
Wordt Google plotseling een voorvechter van privacy?
De afgelopen jaren heeft Apple zich steeds meer als een voorvechter van privacy gepositioneerd, en steeds duidelijker gekozen om daarbij aan ons, de gebruikers, de keuzes te laten. Daar zijn ze bij Facebook
duidelijk niet blij mee, maar Google hield zich de afgelopen tijd nogal stil over dit onderwerp.
Daar brengt Google nu verandering in met
deze blog-post, die op het eerste gezicht erg positief voor onze privacy lijkt uit te pakken. Zo laat het bedrijf weten dat ze zien dat het gebruik van cookies van anderen (‘third-party cookies’) er bij het grote publiek ervoor zorgt dat er steeds minder vertrouwen is bij de partijen die het leeuwendeel van de advertentie-markt in handen hebben (Google en Facebook).

Google heeft al eerder verklaard dat ze zullen stoppen met het gebruik van dat soort cookies, maar dat gaat nog wel even duren: eind 2022 zou het zover moeten zijn.
Maar of Google nu plotseling het braafste jongetje van de klas wordt? Ze hebben het eigenlijk zo onduidelijk opgeschreven dat het lijkt alsof de marketing-afdeling hierbij een een grote vinger in de pap heeft gehad:
Today, we’re making explicit that once third-party cookies are phased out, we will not build alternate identifiers to track individuals as they browse across the web, nor will we use them in our products.
We realize this means other providers may offer a level of user identity for ad tracking across the web that we will not — like PII graphs based on people’s email addresses. We don’t believe these solutions will meet rising consumer expectations for privacy, nor will they stand up to rapidly evolving regulatory restrictions, and therefore aren’t a sustainable long term investment. Instead, our web products will be powered by privacy-preserving APIs which prevent individual tracking while still delivering results for advertisers and publishers.
En de grootste adder onder het gras lijkt te zitten in deze alinea van de blog-post:
We will continue to support first-party relationships on our ad platforms for partners, in which they have direct connections with their own customers. And we’ll deepen our support for solutions that build on these direct relationships between consumers and the brands and publishers they engage with.
Wie het weet mag het zeggen, maar krantenkoppen als
Cookies hebben hun beste tijd gehad. Google stopt helemaal met volgen van uw surfgedrag lijken op dit moment nogal voorbarig.
De
huidige schatting (betaallink) is dat Google 52 procent van de wereldwijde markt voor advertenties in handen heeft. En één ding is ieder geval zeker, dat marktaandeel zal het bedrijf nooit zomaar uit handen geven, dan is er op zijn minst een backup-plan om op terug te kunnen vallen.
#Google #Privacy