Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
20 februari 2015 - 10:29   
geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/MacBookProRetinaDisplay2012-icoon.jpg
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
Ruim een jaar geleden kon je al een nieuwsbericht hier op MacFreak lezen waarin stond dat een aantal gebruikers van MacBooks uit 2011 daar problemen mee hadden, daar linkten we ook naar een erg lang draadje van Apple's eigen Support communities over dit probleem. Als je dat nieuwsbericht toen gemist hebt, of je gewoon je geheugen even wilt opfrissen, dan kan je dat bericht hier vinden.

In dat nieuwsbericht schreven we toen aan het eind dat we hoopten dat Apple met een reparatie-programma zou komen, en nu is het eindelijk zover. De naam van dit programma is vreemd genoeg nogal ruim, want het heeft de naam "MacBook Pro Repair Extension Program for Video Issues" meegekregen. Waardoor volgens ons de suggestie gewekt wordt dat dit voor alle video problemen van alle MacBook Pro modellen zou gelden, maar dat is niet zo.

Want op de pagina van dit programma is duidelijk te lezen om welke modellen het gaat:
Citaat


  • 15-inch and 17-inch MacBook Pro models manufactured in 2011
  • 15-inch MacBook Pro with Retina models manufactured from Mid 2012 to Early 2013


De problemen waar het om gaat worden door Apple als volgt omschreven:
Citaat


Symptoms

An affected MacBook Pro may display one or more of the following symptoms:

  • Distorted or scrambled video on the computer screen
  • No video on the computer screen (or external display) even though the computer is on
  • Computer restarts unexpectedly


Het programma start vandaag in de VS en Canada, vanaf volgende week vrijdag (27 februari) zal het ook in "andere landen" beschikbaar zijn, wij gaan ervan uit dat wij daar ook bij zitten.

Als jouw MacBook Pro dit soort problemen heeft dan kan je die naar de dichtstbijzijnde Apple Store of Apple Authorized Service Provider brengen. Daar wordt dan gekeken of jouw MacBook Pro inderdaad onder dit programma valt en geen last heeft van andere problemen.

Je kan je MacBook Pro ook opsturen, dan kan je eerst hier kijken of dit programma voor jou geldt, en dan Apple bellen voor een afspraak.

Let wel op dat je eerst een back-up van jouw data moet maken voordat je deze reparatie laat uitvoeren. Wat Apple je aanraadt in dit geval vind je hier. Als je een externe harddisk vrij hebt dan raden wij aan om een back-up waar je van kan opstarten te maken met Carbon Copy Cloner. Kost je 34 euro, maar dan heb je wel een volledige back-up waar je van op kan starten, inclusief de OS X Recovery.

Mocht je in het verleden al betaald hebben bij een Apple Store of Apple Authorized Service Provider voor de reparatie van dit probleem, dan neemt Apple contact op met je om je het geld terug te betalen. Als dit wel zo is terwijl je niets van Apple hoort, dan raadt Apple je aan om zelf even contact met ze op te nemen.


met dank een forumlid 'HEXDIY', die dit nieuws al eerder op ons forum meldde




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
20 februari 2015 - 10:44    reactie #1
geplaatst door: jtk
Volgens Apple Insider begint dit programma buiten de USA/Canada een weekje later (27 februari).
jtk
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
20 februari 2015 - 11:15    reactie #2
geplaatst door: Robert
@ jtk: dat stond ook al in het nieuwsbericht:

Citaat

Het programma start vandaag in de VS en Canada, vanaf volgende week vrijdag (27 februari) zal het ook in "andere landen" beschikbaar zijn, wij gaan ervan uit dat wij daar ook bij zitten.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
20 februari 2015 - 12:33    reactie #3
geplaatst door: Brinky
Dat heeft even geduurd, maar goed dat Apple nu zelf ook onderkent dat er een probleem is.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
20 februari 2015 - 15:30    reactie #4
geplaatst door: Spooter
Eindelijk, had het al gelezen, maar vraag blijft op Apple stiekem meeleest via: http://www.macfreak.nl/forums/topic/16/25184/vervangingsprogramma-videokaart-imac-uit-2011/0/



 :thumbs-up:
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
21 april 2015 - 10:24    reactie #5
geplaatst door: LuckyLuke
Goedemorgen allen,

Afgelopen zondag was ik weg geweest kom terug staat mijn fans van de Macbook Pro te loeien, terwijl hij gewoon in sluimerstand stond. Extern scherm aangesloten, maar tik op de spatiebalk leverde geen teken van leven op. Uiteindelijk uit gezet en weer opnieuw opgestart. Opnieuw geen beeld heb toen alles wat verbonden was afgekoppeld (extern scherm en toetsenbord) Eerst maar eens tijdje gewacht, want MBP was best wel warm onder toetsenbord links boven. Na 20 minuten opnieuw aangezet toen verschenen er allemaal verticale strepen op het beeldscherm en wat blokken met gekke kleuren. Daarna nog maar weer gewacht en opnieuw opgestart toen was beeld goed ook extern functioneerde het weer prima.
Gisteren op gewerkt niks aan de hand, gisteravond kort wat gesurft niks aan de hand. Vanmorgen doe ik scherm open blijft zwart, geen respons op toetsenbord. Opnieuw opgestart kreeg opnieuw lijntjes en blokken en uiteindelijk wel normaal beeld.
Kort om voldoet dit beeld beetje aan genoemde problemen van repairprogramma? Heb wel een back-up op timecapsule, maar zodra ik vanavond thuis ben ga ik eerst clone maken voor geval dat. Wil eigenlijk wel naar een store om MBP te laten repareren, maar wat als het probleem niet gereproduceerd kan worden en hij later alsnog stuk gaat.
Iemand ervaring hier mee of tips.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
21 april 2015 - 10:33    reactie #6
geplaatst door: Robert
Precies doen wat jij zelf zegt: kloon maken en naar een Store, het liefst eentje met een reparatieafdeling.

En misschien de volgende keer dat het gebeurt het even filmen? Mocht je bij de reparatie staan en hij doet het prima, dan kan je tenminste laten zien wat er op een ander moment aan de hand was...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
21 april 2015 - 15:35    reactie #7
geplaatst door: AA
Wat een drama deze procedure!
Nu 2 keer terug geweest met een macbook die echt dit probleem heeft.
Foto's en filmpjes maar toch daar geen probleem.
Best jammer, want dat betekend inpakken en weer weg wezen :(
We hebben 16 machines die in deze groep vallen, ik hoop niet dat dit bij al die machines zo gaat gebeuren.

Apple zelf reageert niet op mail helaas.
Dagelijks bezig 300 mac's in het gareel aan het houden.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
22 april 2015 - 21:44    reactie #8
geplaatst door: GeorgeM
@ AA: klinkt vreemd, als die MacBooks aantoonbaar problemen hebben kunnen ze je natuurlijk niet met een kluitje in het riet sturen.

Misschien even Apple bellen? Het lijkt me dat als je dit uitlegt dat er snel een oplossing komt.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
23 april 2015 - 07:27    reactie #9
geplaatst door: Spooter
Kreeg 'm ook onverrichter zake terug, terwijl het probleem toch af en toe zichtbaar is...

Zowieso vreemd dat je eerst een serienummer moet invullen om te kijken of je laptop wel of niet onder het programma valt en vervolgens na een ja toch 85 euro aan onderzoekskosten mag aftikken terwijl er niets mee gedaan is.

Hadden ze ook niet kunnen 'pre-selecteren' van niet op basis van dat serienummer???
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
23 april 2015 - 09:15    reactie #10
geplaatst door: Robert
@ Spooter (AA): de manier waarop Apple hier handelt vind ik echt idioot, en die 85 euro onderzoekskosten kunnen natuurlijk echt niet.

Ik zit nu te peinzen of we niet iets hiervoor kunnen organiseren vanuit MacFreak, als jullie ideeën hierover hebben dan hoor ik die graag..!
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
23 april 2015 - 09:25    reactie #11
geplaatst door: Spooter
@Robert: bedankt voor je medeleven, echter vrees ik dat Apple niet luistert naar een klein clubje ontevreden mensen (het heeft ook al lang geduurd voordat er uberhaupt sprake was van een 'repairprogram' voor deze machines...

Ik zal er over nadenken.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
24 april 2015 - 14:04    reactie #12
geplaatst door: LuckyLuke
Hallo allen, ik ben weer live  :biggrin:
Dinsdagavond liep mijn MBP vast, woensdagmorgen toen die weer koud was deed ie het weer. Kloon gemaakt. Ondertussen uitzoeken hoe nu verder (ging naar Amsterdam woensdag) en was aant zoeken op de Apple site, maar kwam niet verder dan dat ik in aanmerking zou komen voor herstel. Maar aanmelden of verdere stappen moest ik ticket kopen van € 29,- niet gedaan. Had helder ogenblik. Card Services gebeld in Zwolle (daar kwam ik toch langs en hoefde dan niet naar centrum van A'dam). Ze begrepen me wel, maar moest toch langs komen om definitief vast te stellen.
In Zwolle bij Card binnen gestapt. Werd netjes te woord gestaan, een technicus nam mijn MBP mee (kon zelf ook meelopen) uitgelegd wat de problemen waren. Hardware test gedaan -> resultaat videokaart stuk. MBP ingenomen.
Donderdagmiddag om 14:09 telefoon. Uw Macbook Pro ligt klaar met nieuw moederbord. :woot:
Kosten 0,00 -> repairprogramma Apple goed geregeld daar
:thumbs-up:  :thumbs-up:  :thumbs-up:
Ik ben weer in mijn nopjes  :biggrin: achteraf was mijn videokaart al veel langer stuk. Mijn MBP is nog nooit zo stil geweest.
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
24 april 2015 - 14:41    reactie #13
geplaatst door: Robert
@ LuckyLuke: bedankt voor het delen van dit verhaal, hier kunnen andere mensen hopelijk hun voordeel mee doen..!  :thumbs-up:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.