geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/gerucht.gif
Veel meer details over Apple's toekomstige software plannen
Eind december kon je hier op MacFreak lezen dat Bloomberg meldde dat Apple in de nabije toekomst universele apps voor macOS en iOS mogelijk zou gaan maken. Dat lijkt inmiddels een verhaal over klokken waarvan de klepels ontbreken.

Want John Gruber heeft inmiddels veel meer details hierover. De korte versie is dat er bij Apple wel gewerkt wordt aan het makkelijker maken om te programmeren voor macOS en iOS, maar dat dit niet betekent dat er universele apps voor beide komen en dat het project pas op zijn vroegst komend jaar effect zal hebben. Dus niet eerder dan macOS 10.15 en iOS 13.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.iMovieMac-iPad-iPhone.jpg
Veel meer details over Apple's toekomstige software plannen


De naam

Bloomberg had het eerder over project Marzipan, dat blijkt inmiddels een oude codenaam te zijn. De naam die inmiddels gebruikt wordt is niet bekend, dus het zal voorlopig nog wel even als Marzipan door het leven gaan.

Wat is het?

De bronnen van Gruber hebben het over een nieuwe manier van programmeren. Als je op dit moment een knop wilt maken voor macOS of iOS dan moet daar een boel code voor geschreven worden. Eerst maak je de knop, dan moet je die knop configureren, die daarna plaatsen in een view, etc, etc.

Apple's plannen zouden meer lijken op hoe wegpagina's op dit moment geprogrammeerd worden. Daar gebruik je bijvoorbeeld tags om duidelijk te maken wat iets is, wat veel makkelijker en sneller werkt. Datzelfde zou Apple van plan zijn, een aanpak die doet denken aan React.

Wanneer, en wat betekent het voor ons

Zoals je aan het begin al kon lezen zou dit project nog niet klaar zijn voor gebruik, waarschijnlijk dat het nu vanuit Apple naar Gruber gelekt wordt om ervoor te zorgen dat de verwachtingen voor de WWDC 2018 hierover niet al te hooggespannen zullen zijn.

WWDC 2019 lijkt dus eerder realistisch, en dus verschijnt dit op zijn vroegst in macOS 10.15 en iOS 13. Daarbij zal het voor ons, de gebruikers in eerste instantie weinig uitmaken, dit is vooral belangrijk voor ontwikkelaars. Als ontwikkelaars hierdoor nog sneller en makkelijker apps kunnen maken, dan is dat uiteindelijk natuurlijk wel weer in ons voordeel.


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: puk1980
Citaat
WHAT IS IT? I don’t have extensive details, but basically it sounds like a declarative control API. The general idea is that rather than writing classic procedural code to, say, make a button, then configure the button, then position the button inside a view, you instead declare the button and its attributes using some other form.

Dat klinkt als iets als QML van Qt.
https://en.wikipedia.org/wiki/QML
Interessant.
geplaatst door: puk1980
https://tweakers.net/nieuws/149412/apple-maakt-apps-voor-iphone-ipad-en-mac-vanaf-2021-crossplatform.html

Citaat
Apple maakt apps voor iPhone, iPad en Mac vanaf 2021 crossplatform

Apple wil het naar verluidt voor app-ontwikkelaars makkelijker maken om apps te maken die op zowel de iPhone en iPad als op de Mac werken. Vanaf 2021 zouden de ontwikkelaars een enkele app kunnen indienen voor de Mac- en de iOS-store.

Dat stelt Mark Gurman van Bloomberg op basis van ingewijden. Gurman publiceert vaker op basis van interne Apple-informatie. Volgens het artikel heet het plan Marzipan en is het doel om het per 2021 voor ontwikkelaars makkelijker te maken één app te ontwikkelen die op de drie apparaten werkt. Iedere nieuwe app is een extra mogelijke geldstroom voor het bedrijf, aangezien het een percentage krijgt van veel app-gerelateerde aankopen en abonnementen.

Vanaf juni moet het voor ontwikkelaars alvast mogelijk worden om met een sdk apps voor de iPad te laten werken op een Mac. Ontwikkelaars moeten de apps dan nog wel apart indienen bij de iOS- en Mac-softwarewinkels, maar ze hoeven de onderliggende software dan dus niet twee keer te ontwikkelen. In 2020 moet het ook voor iPhone-apps mogelijk worden om die te converteren naar Mac-apps. Wel meldt Bloomberg dat Apple-technici moeite hebben met het converteren van de iPhone-apps omdat de telefoonschermen zoveel kleiner zijn.

meer ...
geplaatst door: puk1980
https://www.iculture.nl/nieuws/apps-marzipan-overzetten-mac/

Citaat

Zo gemakkelijk kunnen apps met Marzipan omgezet worden naar macOS

Ontwikkelaar Steven Troughton-Smith is bezig met een missie. Hij wil laten zien dat iOS-apps vrij gemakkelijk aangepast kunnen worden voor macOS met behulp van Marzipan. Als voorbeeld heeft hij nu Overcast geschikt gemaakt voor de Mac.

Overcast voor de Mac is nu te bekijken als een Marzipan-concept. Vorig jaar liet Apple op WWDC 2018 al zien wat er mogelijk is met Marzipan, door de apps News, Aandelen, Woning en Dictafoon om te zetten. Vanaf dit jaar kunnen ook ontwikkelaars ermee aan de slag. Troughton-Smith laat nu alvast zien wat er mogelijk is met deze Mac-versie van Overcast, die alle functies van de iOS-tegenhanger bevat, inclusief donkere modus, hoofdstukken, slaaptimer en deelmogelijkheden. De ontwikkelaar kijkt daarom nu al uit naar WWDC 2019 als Apple de verdere mogelijkheden gaat onthullen.

meer ...
geplaatst door: Jurriaan
Lijkt mij ideaal. Ik vind het nu onhandig als ik over stap van iPad naar MacBook dat het anders werkt, vaker webbased.
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
geplaatst door: Jurriaan
Lijkt mij ideaal. Ik vind het nu onhandig als ik over stap van iPad naar MacBook dat het anders werkt, vaker webbased.
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Het Marzipan gebeuren gaat een succes worden of meteen het einde van macOS.

Waar ik niemand over hoor behalve een aantal serieuze mensen die bedrijven hebben in de categorie van hele serieuze macOS apps. Dus wel recht van spreken hebben.... Maar wat gaat er in godsnaam gebeuren met de prijzen?

Het is geen geheim dat je geen euro kunt verdienen aan software op iOS. Spelletjes, in-app microtransacties en kinderen vooral verslavend maken aan zoveel mogelijk tikken en laten betalen om onder wachttijden uit te komen daar is iOS meester in maar zodra je iOS app boven de 12,- uitkomt wordt het meteen problematisch om je broek op te houden.

Hoe gaat zoiets in godsnaam vertalen naar macOS wanneer je iOS apps naar de Mac gaat porten.

Krijg je dan het principe dat je nu developers hebt die makkelijk 50,- kunnen vragen voor hun Mac app maar omdat er straks zoveel ruis en kopietjes van bepaalde apps bijkomen dat de prijs van bestaande Mac software omlaag moet?

Ik bedoel 99,- voor een serieuze Mac app vinden wij meer dan prima. Betalen we meteen wanneer je zo’n app voor je werk kunt gebruiken. Op iOS is dat ondenkbaar. Zodra er een echt populaire iOS uitkomt dan is er meestal binnen tien dagen wel een kloon of alternatief te koop die veel goedkoper is, namaak, omdat ze mee willen liften op het succes van een ander.


Kortom. Worden iOS apps duurder (gaan ze richting het Mac systeem) of Mac apps goedkoper (moet  ze zich schalen naar het iOS model)