
Vallen de verkopen van de Apple Watch een beetje tegen?
Ming-Chi Kuo is analist bij KGI Securities en een oude bekende voor de lezers van MacFreak, want hij is vaak een bron voor Apple's plannen voor de toekomst die het vaak bij het rechte eind heeft. Dit keer heeft hij
een notitie naar investeerders gestuurd die niet over de toekomst gaat, maar over de verkopen van de Apple Watch tot nu toe.
Hij keek daarbij naar eigen onderzoek, zowel naar de orders als bij de toeleveranciers. Met name bij die laatste heeft hij kennelijk zijn bronnen, want daar komen zijn toekomstvoorspellingen vaak vandaan.
Zijn conclusie is dat de Apple Watch het eigenlijk net zo goed doet als de eerste generatie iPhone, goed, maar nog niet zo spectaculair als wat we van Apple gewend zijn. De vraag zou in het begin groot zijn geweest en nu afvlakken, waarbij er vooral vraag is naar het grotere model:
We have learned that 42mm Apple Watch accounts for 60-70% of production. However, the shipping times of 38mm models are generally earlier than those of 42mm. We believe this is because demand for 38mm watches is significantly below that of 42mm ones. We estimate that 42mm models account for over 80% of sales. Assuming that 42mm and 38mm watches are mainly purchased by men and women respectively, the Apple Watch has attracted mostly men.
Zijn aanname dat de veel grotere vraag voor het grotere model betekent dat het vooral mannen zijn die de Apple Watch bestellen lijkt trouwens wel een beetje voorbarig, want steeds meer vrouwen dragen grote horloges.
Eerder dacht Ming-Chi Kuo dat Apple in dit fiscale jaar tussen de 20 en 30 miljoen stuks van de Apple Watch zou verkopen, dat heeft hij nu naar beneden bijgesteld naar 15 miljoen. Omdat Appel in eerste instantie de vraag nauwelijks kon bijbenen, en omdat dit fiscale jaar van Apple al eindigt op 26 september van dit jaar zouden dat natuurlijk resultaten zijn waar iedere concurrent erg blij van zou worden.