
Live Photos combineert slim afbeeldingen met een filmpje
De iPhone 6s en 6s Plus zijn erg goed onthaald,
de reviews zijn over het algemeen erg positief. Eén van de nieuwe dingen in deze nieuwe iPhone modellen is Live Photos, foto's met beweging erin, die wel een beetje doen denken aan de magisch bewegende foto's uit de Harry Potter films.
Maar hoe heeft Apple dit voor elkaar gekregen?
Inmiddels
blijkt dat Apple een slimme truc heeft uitgehaald. Op het moment dat je de camera activeert wordt er opgenomen, maar dat wordt ook weer de hele tijd weggegooid. Pas als jij de knop van de camera indrukt wordt het beeld 1,5 seconde daarvoor en daarna opgeslagen. Als je dan 'doordrukt' op een foto met 3D Touch, dan gaat je foto plotseling bewegen.
De iPhone 6s modellen combineren daarbij de jpeg voor de foto, terwijl de beweging in een MOV-bestand vastgelegd wordt. Dat MOV-bestand bestaat uit 45 frames dat op ongeveer 15 frames per seconde wordt afgespeeld.
Als je Live Photos nog niet kent, voorbeelden daarvan zijn te zien op
deze pagina van Apple, zelf, of in de een van de video's hieronder.
Er blijkt trouwens wel één nadeel, veel mensen laten de iPhone meteen zakken als de foto gemaakt is. Omdat je dan vaak naar benden kijkt is het resultaat dan een bruine of grijze fadeout.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en Apple heeft dit dan ook al gecorrigeerd in iOS 9.1, dat op dit moment nog in beta is. Daar worden nu de bewegings-sensors ook ingezet, zodat je iPhone het weet als jij snel naar beneden beweegt na de foto, en er zal dan materiaal gebruikt worden dat al eerder werd geschoten.
Misschien vind je het geen prettig idee dat je iPhone aan het 'meekijken' is vanaf het moment dat de Camera-app actief is. Ook daar is bij Apple over nagedacht, hoe onze privacy toch is gewaarborgd kan je
hier lezen.