
Waarom geeft Google nog steeds geen informatie over data-collectie?
Apple’s CEO Tim Cook heeft zich al een aantal keer erg krachtig uitgesproken over privacy, de aanval daarop noemde hij één van de
belangrijkste problemen van deze eeuw. En hij laat het niet bij woorden, Apple is op vele fronten erg hard bezig om ons te helpen onze privacy beter te beschermen.
Eén van die fronten zijn de privacy labels, duidelijke informatie bij apps over welke informatie die eventueel verzamelen. Bedrijven die zich schuldig maken aan veel data-collectie vinden het vast niet erg leuk om dat openlijk toe te moeten geven. Maar de meesten doen dat inmiddels, hoewel daarbij ook nog wel aardig wat
gejokt wordt. Facebook heeft sindsdien bijvoorbeeld die informatie gewoon bij de app staan, zoals hieronder te zien is.

Waarom geeft Google nog steeds geen informatie over data-collectie?
klik op de afbeelding voor een grotere versieHet is een aanrader om even zelf te kijken naar
de app van Facebook, en dan vooral even op “Bekijk details” te klikken. De lijst die dan verschijnt is zo ontzettend lang dat dit hier plaatsen geen optie is, omdat dat simpelweg teveel ruimte in zou nemen.
Google is de grote afwezigeMaar één ding moet gezegd, Facebook is hier tenminste eerlijk en open over. Bij Google ligt dat anders, daarvan is sinds december gewoon geen enkele update van de apps meer uitgebracht. Daardoor kregen gebruikers van die apps eerdere deze week
automatische meldingen dat de apps een update nodig hadden, updates die helemaal niet voorhanden zijn. Dat heeft Google inmiddels ‘opgelost’, simpelweg door die meldingen op de server uit te zetten.
Google is door veel Amerikaanse publicaties al vaak gevraagd waarom die updates met een privacy label er nog steeds niet zijn, Google is het enige bedrijf dat op grote schaal aan data-collectie doet waarbij dit het geval is. Maar Google wil hier tot nu toe nog helemaal niets over kwijt, de vragen blijven simpelweg onbeantwoord.
#Google #AppStore #Privacy