
Zijn Apple’s voorwaarden voor Self Service Repair onredelijk?
In december van het afgelopen jaar
breidde Apple’s Self Service Repair programma uit naar een aantal landen in Europa: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Nederland ontbreekt jammer genoeg nog in dat rijtje, het is niet bekend waarom dat zo is.
Wil je onderdelen om zelf een reparatie uit te voeren bestellen bij Apple dan moet je het serienummer van jouw device invoeren, en na afloop de kapotte onderdelen terugsturen, waarvan dan ook weer de nummers moeten kloppen. Deze voorwaarden maken het bijvoorbeeld onmogelijk, of op zijn minst een stuk lastiger, om Apple’s spullen te gebruiken voor onderdelen van derde partijen.

Zijn Apple’s voorwaarden voor Self Service Repair onredelijk?
Daar wordt dan ook bezwaar tegen gemaakt, onder andere door het Franse
Halte a L'Obsolescence Programmee (HOP). In Frankrijk blijkt er dan inmiddels ook al een onderzoek te lopen naar deze aanpak. Dat is dus erg snel opgestart, want het loopt al sinds december van het afgelopen jaar (dus vanaf het moment dat het Self Service Repair programma in Frankrijk opgestart werd).

Zijn Apple’s voorwaarden voor Self Service Repair onredelijk?
Wil je meer hierover lezen, dat kan in
dit bericht van AFP en
deze follow-up daarop van Reuters.