Apple introduceert Self Service-reparaties
17 november 2021 - 16:24   
geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Utilities-icoon.jpg
Apple introduceert Self Service-reparaties
Apple heeft vandaag Self Service-reparaties aangekondigd. Daarmee krijgt iedereen die zelf wil repareren de beschikking over originele Apple onderdelen en gereedschap. Het programma begint komend jaar in de VS, in de loop van 2022 komen daar meer landen bij.

Op dit moment is het nog niet bekend of De Lage Landen daar dan ook bij zullen zijn, meestal komen eerst de grote buurlanden als Duitsland, Frankrijk en het VK aan bod. Dit nieuwe beleid betekent vooral dat we beter kunnen zien wat reparateurs vragen voor de reparatie zelf, in veel gevallen zal het niet de moeite zijn om het zelf te doen, ook omdat je dan zelf het risico loopt wanneer het verkeerd gaat.

https://valkyrie.cdn.ifixit.com/media/2021/11/17055116/iphone_fix1_169.jpg
Apple introduceert Self Service-reparaties


Want hoewel ze hier bij iFixit natuurlijk erg blij mee zijn, zij pleiten al jaren hiervoor, is het repareren van een iPhone bijvoorbeeld voor verreweg de meeste mensen niet weggelegd.

Daarbij zijn de onderdelen van Apple duurder dan wat je betaalt wanneer je het door iemand laat doen die niet-gecertificeerde onderdelen gebruikt. Het wordt dan ook interessant om te zien of dit programma een succes wordt, of dat het uiteindelijk weer een zachte dood sterft, waarbij Apple een punt heeft weten te maken.

Verder is het te hopen dat iedereen die nu zelf ijverig aan zijn of haar iPhone begint te klussen maar waarbij de iPhone overlijdt hem toch nog voor recycling bij Apple aanbiedt. Want uiteindelijk is recycling aan het eind nog een stuk belangrijker voor het milieu. Als de levensduur gerekt wordt en het uiteindelijke resultaat dumpen is, dan is het milieu daar ook niet erg mee gediend.


met dank aan forumlid ‘tomubuntu’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum



Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple introduceert Self Service-reparaties
17 november 2021 - 16:58    reactie #1
geplaatst door: Brinky
Las het ook. Opmerkelijk, zal wel een flesje aceton bij zitten om alle lijm los te weken. 😉
Apple introduceert Self Service-reparaties
17 november 2021 - 20:51    reactie #2
geplaatst door: HEXDIY
Wow, DIY "Right to repair"! Eindelijk!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 11:01    reactie #3
geplaatst door: kaj
oa Jessa Jones en Louis Rossmann strijden al lange tijd voor right to repair en zij trainen allebei veel technici voor high level repair. wellicht verhelderend om te horen hoe zij hierop reageren:
 :reading:



https://www.ipadrehab.com
https://www.rossmanngroup.com

Zowiezo hebben beide mensen erg leerzame youtube kanalen over micro-solderen van iphone en macbooks
 :worship:

Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 11:54    reactie #4
geplaatst door: MacThijss
Erg verhelderende video's maar helaas niet om erg vrolijk van te worden.
Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 13:11    reactie #5
geplaatst door: boni
Onderstaande video ik juist beluisterd...



Ben verrast van dit 'ground-breaking news' en was al helemaal terug mee met Apple want nieuwe Macbook Air en MacBook Pro 16-inch met M1-chip gekocht. :cool:
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 14:17    reactie #6
geplaatst door: boiing
John Gruber plaatst het in perspectief:

https://daringfireball.net/2021/11/apple_self_service_repair_program

Citaat
I don’t see it as a big deal at all. Almost no one wants to repair their own cracked iPhone display or broken MacBook keyboard; even fewer people are actually competent enough to do so.
Ik ben er op zich - net als knutselaar HEXDIY - uiteraard blij mee. Alleen zal de crux wel zitten in het zinnetje uit het nieuwsbericht: 'Daarbij zijn de onderdelen van Apple duurder dan wat je betaalt wanneer je het door iemand laat doen die niet-gecertificeerde onderdelen gebruikt', waardoor het uiteindelijk voor particulieren waarschijnlijk niet interessant zal zijn. De redenen van Apple zullen eerder politiek zijn dan oprecht zijn, zie link.

Citaat
Today’s announcement, to my eyes, is about nothing more than reducing regulatory pressure from legislators who’ve fallen for the false notion that Apple’s repair policies, to date, have been driven by profit motive — that Apple profits greatly from authorized repairs, and/or that their policies are driven by a strategy of planned obsolescence, to get people to buy new products rather than repair broken old ones. I don’t believe either of those things,1 but for those who believe either or both, I don’t see how this Self Repair Program really changes anything other than who’s performing the labor.
Let op dat Gruber zegt dat hij het niet eens is met de mening dat Apple's reparatie policy gedreven wordt door winst maken en nieuwe producten verkopen. Iets wat ook op MacFreak vaak makkelijk beweerd wordt en door mij regelmatig tegengesproken.
Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 14:58    reactie #7
geplaatst door: kaj
Heb net de ifixit video ook gekeken, een stuk optimistischer inderdaad :-)
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Er is natuurlijk een klein verschil in optiek tussen beide partijen. En logisch dat daar ook een verschillende houding uit voort komt.
Verschillende onafhankelijke reparatie bedrijven zoals die van Rossmangroup en ipadrehab gaan een stuk verder met de reparatie mogelijkheden, en als je verschillende video's van hun bekijkt geeft een goed perspectief van de hoe en de wat...
Het gaat globaal over twee punten bij de right to repair, eerlijke concurrentie, waarbij het niet onmogelijk wordt gemaakt om simpele onderdelen te kunnen inkopen.
In een ander punt gaat het over het kosten plaatje, zoals Rossman aangaf, hij kan voor relatief makkelijke een chip vervangen nodig voor de powermanagment, die relatief vaak sneuvelt voor weinig in vergelijk met een nieuw moederboard bij apple voor meer dan 800 euro...
Toch wel prettig als het over oudere computers gaat die buiten de garantie vallen (zeg ouder dan 4 of 5 jaar) dat deze voor een schappelijk bedrag kunnen worden gemaakt.
Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 19:18    reactie #8
geplaatst door: Ger Nijkamp
Gek genoeg is het eigenlijk wél Apple waarvan de devices zo'n elementaire en clean lay-out hebben dat het niveau van zelfreparatie en/of onderdelen vervangen wellicht mogelijk zou kunnen worden in de toekomst. Dat zie ik bij de gemiddelde andere nog niet zo snel gebeuren...

[ Ger ]
Apple introduceert Self Service-reparaties
18 november 2021 - 22:13    reactie #9
geplaatst door: Jurriaan
Waar mogelijk repareerde ik Apple devices zelf.
Recentelijk er wel voor gekozen om de accu van een SE1 door een erkend service center te laten vervangen. In het verleden ontplofte nep MB pro accu was de directe aanleiding.
Was blij dat de MB Air ‘12 voor een paar jaar terug op Micro niveau, in de buurt, gerepareerd kon worden. Hij draait sinds dien weer als een zonnetje.
Of deze stap van Apple een verschil gaat maken?
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
Apple introduceert Self Service-reparaties
19 november 2021 - 07:46    reactie #10
geplaatst door: adb1973
Ik vind het wel bijzonder dat er gedaan wordt of het repareren van Apple spullen zo ontzettend ingewikkeld is.
Ik haat kapotte iPads maar een schermpje of een batterij van een iPhone vervangen is echt niet ingewikkeld. Het gaat er meer om dat Apple de reparatie steeds ingewikkelder maakt. Dat gebeurt deels uit technische en veiligheidsoverwegingen en deels vanuit marketing oogpunt. Een iPhone die als Fairphone zou zijn opgebouwd zou natuurlijk milieu technisch ideaal zijn en mij levenslang trouw aan het merk maken.
Een beetje een zijspoor (maar niet helemaal)
Ik snap de filosofie achter de M1 volkomen en dat daardoor geheugen en HD niet meer bij te plaatsen zijn: wat ik wel bijzonder irritant vind is dat Apple zulke enorme bedragen rekent voor meer geheugen en dat upgraden gewoon niet in de filosofie zit…

Ik heb hier o.a een iMac 2006 op Mavericks draaien en een mini en imac uit 2012 op BigSur zo’n lifespan wordt nog een hele toer met Apple’s huidige ontwerpfilosofie. Maar goed als ik een nieuwe scharnier voor mijn MacBook Air M1 kan krijgen in de toekomst
Arjan is Applefreak was TV-maker en journalist, nu is ie voorlichter. Hij amateurt graag met een fototoestel. En ZZPt soms als filmpjesmaker.