Zowel mijn moeder als een IT-directeur op middenkaderniveau op mijn werk hebben geklaagd dat hun Macs geen batterij meer hebben. In beide gevallen gebruikten ze een 5 watt USB-A-oplader.Het is voor mensen moeilijk te begrijpen dat niet alle USB-opladers hetzelfde zijn.
Mijn schoonmoeder belde me om te vragen waarom haar MacBook Air niet meer opstartte. Ze had AppleCare gebeld en die hadden haar gezegd dat ze de computer naar een winkel moest brengen voor reparatie. Het bleek dat ze een heel oude 5 watt USB-A iPhone-oplader gebruikte.
Het staat dus al min of meer vast dat deze nieuwe regel van de EU veel negatieve gevolgen zal hebben.
Wij zijn ons technisch heel bewust van heel veel zaken. Daardoor overschatten we zo'n 70% van de bevolking op dit punt, vrees ik. [ Ger ]
Trouwens die 70 procent vind een macbook sowieso te duur.
En is dat dan een reden om toch maar die adapter in de doos te stoppen?
Waarom we van het ontbreken van adapter in de EU een probleem maken
My Votes: bij zo'n mooi apparaat als een Macbook hoort gewoon een adapter in de doos, eventueel via meebestellen.De argumentatie van de EU is op zijn zachtsgezegd 'laakbaar'. Gaan we dit straks overal meemaken ? Geen reservewiel in de auto, omdat een andere bandenfabrikant ook de kans moet krijgen om een band te leveren ? (even los van de discussie thuiskomertje of tirefit).
Dat is een kromme redenering. Een MacBook is ook nooit met ingebouwde voeding verkocht en een tablet of smartphone is ook gewoon een 'computer'.
Wil je dat wel? Kan, kost extra, net als een adapter voor je MacBook.
Zonder fysieke reserveband kun je prima autorijden. Zonder adapter… 😉[ Ger ]
Zonder speakers heb je ook niets aan een versterker. Zonder afspelert heb je niets aan de versterker èn de speakers. En snoertjes? Het wordt allemaal gewoon los verkocht. De EU maakt bij een aantal forumleden niet perse de beste argumenten los.
Een MacBook is een computer waar ze de voeding uit hebben gehaald om hem mobiel maken. Volgens mij heb je niet goed gelezen of begrepen wat ik bedoelde.