Maar nu gaat Spotify’s klacht over iets heel anders, deze gaat over het feit dat als je Spotify Connect gebruikt, je niet langer de volumeknoppen van een iPhone of iPad kunt gebruiken om het volume aan te passen. In plaats daarvan moet je nu de ‘volume slider’ in de app zelf gebruiken (helemaal onderaan te zien in de afbeelding hierboven).
Okay, maar help me even ... Dus KENNELIJK ... kon dit VROEGER dus wel ... Immers, vroeger kon je de volumeknoppen gebruiken, NU moet je de 'slider' inde app zelf gebruiken.
Vanwaar deze beperking? Moet wel zeggen, dat als het waar is, dit wel een ongekend kinderachtige zet van Apple is. Je mag enkel volume knoppen gebruiken als je AirPlay onderteund? Sjees ... hiermee vergeleken is Android toch echt een verademing ... Beperking op beperking op beperking ... What's next?
Ter volledigheid: ben geen grote fan van Spotify. Ze doen het goed, bij veel mensen, maar goed.
Spotify Connect werkt vergelijkbaar als Chromecast technology, de feitelijke audio-link wordt doorgespeeld naar het betreffende apparaat welk dan vervolgens rechtsstreeks de audio afspeelt door het bestand direct te streamen of downloaden vanaf spotify's servers. Bij Airplay stream je de music vanaf het internet eerst naar je telefoon (tablet of mac) en DAN vervolgens stream je de track naar het apparaat. Technisch een andere opzet. Heeft zijn voors, maar ook evenveel tegens.
Ik snap niet goed waarom je niet de volumeknoppen zou mogen gebruiken om een trigger te mogen geven aan de app in de vorm van volume + of volume -.
Mijn eigen inschatting zegt, dat als Apple zo door gaat met deze pesterijen dat ze mettertijd de sympathie bij verschillende ondernemingen en mogelijk ook ontwikkelaars gaan verliezen. De grootste of een grote zijn, wil niet zeggen dat je de grootste blijft. Ze schoppen (wat mij betreft) iets te hard tegen veranderingen.
Wel zegt me de volgende grafiek heel erg veel, en wel inzake drie zaken:
Wie gaat er over de volumeknoppen, Apple of de EU? (Upd.)1. Spotify groeit stevig door, evenals Tencent en Youtube, de rest kwakkelt een beetje of de groei vlakt enigszins af
2. Muziekdiensten die platform-onafhankelijk zijn, groeien het hardst. Spotify, Tencent en Youtube draaien van Linux, Windows, macOS, iOS, Android, Amazon, Tizen en de hele reute-meteut ... Apple Music, alsook Amazon Music zijn aanmerkelijk beperkter hierin
3. De genoemde diensten bieden ook gratis of gesponsorde luister-opties, bij de rest gaat het om klassieke verdienmodellen
En dat geldt eigenlijk in zekere mate ook voor video. Een geheel andere discussie, en daarom ben ik als belegger niet zeker van een blijvende groei van Apple. Het loopt tegen grenzen aan. Als je iPhone en Mac verkopen niet significant groeien meer of zelfs dalen voor bepaalde productcategorieen, dan kan je het maximale persen uit de bestaande groep met extra (betaalde) diensten. Hetgeen Apple heeft gedaan met muziek, video en cloud-diensten, maar als de "footprint" kleiner wordt, zo je wilt: user base of groep gebruikers in 't Ollands ...
... dan zal mettertijd (kwestie van tijd en geduld) ook de groei ofwel afvlakken of treedt er een zekere krimp op.
Al langer ben ik de mening toegedaan dat Apple zich minder moet richten op behoud van het oude, en een duidelijk een "Tritt in den Arsch bekommen" moet ... En hard ook. Zeker het Management wat, wat mij betreft, is ingekakt en verworden tot een slappe hap. Het is gewoon een logge dikzak aan het worden, een typische onderneming zo je wilt 🤣
Met dergelijke acties richt Apple de aandacht op verkeerde dingen, en Spotify? Die gaat dit ten volle benutten in de Media en ... bij de toezichthouder. Redelijk zeker dat Apple een grote kans maakt hier aan het kortste eind te trekken.
Tijd voor innovatie ... En bepaalde dingen mogen ook anders wat mij betreft. Laten we eens een schunnige vergelijking gebruiken, voor de views 🤣 ...
De over-geproduceerde video-keynotes zijn wat mij betreft zo doods als ongeveer een gemiddelde porno-site. Veel vlees, veel geheig, maar feitelijk geen passie, geen liefde en zo gescript (of mechanisch) als wat ... Een verschrikking ...
Een beetje een display van "zie ons ... wij hebben Final Cut Pro + een hele rits coole apps, kijk wat wij kunnen met onze keynotes" ... Alleen, op een gegeven moment mis je toch echt een zekere menselijke factor. De magie van een keynote, waar ook een stukje interactie - zij het beperkt - met het publiek zat.
Goed, dat was de frustratie van vandaag ... Nu weer terug aan de lunch, en weekafsluiten ... Het is bijna WEEKEND 🎉 .
Een vriendelijke groet,
Doctor
