geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Netwerk-icoon.jpg
Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
Voor veel van ons is internetsnelheid heel belangrijk. Je betaalt best veel voor een goed apparaat, en wilt dan dus ook moeiteloos video's en muziek streamen via iTunes. Of content streamen vanaf je MacBook, iMac, iPhone of iPad naar de televisie met jouw Apple TV.

De mogelijkheden zijn ongekend, mits de snelheid meewerkt. Dus ga je op zoek naar een goed internetabonnement met voldoende Mbits per seconde. Maar soms ben je goedkoper uit wanneer je kiest voor een alles-in-1-pakket. Wat zijn de voor- en nadelen, en wanneer moet je kiezen voor alles in 1?



Voordelen van een alles-in-1

Losse abonnementen afsluiten voor telefoon, televisie en internet kan heel handig zijn als je maar een van de drie wilt. Of twee van de drie. Toch is het soms ook heel handig om een alles-in-1 te kiezen. Daarvoor zijn meerdere redenen te noemen:

  • Het kost veel meer dan een pakket dat al deze diensten samen aanbiedt. Door internet, tv en telefoon in één pakket te nemen, krijg je veel korting van de provider. Daar betaal je gemiddeld zo'n 40 euro per maand voor. Kies je voor losse abonnementen, dan betaal je soms 10 tot 15 euro meer per maand.
  • Je hebt niet te maken met verschillende facturen. Alles staat overzichtelijk in één overzicht en je krijgt ook maar één rekening per maand.
  • Je kunt soms zelfs mobiel meepakken. Tegenwoordig bieden steeds meer kabelaars en telecombedrijven ook een mobiel abonnement aan als onderdeel van hun alles-in-1-pakketten. Dat is als Apple-gebruiker natuurlijk helemaal handig. Zo kun je ook met een databundel naar hartenlust gebruikmaken van de apps op jouw iPhone, iPad, iMac, MacBook en/of Apple TV tegen een gunstige prijs.

Nadelen

Helemaal perfect is een alles-in-1-pakket natuurlijk niet. Een duidelijk nadeel is dat wanneer er een storing is, meestal ook alle diensten hierdoor worden geraakt. Dit komt omdat het internet, de tv en de telefoon allemaal via dezelfde kabel bij je binnenkomen. En gebruik je telefoon of tv eigenlijk niet, dan is natuurlijk enkel internet afsluiten veel verstandiger.

Alles-in-1 en Apple-apparaten

Wanneer je kiest voor een alles-in-1-pakket, dan let je waarschijnlijk vooral op de snelheid van het internet in dat pakket. Om 4K content te kunnen streamen met Apple TV heb je bijvoorbeeld een minimale internetverbinding nodig van zeker 20 Mbit per seconde, dat is echt een minimum, meer is beter. En ook bepaalde apps uit de Apple's App Store en de updates daarvoor vreten veel data. Gelukkig hebben de meeste providers een minimale snelheid die rond de 20 Mbit of daarboven ligt. Dit betekent niet automatisch dat je ook deze snelheid krijgt. Dat heeft te maken met de afstand van jouw huis tot de wijkcentrale. En ook het modem, de router en het apparaat dat je gebruikt.

Kies het alles-in-1-pakket dat bij je past

Je kiest een alles-in-1-pakket op basis van je persoonlijke wensen. Daarom is het verstandig om verschillende providers met elkaar te vergelijken. Door alle beschikbare alles-in-1-pakketten tegen elkaar af te zetten krijg je een goed beeld van de prijs per maand en per jaar, de internetsnelheid en van welke mogelijke voordelen je profiteert bij bepaalde abonnementen. En wil je geen alles-in-1, maar enkel internet of internet en tv? Ook dan kun je die abonnementen natuurlijk met elkaar vergelijken.


Dit nieuwsbericht wordt gesponsord door Pricewise
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
13 juli 2018 - 12:17    reactie #1
geplaatst door: Ypehille
echt grote keuzes zijn er op het platteland niet. Hier geeft alleen ziggo die een snelheid van 400 mbps down en 40 up levert. KPN of andere, via de telefoonlijn aanbieders komen aan de MAX van 132 down en 10 up. Daardoor is mijn keuze alweer een stuk beperkter
Wel een alles in 1 en tegenwoordig door het samengaan met Vodafone dubbele data. Das dan wel weer erg lekker
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
13 juli 2018 - 16:39    reactie #2
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Zelf zit ik met een alles-in-1 pakket op de kabel. In mijn ervaring is deze opmerking

Een duidelijk nadeel is dat wanneer er een storing is, meestal ook alle diensten hierdoor worden geraakt.

niet juist. Ik heb wel eens gehad dat de telefoon niet werkte terwijl internet het gewoon deed. Ook wel eens gehad dat de TV niet werkte en op andere momenten dat internet het niet deed. Ik heb nog nimmer het probleem gehad dat ik van alle drie (of twee) diensten tegelijk verstoken was.
Het kan zijn dat dit via VDSL anders is. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ook deze opmerking in het nieuwsbericht lijkt meer gericht op VDSL:

Dit betekent niet automatisch dat je ook deze snelheid krijgt. Dat heeft te maken met de afstand van jouw huis tot de wijkcentrale.

De verdeelpunten bij de kabel liggen meestal binnen 100m dit in tegenstelling tot 'wijkcentrales' die vaak klanten tot op verscheidene kilometers van signaal voorzien.
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
13 juli 2018 - 19:38    reactie #3
geplaatst door: MacFrankie
Bij IP-only oplossingen zoals xDSL of glasvezel, is het alles of niets. Bij de kabel kan het zijn dat alleen IP eruit ligt en dan heb je geen internet en telefoon maar wel tv en radio.

Maar ook bij Ziggo heb ik geregeld storingen gehad, dit jaar al 2, die lang duren en dat niks meer werkt, dus ook geen tv of analoge radio.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
13 juli 2018 - 22:54    reactie #4
geplaatst door: happee14
Ziggo alles in 1 nu ben ik zeer tevreden maar heel veel ellende gehad in het begin dat kwam omdat de grond was verzakt waardoor er kabelbreuk werd geconstateerd pas na 1,5 jaar! Nu is Kpn bezig met een mislukt charmeoffensief wel de hele straat openmaken maar geen glasvezel. Juist dat laatste stukje verdommen ze echt niet te geloven. :blink: Overstappen zit er dus niet meer in.
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
13 juli 2018 - 23:13    reactie #5
geplaatst door: MacFrankie
KPN heeft geen belang bij FttH, die verkopen liever xDSL, dan hoeven ze niets te investeren. Dat de klant een B-product krijgt kan ze weinig boeien. Een Netflix en YouTube kijkend gezin zal de grenzen van de bandbreedte regelmatig opzoeken. Zolang ze niet klagen, zal de KPN niks doen.

Bij kabel en glasvezel haal je de geadverteerde snelheid, en die is veel hoger dan die van xDSL.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 18:14    reactie #6
geplaatst door: Sypie
Hier lekker een 1 in 1 pakket: alleen adsl, de rest is gewoon overbodig. TV kijken doen we niet, nieuws, series en films komen via de AppleTV op het scherm. Lang leven de NOS en Netflix. Bellen doen we in ieder geval niet meer vast, beide een mobiel toestel wat meer dan genoeg is. Scheelt nog veel meer in de kosten dan een 3 in 1 pakket.
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 19:57    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie
Klopt. Ik zit te denken aan alleen internet via glasvezel. Misschien alles in 1 als het niet veel meer kost. We zappen geregeld onzin-zenders en actualiteiten, we kunnen op zich zonder.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 20:35    reactie #8
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Scheelt nog veel meer in de kosten dan een 3 in 1 pakket.

Is dat wel zo?  :sneaky2:
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 20:40    reactie #9
geplaatst door: iEscape
Hier Internet & TV via glasvezel bij KPN. Een prive 06-abonnement bij Vodafone en een zakelijk 06-abonnement bij TMobile. Vaste telefonie heb ik niet.
Toen er problemen waren met KPN aansluiting (2 maanden lang), kon ik op de iMac surfen middels een hotspot opzetten met één van het 06-abonnement.
Het heeft toch een voordeel om niet bij één provider het abonnement te sluiten, ervaar ik.
met vriendelijke groet, iEscape
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 21:40    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
Twee maanden lang problemen? En boden ze geen alternatief?
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 21:47    reactie #11
geplaatst door: Kapotlood
Hier in Pijnacker ook niet: ADSL is maximaal 14Mbit, waar je erg veel moeite moet doen om daar achter te komen omdat iedereen behálve KPN dus duidelijk niet de werkelijke snelheid adverteert. Tele2, Telfort en alle anderen gebeld, en allemaal beloven ze dat volgens hun tests we hier "écht" tot ±100Mbit zouden moeten halen. Pas na bellen met KPN, die de lijn deelt, kwam het verhaal naar voren dat die providers maar lopen te liegen dat 't gedrukt staat, want onze lijn kan toch echt maar 14Mbit aan.

Moet overigens wel zeggen dat ik dat in een volle woonwijk (allemaal jaren '80 huizen) éigenlijk niet meer kan in deze tijd.

De enige andere optie die we hier hebben is de lokale Kabel provider, die duurder is met gebrekkige service. Zelfs een keer een hele batterij aan tests gedaan omdat de lijn instabiel was en ze zelf niets konden vinden. Na het opsturen van alle tests die ik hier kon doen (Youtube 360p was al niet te doen op m'n 150Mbit lijn) kreeg ik ineens de melding dat het "aan de backbone provider lag", waarna het snel opgelost was.

Naderhand van een hoge pief daar nog een mailtje gekregen dat het niet kon zijn dat zij als provider een slechte verbinding hadden, ook al had hun technische staf toegegeven dat het de backbone provider was. Maar goed. Veel keuze heb je niet altijd jammer genoeg :)
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 22:42    reactie #12
geplaatst door: iEscape
Twee maanden lang problemen? En boden ze geen alternatief?

Klopt 2 maanden lang problemen, het was echt een één-komt-nooit-alléén-probleem.
De vorige provider waar ik eerst een abonnement had, (9 jaar lang, nooit problemen gehad) werd ‘ingepalmd’ door KPN, stopte met het bestaan en de klanten worden ‘overgenomen’ door KPN (of te wel moet naar).
In het hele dorp is bij iedereen goed verlopen, alléén bij mij ging het fout.
Bingo!

Dat het uiteindelijk wordt opgelost, had ik wel vertrouwen in vanaf het begin, alléén de ergernissen was wel erg.
Dagelijks heel veel gebeld naar de Klantenservice, wel lastig . . , kreeg elke keer een andere medewerker, die mijn dossier eerst moet doornemen e.a.
Einde week 6 heeft een (aardige) Klantenservice medewerker het probleem geëscaleerd en vervolgens kreeg ik uiteindelijk een vaste contactpersoon. Die contactpersoon heeft echt zijn best gedaan.

Midden 7e week kreeg ik een Direct Online Pakket in bruikleen toegstuurd. Maar dat heb ik niet gebruik doordat ik al gewoon ben geraakt met de hotspot verbinding.
Na een verzoek van mijn kant heb ik 1 maand compensatie gekregen, voor alle egernissen en het inleveren van 11 verlofdagen (verlof genomen, en de monteur(s) kwamen niet opdagen, niemand begreep waarom (???). Interne communicatie tussen de afdelingen was heel slecht, ervaar ik.
met vriendelijke groet, iEscape
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
15 juli 2018 - 22:54    reactie #13
geplaatst door: MacFrankie
11 verlofdagen zou met een half maandsalaris moeten worden gecompenseerd!

Laten we hopen dat je nu geen problemen meer hebt...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
16 juli 2018 - 09:13    reactie #14
geplaatst door: Viool
Al jaren hier Ziggo alles in 1 met ups en downs (haha).
Ook al jaren aan het vergelijken, maar wij hebben hier echt te maken met een monopolie van de firma Z.
Geen enkele provider komt hier boven de 20Mps. Geen concurrentie dus.
Overstappen is dus geen optie met 3 pubers in huis en al die apparaten.
(nu werkt het allemaal wel, maar ik vind het best duur)
Noord Nederlands Orkest
"vreemden zijn vrienden met wie u nog kennis moet maken"
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
17 juli 2018 - 10:48    reactie #15
geplaatst door: Olympus OMD
Ziggo Alles in 1. Zeer tevreden, zelden storing. Prima ervaring met hulp bij oplossing van problemen en het geven van adviezen etc. Bekabelde snelheid meestal het maximum. Wifi uiteraard minder snelheid.
antw: Waarom wel of niet kiezen voor alles-in-1?
18 juli 2018 - 12:42    reactie #16
geplaatst door: GeorgeM
Ik heb bij alles-in-1 wel eens gezien dat bijvoorbeeld de televisie bleef werken terwijl het internet helemaal uitgevallen was.

Maar als je dan het modem uit- en weer aanzette (vaak de enige manier om het internet weer op gang te krijgen na uitvallen) dan was daarna het televisie-signaal ook verdwenen.