Inderdaad. Bijvoorbeeld in 'zenders' als het over televisie gaat, zoals ook in dit draadje. Er zijn geen zenders meer. Alleen content, kanalen en methodes om die content te consumeren (of er mee te interacten). Waarbij content niet langer beperkt is tot statische programma's.
Dat mág het zijn, maar het kunnen ook spelletjes, nieuws, apps of willekeurig welke andere content dan ook zijn. Alles is inmiddels digitaal geworden, en alleen onze eigen denkwijze in relatie tot het begrip 'televisie' beperkt dit tot b.v. films, documentaires, shows en series.
Ik denk dat wij de basis van Steve's finale 'One More Thing' in feite al onder onze handen hebben. De iTunes Store, de App Store en iCloud hebben via het iOS en Mac OS X het fundament gelegd (channeling) voor een totaal nieuwe manier van (gratis en betaalde) content consumptie. De potentie daarvan is nog lang niet uitgeput. De iPhone, iPod touch en iPad waren 'slechts' middelen in de opmaat naar een veel hoger doel. Althans, dat denk ik. Want ik geloof niet dat Apple dit allemaal kan doen zonder een duidelijk stipje aan de horizon waarvan wij de bedoeling en de bijbehorende producten (nog) niet kennen.
Om zo iets te realiseren moet je (de ontwikkeling en beheer) van hardware, software, content en kanalen vanuit één visie kunnen managen. Ja, er zijn omroepen, kabelexploitanten, telco's, muziekuitgevers, computerbouwers, software-ontwikkelaars etc. etc. Sommigen daarvan zijn serieus groot en kunnen een enorme impact maken op diverse markten. Maar er is er niet één ter wereld die al deze noodzakelijke disciplines onder één dak heeft en élke markt kan bestuiven.
Behalve Apple. En alléén Apple...
[ Ger ]