
Recordverkopen in de App Store rond de feestdagen
Apple's aandeel op de beurs sloot het jaar in mineur af, en nog steeds noteert het rode cijfers. Dat komt niet alleen doordat veel aandeelhouders de dalende cijfers in China onrustig maakt, maar ook omdat er al een tijdje hardnekkige geruchten zijn dat de verkopen van de
iPhone 6s en iPhone 6s Plus tegen zouden vallen.
Het nieuws van die tegenvallende verkopen van de nieuwe iPhones zijn gebaseerd op berichten van de toeleveranciers. Zo is er vandaag in de Nikkei Asian Review
te lezen dat er daar sprake zou zijn van een daling van 30 procent van de orders van Apple.
In het verleden hebben we dit trouwens ook al eens gezien, toen bleken de publicaties die de stromen van de toeleveranciers er naast te zitten. Want de voorspellingen van minder iPhones kwamen toen niet uit, in tegendeel, Apple verbrak toen ook weer hun eigen eerdere record. Het is natuurlijk niet zeker of dat nu ook weer zo is, maar het maakt in ieder geval duidelijk dat dit soort cijfers niet altijd even betrouwbaar zijn.
Voorlopig is het natuurlijk allemaal speculatie, we zullen het pas zeker weten op 26 januari, want dan komt Apple met de kwartaalcijfers. Die worden die dag dan openbaar gemaakt om 23.00 uur, en de link naar de audio webcast daarvan is
hier te vinden.
Ondertussen komt Apple alvast met een persbericht waarin ze ons vertellen dat er rond de feestdagen een nieuw record gevestigd is bij de verkopen in de App Store. En meestal betekent dat ook dat er heel erg veel iDevices verkocht zijn, waarbij de iPhone toch nog steeds de grootste aanjager is. Maar de nieuwe Apple TV heeft hierbij waarschijnlijk ook geholpen, en mogelijk ook de Apple Watch.
Het complete persbericht van Apple over deze recordverkopen in de App Store kan je hieronder lezen:
Recordverkopen in de App Store rond de feestdagen
App Store heeft ontwikkelaars inmiddels bijna USD 40 miljard opgeleverd en blijft een enorme aanjager voor de werkgelegenheid
CUPERTINO, 6 januari 2016 - Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat deze feestdagen de succesvolste ooit waren voor de App Store, dankzij recordaankopen wereldwijd in de weken rond kerst en nieuwjaar.
In de twee weken tot 3 januari gaven klanten meer dan USD 1,1 miljard uit aan apps en aankopen vanuit apps, met elke week een nieuw record in download- en aankoopcijfers. 1 januari 2016 was de allerbeste dag ooit: klanten besteedden die dag meer dan USD 144 miljoen. Daarmee werd het dagrecord van Eerste Kerstdag al na een week weer verbroken.
"De App Store kende alleen maar records deze feestdagen. Het is geweldig dat onze klanten zo veel leuke apps voor iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV hebben gedownload en alleen al vorig jaar meer dan USD 20 miljard in de App Store hebben besteed", aldus Philip Schiller, senior vice president Worldwide Marketing van Apple. "Onze dank gaat uit naar alle ontwikkelaars die zulke innovatieve en ontzettend leuke apps voor onze klanten hebben gemaakt. We kijken al uit naar al het moois wat 2016 ons gaat brengen."
Sinds 2008 heeft de App Store ontwikkelaars wereldwijd bijna USD 40 miljard opgeleverd en ruim een derde daarvan is van het afgelopen jaar.
Grotendeels door dit succes zijn er alleen al in de Verenigde Staten 1,9 miljoen banen bij gekomen. Bijna drie kwart van deze banen, meer dan 1,4 miljoen, is toe te schrijven aan appontwikkelaars, software-engineers en ondernemers die apps ontwikkelen voor iOS. Ook betreft het niet-IT-banen die (in)direct met de app-economie te maken hebben.*
Apple meldde eerder al dat de iOS-app-economie in Europa 1,2 miljoen banen en in China 1,4 miljoen banen heeft gegenereerd.
Voor alle Apple producten waren de App Store-categorieën games, sociaal netwerken en amusement het populairst afgelopen jaar. Klanten gingen de uitdaging aan met Minecraft: Pocket Edition, Trivia Crack en Heads Up! en gebruikten Facebook Messenger, WeChat en Snapchat om contact te houden met familie en vrienden. Het meest gedownload werden games en apps met een abonnement, waaronder Clash of Clans, Monster Strike, Game of War - Fire Age, Fantasy Westward Journey, Netflix, Hulu en Match.
Ook de gloednieuwe Apple TV en Apple Watch bieden nieuwe mogelijkheden voor apps. Mensen krijgen content op een andere manier via de televisie aangeboden en met Apple Watch, de meest persoonlijke creatie van Apple, kunnen ze allerlei nuttige informatie in één oogopslag bekijken. De populairste apps voor de nieuwe Apple TV, sinds oktober verkrijgbaar, zijn Rayman Adventures, Beat Sports en HBO NOW. Voor Apple Watch zijn dat de fitnessapps Nike+ Running en Lifesum en de reisapps iTranslate en Citymapper.
* Schatting van aantal nieuwe banen gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Dr. Michael Mandel, Progressive Policy Institute. "App Economy Jobs in the United States", 6 januari 2016.