
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
Als je een probleem hebt met een iPhone in het eerste jaar nadat je die gekocht hebt dan beroep jij je natuurlijk op de garantie, die heb je niet voor niets. Tot nu toe bood Apple je dan een reparatie, of, als dat niet mogelijk was, een refurbished telefoon aan.
Zo'n gerefurbishte iPhone is een mix van onderdelen die helemaal nieuw zijn en onderdelen die dat niet meer zijn. In de regel was dat een iPhone van een andere klant, die ook klachten had, waarvan dan de iPhone later door Apple is gerepareerd en de iPhone dus weer in prima staat is.
Een vrouw kocht in september 2014 een iPhone voor 799 euro, maar die bleek bijna een jaar later (in augustus 2015) niet meer op te starten. Apple bood haar toen zo'n gereviseerde telefoon aan, maar daar nam ze geen genoegen mee en ze stapte naar de rechter. Want volgens haar moet Apple volgens de wet haar gewoon een nieuw toestel geven.
Kennelijk kende ze de wet goed, want de rechter in Amsterdam heeft haar nu
gelijk gegeven, Apple moet de vrouw nu de 799 euro terug betalen en voor de proceskosten opdraaien. Daarbij is dit vonnis definitief, er is dus geen hoger beroep mogelijk, en Apple zal het beleid in Nederland dus aan moeten passen.
met dank aan forumlid 'Mekfriek', die dit nieuws eerder op MacFreak meldde