geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/WhatsApp2-icoon.jpg
WhatsApp gaat advertenties tonen, tegen eigen belofte in
Vanaf het moment dat Facebook in 2014 WhatsApp overnam voor 21,9 miljard dollar was de vraag hoe die investering terugverdiend zou worden. Waarschijnlijk was de toegang tot het adresboek al voldoende, maar er zijn natuurlijk altijd nog meer manieren om geld aan deze app te verdienen.

De niet erg creatieve manier blijkt het toevoegen van advertenties, voorlopig alleen in de Updates-tab (linksonder in WhatsApp).


Hoewel de meesten van ons waarschijnlijk zelden of nooit in deze Updates-tab kijken, ik eigenlijk nooit, lijkt het toch de moeite om het blog-artikel Why we don’t sell ads van WhatsApp mede-oprichter Jan Koum nog eens onder de aandacht te brengen.

Citaat
Why we don’t sell ads

Brian and I spent a combined 20 years at Yahoo!, working hard to keep the site working. And yes, working hard to sell ads, because that's what Yahoo! did. It gathered data and it served pages and it sold ads.

We watched Yahoo! get eclipsed in size and reach by Google... a more efficient and more profitable ad seller. They knew what you were searching for, so they could gather your data more efficiently and sell better ads.

These days companies know literally everything about you, your friends, your interests, and they use it all to sell ads.

When we sat down to start our own thing together three years ago we wanted to make something that wasn't just another ad clearinghouse. We wanted to spend our time building a service people wanted to use because it worked and saved them money and made their lives better in a small way. We knew that we could charge people directly if we could do all those things. We knew we could do what most people aim to do every day: avoid ads.

No one wakes up excited to see more advertising, no one goes to sleep thinking about the ads they'll see tomorrow. We know people go to sleep excited about who they chatted with that day (and disappointed about who they didn't). We want WhatsApp to be the product that keeps you awake... and that you reach for in the morning. No one jumps up from a nap and runs to see an advertisement.

Advertising isn't just the disruption of aesthetics, the insults to your intelligence and the interruption of your train of thought. At every company that sells ads, a significant portion of their engineering team spends their day tuning data mining, writing better code to collect all your personal data, upgrading the servers that hold all the data and making sure it's all being logged and collated and sliced and packaged and shipped out... And at the end of the day the result of it all is a slightly different advertising banner in your browser or on your mobile screen.

Remember, when advertising is involved you the user are the product.

At WhatsApp, our engineers spend all their time fixing bugs, adding new features and ironing out all the little intricacies in our task of bringing rich, affordable, reliable messaging to every phone in the world. That's our product and that's our passion. Your data isn't even in the picture. We are simply not interested in any of it.

When people ask us why we charge for WhatsApp, we say "Have you considered the alternative?"
De vertaling:

Citaat
Waarom we geen advertenties verkopen

Brian en ik hebben samen 20 jaar bij Yahoo! gewerkt om de site draaiende te houden. En ja, hard gewerkt om advertenties te verkopen, want dat is wat Yahoo! deed. Het verzamelde gegevens, serveerde pagina's en verkocht advertenties.

We zagen hoe Yahoo! in omvang en bereik werd overschaduwd door Google... een efficiëntere en winstgevendere advertentieverkoper. Ze wisten waar je naar zocht, dus konden ze je gegevens efficiënter verzamelen en betere advertenties verkopen.

Tegenwoordig weten bedrijven letterlijk alles over jou, je vrienden, je interesses en ze gebruiken dat allemaal om advertenties te verkopen.

Toen we drie jaar geleden voor onszelf begonnen, wilden we iets maken dat niet zomaar een advertentieverwerker was. We wilden onze tijd besteden aan het opbouwen van een service die mensen wilden gebruiken omdat het werkte, hen geld bespaarde en hun leven op een kleine manier beter maakte. We wisten dat we mensen rechtstreeks konden laten betalen als we al die dingen konden doen. We wisten dat we konden doen wat de meeste mensen elke dag proberen: advertenties vermijden.

Niemand wordt enthousiast wakker om meer reclame te zien, niemand gaat slapen met de gedachte aan de reclame die ze morgen zullen zien. We weten dat mensen enthousiast gaan slapen over met wie ze die dag hebben gechat (en teleurgesteld over wie niet). We willen dat WhatsApp het product is dat je wakker houdt... en waar je 's ochtends naar grijpt. Niemand springt op uit een dutje en rent naar een advertentie.

Reclame is niet alleen een verstoring van de esthetiek, een belediging van je intelligentie en een onderbreking van je gedachtegang.

Reclame is niet alleen het verstoren van de esthetiek, het beledigen van je intelligentie en het onderbreken van je gedachtegang. Bij elk bedrijf dat advertenties verkoopt, besteedt een aanzienlijk deel van hun technische team zijn dag aan het afstemmen van datamining, het schrijven van betere code om al je persoonlijke gegevens te verzamelen, het upgraden van de servers die al die gegevens bevatten en ervoor zorgen dat alles wordt gelogd en verzameld en gesneden en verpakt en verzonden... En aan het eind van de dag is het resultaat van dit alles een iets andere reclamebanner in je browser of op je mobiele scherm.

Onthoud dat jij, de gebruiker, het product bent als het om reclame gaat.

Bij WhatsApp besteden onze technici al hun tijd aan het oplossen van bugs, het toevoegen van nieuwe functies en het gladstrijken van alle kleine details in onze taak om rijke, betaalbare, betrouwbare messaging naar elke telefoon ter wereld te brengen. Dat is ons product en dat is onze passie. Jouw gegevens komen niet eens in beeld. Daar zijn we gewoon niet in geïnteresseerd.

Als mensen ons vragen waarom we geld vragen voor WhatsApp, zeggen we “Heb je het alternatief overwogen?”.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Franky2002
Tsja, goede voornemens en geld...

Er zijn alternatieven tegenwoordig.
geplaatst door: Jakko W
Ik zou het nuanceren: Tegen de belofte van de oprichter in. Die is al bijna vijftien jaar niet echt van belang meer sinds de „eigen” beloftes die van FZuckerberg en z’n trawanten zijn. Het verbaast mij vooral hoe lang ze erover gedaan hebben voordat er toch reclames gekomen zijn. (En het lijkt me heel sterk dat het blijft bij hoe ze dat nu in gaan voeren. Dit wordt een schoolvoorbeeld van hoe je mensen ergens aan laat wennen zonder dat ze het zelf doorhebben, zodat ze geen moord en brand zullen schreeuwen.)
geplaatst door: PatGel
Tja, Stinkerberg.
Mac Studio Apple M1 Max 32 GB Geheugen.1 TB opslag.iPhone 16 Pro Max.iPad Pro 12,9-inch (5e generatie)Apple AirPods Max,AirPods Pro.
geplaatst door: Seagram
Er zijn alternatieven tegenwoordig.

Mensen stappen niet zo snel over naar alternatieven. En dat weten dit soort bedrijven.
geplaatst door: ouwemac
Toch komen steeds meer vrienden ook naar signal die eerst zeiden dat ik moeilijk deed. Hetzefde met X al heb ik daar nooit een account gehad. En wel bij Bluesky
De manier waarop we communiceren bepaalt voor een groot deel hoe we denken en handelen.
geplaatst door: iSan
BlueSky is mooi en leuk, maar ik bemerk daar vooral een bubbel met linkse stemmers. Ben zelf meer centrum rechts, soms links, niet echt in hokje te plaatsen. (verre van radicaal rechts)
geplaatst door: ouwemac
Dat van die bubbel ervaar ik ook wel al ben ik niet centrum rechts en niet centrum links ook. Ik denk dan maar als je het weet kun je er rekening mee houden.
De manier waarop we communiceren bepaalt voor een groot deel hoe we denken en handelen.
geplaatst door: Ziegler
@isan
Maar dat is toch niet erg? Dan zet je daar toch gewoon een ander geluid naast?
geplaatst door: Jurriaan
Tja, nog een paar miljard, biljoen of what ever erbij het zal deze mensen vast ontzettend extra gelukkig maken.

Mijn geluk is, 'geprezen zijn met geen drone in mijn dak',
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/18 | Mini6 iPadOS 18 | ATV 4K MKI  TVOS18|
geplaatst door: Ziegler
Ik weet niet waar je woont, maar je legt de lat wel heel erg laag.