
Reacties op de nieuwe films over Steve Jobs
Vandaag komt de nieuwe film Steve Jobs van Danny Boyle en Aaron Sorkin uit in de VS, waarschijnlijk zal die midden november bij ons te zien zijn. En dat is niet de enige film over hem, recent kwam "Steve Jobs: The Man in the Machine" uit, en er is natuurlijk ook al de eerdere film met Ashton Kutcher in de hoofdrol.
In al deze film komt vaak maar één kant van Steve Jobs aan bod, zijn zachtere kant zal je daar niet in tegenkomen. Dat is waarschijnlijk ook de reden van Laurene Powell Jobs geprobeerd heeft om dit soort projecten te stoppen, en er nooit haar medewerking aan heeft willen verlenen.
In de video hieronder brengt Apple's Chief Design Officer Jonathan Ive onder woorden wat hem dwarszit over de manier waarop Steve vaak geportretteerd wordt.
Van die kant van Steve die we niet zo vaak te zien hebben gekregen is nu net een video opgedoken, waarschijnlijk niet toevallig, en in de video hieronder van ABC kunnen we die gelukkig ook eens zien.
Eigenlijk komt Steve Jobs er nog wel goed vanaf. Naar aanleiding van de nieuwe film over hem maakte Conan O'Brien en zijn team een persiflage hierop met Michael Dell in de hoofdrol. En nu maar wachten op de vrienden en familie van Michael Dell die veel moeite hebben met de manier waarop hij hierin wordt weergegeven.
Je kan je natuurlijk ook afvragen of het heel erg belangrijk is of iemand's hele karakter aan bod komt, het lijkt vooral belangrijk of het een goede film is of niet. Daarom hieronder links naar een aantal reviews over de nieuwe Steve Jobs film.
- Jesse Hassenger voor A.V. Club
For all of its snap and crackle, Steve Jobs doesn't pack quite the same punch as The Social Network or, for that matter, Boyle's best films. Sometimes Sorkin's script seems to be imposing the deposition-heavy structure of his Facebook movie onto a story without any actual court proceedings, and while the movie doesn't worship at the altar of its subject, its jabs don't always have the sting of true revelation. The latter would be more of a problem if the movie made a serious attempt at definitive biography. What Boyle and Sorkin pull off in its place is smarter and trickier: a portrait of a "closed system" man expressing himself, imperfectly, through consumer electronics.
- Kwame Opam voor The Verge
The single most poignant moment in Steve Jobs, Aaron Sorkin's long-awaited study of the adored Apple founder, is perhaps its simplest: Jobs (Michael Fassbender), triumphant as the reinstated CEO of Apple and minutes away from debut of the iMac, confesses to his 19-year-old daughter Lisa that he's imperfect. "I'm poorly made," he says, a look of contrition on his face. It's a powerful line, one that cuts not only to the heart of a man so carefully and brutally dissected over the course of two hours, but also to the myth Jobs took great pains to uphold.
- Rodrigo Perez voor Indiewire
So, for better or worse, Sorkin sees the mind of a virtuoso tick in this familiar manner, but this methodology effectively works for "Steve Jobs," a movie that is much funnier, more emotional, and more soulful than the film about unlikeable Facebook millennials.
- Justin Chang voor Variety
For those who subscribe to the generally held view that the late co-founder of Apple was both an iconic visionary and a monster with a silicon chip where his heart should be, rest assured that writer Aaron Sorkin, director Danny Boyle and star Michael Fassbender have given their subject the brilliant, maddening, ingeniously designed and monstrously self-aggrandizing movie he deserves.
- Neil Hughes voor AppleInsider
Thankfully, the movie doesn't just focus on Jobs's lesser qualities, as it also portrays a kindhearted if difficult-to-reach man through moments of genuine sweetness. His complicated relationships with Steve Wozniak (played by Seth Rogen) and Andy Hertzfeld (portrayed by Michael Stuhlbarg) serve to showcase the love-and-loathe feelings about Jobs that many of those closest to him have shared over the years.