de bugs uit Big Sur.0 te ontlopen.

Maar dat zelfs in de .7 versie van macOS nog zoveel gekke fratsen zitten vind ik echt verbazingwekkend. Ook ik heb ineens sporadisch last van strandballen, hangende systemen of een niet wakker wordende mac... van de zotte eigenlijk.
 Macceraar sinds System 6 
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 16:17    reactie #7
geplaatst door: boiing
snow-leopard-0-new-features.jpg Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update




refined.jpg Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update


Snow Leopard, dát waren nog eens tijden! Het is inderdaad van de zotte davidem.

:cry:
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 16:20    reactie #8
geplaatst door: Spooter
Wat bedoel je hiermee? Gaat je Mac vanzelf uit en weer aan?
(Ik loop zelf tegen strandballen/vastlopers aan na overstap naar Catalina enkele weken geleden)
https://www.macrumors.com/2020/04/06/macos-10-5-4-kernel-panic-crashing-issues/
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 19:38    reactie #9
geplaatst door: Brinky
Hier hetzelfde probleem. Volop blazende fans op een nieuwe iMac 2020 En Apple blijft maar pushen om de automatische updates aan te zetten.
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 19:50    reactie #10
geplaatst door: Cesar
Vroeger een reden om naar Apple over te stappen voor de betrouwbare updates maar dit is niet langer meer het geval precies.
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 22:53    reactie #11
geplaatst door: Backspin
@Cesar: precies dat! Ik lachte ook altijd windows-mensen uit als hun Windows-pc  'even' een update wilde installeren en ze vervolgens 45 minuten hun computer niet konden gebruiken. Nu zie ik hetzelfde bij Apple, en dan bij een simple .x update van bijv. 10.15.3 naar 10.15.4. Zelfs op de snelste Macbooks duurt dit soms meer dan een half uur. Niet te bevatten.
En de tip hierboven van 'Even helemaal uitloggen van iCloud, en dan weer inloggen' is ook leuk voor mensen met iCloud Photobibliotheek aan, die heel veel foto's hebben. Gaat 'ie urenlang al je foto's eerst weer vergelijken.
apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
antw: Oplossingen voor mogelijke vertragingen na de 10.15.7 update
30 september 2020 - 23:03    reactie #12
geplaatst door: boiing
En zo zijn er mensen die urenlang hebben zitten klooien met herinstallaties om hun Mojave Mac weer normaal werkend te krijgen. Zie dit draadje en de laatste update daar. Het is even geen soepel weekje in dat ronde ruimteschip.
geplaatst door: peterdh
@davidem: en de ‘grap’ is, beta Big Sur draait hier tot nu toe probleemloos, maar de update naar high siërra liep in de soep.
Fit & Firm Massage, Groet, Peter
geplaatst door: Brinky
Alles geprobeerd. Van iCloud in en uitschakelen, Pram zappen, SMC reset tot Safe Mode. De enige oplossing hier vooralsnog is het loskoppelen van de iMac van het internet. Prutsen aan de terminal met als gevolg dat ik mijn agenda, contacten etc kwijt raak ga ik niet doen.

Apple Fix this (prutsers)
geplaatst door: fred44nl
Prutsen aan de terminal met als gevolg dat ik mijn agenda, contacten etc kwijt raak ga ik niet doen.
voordat je gaat "prutsen" kun je als eerste jouw agenda en contacten exporteren.
als er dan iets mis gaat, dan kun je het zelf herstellen.

maar je hebt gelijk, het zou niet nodig moeten zijn.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
geplaatst door: Brinky
Zojuist 45 min (incl wachtmuziekje) met Apple Care aan de telefoon gehangen.

En welk één openhartigheid. Het probleem is bekend!

Nu een verse installatie aan het doen in de hoop dat het bekende probleem zich daarmee oplost.
geplaatst door: Brinky
En helaas niet opgelost. Enige oplossing vooralsnog of van het internet of iCloud uitzetten en wachten totdat ze het gefixed hebben.
geplaatst door: Jeroendv
Met deze update ook problemen met spotlight die ineens weer heel lang aan het indexeren was en daardoor erg veel haperde.
geplaatst door: ScottyNL
Ik heb ook het probleem gehad met hoog cpu gebruik van accountsd - en dus heb ik iCloud uitgelogd op mijn MacBook - maar niet op mijn iPhone (moest dat ook?) - en alles was "back to normal".

Wanneer ik probeer opnieuw in te loggen in iCloud krijg ik:
a.b@c.nl is already signed in to iCloud.
To use this Apple ID as your primary iCloud account, delete it from Internet Accounts and sign in again.


In mijn Internet Accounts is er geen iCloud icoon in de linker kolom zoals in de illustratie bij "oplossingen". Er valt dus niets te verwijderen.

Hoe nu verder? Moet ik aan de slag met de terminal commando’s?