Sorry, maar ik vind toch echt dat (mede) Spotify een punt heeft.
Er is in een aantal landen een puntje aan het ontstaan omdat Apple BANKEN kosten in rekening brengt voor transacties die via Apple Pay zijn uitgevoerd. Nu moet je goed begrijpen dat de GRONDSLAG voor Apple Pay een (virtual) credit card provider-constructie is …
Dus wat Apple probeert is wat overtrokken. Ik ben momenteel in Warschau en heb bij een bank een discussie gevoerd over de trage invoering van Apple Pay (werkt hier met ING, BNP Paribas, Raiffeisen, Santander en nog een 5 of 6 andere banken, maar nog steeds niet met alle banken) …
Apple Pay werkt hier met 10 banken
Google Pay werkt hier met 20 banken
Voordat we met flauwe grappen gaan starten over Centraal Europa en Polen in het bijzonder:
Er is (vanzelfsprekend) veel mis, maar op het gebied van mobiele betalingen is het land hypermodern. Bijna 85% gaat volledig Cashless, je kunt CONTACTLOOS geld pinnen bij bankautomaten, ALLE betaalautomaten ondersteunen NFC/RFID en de dienstensector overstijgd het verbeeldingsvermogen van diverse west europeanen. Betalingen door middel van Samsung Pay, Google Pay, Apple Pay, QR Codes, onvoorstelbaar wat ik hier afgelopen dagen weer heb mogen meemaken.
Ook het aantal ouderen die gebruik maken van de telefoon als betaalmiddel vind ik bijzonder. Buskaartjes, taxiritten ZELFS OP DE MARKT!
Maar het punt is: Apple Pay is gewoon duurder dan Google Pay … Ook omdat het aantal iPhones gewoon een stuk kleiner is dan Androids. (ongeveer 1 staat op 4) … Om nog te zwijgen over het moeizame onderhandelinsproces en restricties voor banken (naar zeggen van deze bron)
En dan nu de zaak Spotify. Mogelijk moeten we ons eerst eens verdiepen in de concurrentie.
- Microsoft model 1: 95% voor de ontwikkelaar, 5% voor Microsoft
- Microsoft model 2: 85% voor de ontwikkelaar, 15% voor Microsoft
- Google model 1: 70% voor de ontwikkelaar, 30% voor Google
- Google model 2: 85% voor de ontwikkelaar, 15% voor Google (enkel voor abonnementen)
- Apple model 1: 70% voor de ontwikkelaar, 30% voor Apple
- Apple model 2: 85% voor de ontwikkelaar, 15% voor Apple (enkel voor abonnementen)
Dat distributie geld kost mag duidelijk zijn. Dat macOS, iOS, Microsoft Windows alsmede Google Android een platform bieden voor ontwikkelaars om klanten te bedienen is evenzeer waar.
Maar let wel! Waarom is een Blackberry OS 10 niet interessant of verkiezen we - behalve het gebruiksgemak - niet een en of andere exoot als het gaat om ons besturingssysteem?
Juist ja! De beschikbaarheid van toepassingen!
Je kunt bijzonder stoer doen over Apple's aanbod, maar ik weet 100% zeker dat er genoeg klanten toch macOS zouden links laten liggen als Microsoft Office niet beschikbaar was op macOS …
Hoe mooi Keynote of Pages ook niet is.
En zo geldt dat voor veel meer aanbieders. Kortom we hebben de ontwikkelaars nodig. Waar is de toewijding van de OS leveranciers dan voor ontwikkelaars?
Sketch, Panic, BBEdit en verschillende anderen hebben in de toekomst de App Store verlaten. Niet omdat dit nu zo'n fantastisch eerlijk en goed werkbaar model biedt …
De combinatie van een relatief hoog "afroombeleid" alsmede teruglopend iPhone verkopen brengt de nodige risico's met zich mee.
Ik denk dat het tijd wordt dat Apple iets toegeeflijker wordt.
Ik heb namelijk zo'n Blackberry/Sun gevoel bij Apple's (starre) houding die meer en meer van "God los is" ten aanzien van prijsbeleid en wat "klanten willen" …
Ik zie toch echt meer mogelijkheden bij zowel Microsoft en Google als ik goed kijk naar hun App Stores … En dat vertaald zich dan ook terug. Hoeveel Apple aanbiedingen zie ik in de Microsoft Store? Hoeveel in de Google Android Store?
iMessage voor Android? Mogelijk? Echt wel! Pages voor Windows? Prima mogelijk …
Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik voel voor een volledige splitsing van Apple in een Hardware en Software tak, waarbij software ook op andere platformen uitgebracht wordt. Laten we niet vergeten dat diverse "Apple specifieke" paketten eigenlijk hun oorsprong vinden in Windows … Dus omgekeerd moet prima kunnen. Kwestie van goodwill.
Probleem lost zich overigens vanzelf op, maar wel meestal tegen een bepaalde prijs …
*zucht* we blijven hopen en we zullen het meemaken. Android verkoopt niet slecht, het nieuwe aanbod doet het wederom goed en ook Microsoft doet het vrij goed met haar Surface lijn … Als Apple zichzelf maar niet overbodig maakt, door te blijven vasthouden aan de gedachte dat je of Apple kiest: of niets …
Moet opeens denken aan BBM (Black Berry Messenger) … Was ooit de defacto standaard voor berichtenverkeer … Iemand nog? Skype?
Dus ook Apple heeft niet het eeuwige leven als ze niet met de tijd meegaan …
Zoals eerder geschreven: ik blijf hopen ...