Why we don’t sell adsBrian and I spent a combined 20 years at Yahoo!, working hard to keep the site working. And yes, working hard to sell ads, because that's what Yahoo! did. It gathered data and it served pages and it sold ads.We watched Yahoo! get eclipsed in size and reach by Google... a more efficient and more profitable ad seller. They knew what you were searching for, so they could gather your data more efficiently and sell better ads.These days companies know literally everything about you, your friends, your interests, and they use it all to sell ads.When we sat down to start our own thing together three years ago we wanted to make something that wasn't just another ad clearinghouse. We wanted to spend our time building a service people wanted to use because it worked and saved them money and made their lives better in a small way. We knew that we could charge people directly if we could do all those things. We knew we could do what most people aim to do every day: avoid ads.No one wakes up excited to see more advertising, no one goes to sleep thinking about the ads they'll see tomorrow. We know people go to sleep excited about who they chatted with that day (and disappointed about who they didn't). We want WhatsApp to be the product that keeps you awake... and that you reach for in the morning. No one jumps up from a nap and runs to see an advertisement.Advertising isn't just the disruption of aesthetics, the insults to your intelligence and the interruption of your train of thought. At every company that sells ads, a significant portion of their engineering team spends their day tuning data mining, writing better code to collect all your personal data, upgrading the servers that hold all the data and making sure it's all being logged and collated and sliced and packaged and shipped out... And at the end of the day the result of it all is a slightly different advertising banner in your browser or on your mobile screen.Remember, when advertising is involved you the user are the product.At WhatsApp, our engineers spend all their time fixing bugs, adding new features and ironing out all the little intricacies in our task of bringing rich, affordable, reliable messaging to every phone in the world. That's our product and that's our passion. Your data isn't even in the picture. We are simply not interested in any of it.When people ask us why we charge for WhatsApp, we say "Have you considered the alternative?"
Waarom we geen advertenties verkopenBrian en ik hebben samen 20 jaar bij Yahoo! gewerkt om de site draaiende te houden. En ja, hard gewerkt om advertenties te verkopen, want dat is wat Yahoo! deed. Het verzamelde gegevens, serveerde pagina's en verkocht advertenties.We zagen hoe Yahoo! in omvang en bereik werd overschaduwd door Google... een efficiëntere en winstgevendere advertentieverkoper. Ze wisten waar je naar zocht, dus konden ze je gegevens efficiënter verzamelen en betere advertenties verkopen.Tegenwoordig weten bedrijven letterlijk alles over jou, je vrienden, je interesses en ze gebruiken dat allemaal om advertenties te verkopen.Toen we drie jaar geleden voor onszelf begonnen, wilden we iets maken dat niet zomaar een advertentieverwerker was. We wilden onze tijd besteden aan het opbouwen van een service die mensen wilden gebruiken omdat het werkte, hen geld bespaarde en hun leven op een kleine manier beter maakte. We wisten dat we mensen rechtstreeks konden laten betalen als we al die dingen konden doen. We wisten dat we konden doen wat de meeste mensen elke dag proberen: advertenties vermijden.Niemand wordt enthousiast wakker om meer reclame te zien, niemand gaat slapen met de gedachte aan de reclame die ze morgen zullen zien. We weten dat mensen enthousiast gaan slapen over met wie ze die dag hebben gechat (en teleurgesteld over wie niet). We willen dat WhatsApp het product is dat je wakker houdt... en waar je 's ochtends naar grijpt. Niemand springt op uit een dutje en rent naar een advertentie.Reclame is niet alleen een verstoring van de esthetiek, een belediging van je intelligentie en een onderbreking van je gedachtegang.Reclame is niet alleen het verstoren van de esthetiek, het beledigen van je intelligentie en het onderbreken van je gedachtegang. Bij elk bedrijf dat advertenties verkoopt, besteedt een aanzienlijk deel van hun technische team zijn dag aan het afstemmen van datamining, het schrijven van betere code om al je persoonlijke gegevens te verzamelen, het upgraden van de servers die al die gegevens bevatten en ervoor zorgen dat alles wordt gelogd en verzameld en gesneden en verpakt en verzonden... En aan het eind van de dag is het resultaat van dit alles een iets andere reclamebanner in je browser of op je mobiele scherm.Onthoud dat jij, de gebruiker, het product bent als het om reclame gaat.Bij WhatsApp besteden onze technici al hun tijd aan het oplossen van bugs, het toevoegen van nieuwe functies en het gladstrijken van alle kleine details in onze taak om rijke, betaalbare, betrouwbare messaging naar elke telefoon ter wereld te brengen. Dat is ons product en dat is onze passie. Jouw gegevens komen niet eens in beeld. Daar zijn we gewoon niet in geïnteresseerd.Als mensen ons vragen waarom we geld vragen voor WhatsApp, zeggen we “Heb je het alternatief overwogen?”.
Er zijn alternatieven tegenwoordig.