geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Metal-Logo-icon.jpg
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5
Ruim tien dagen geleden kon je hier lezen dat Apple na macOS 10.14 Mojave helemaal wil stoppen met ondersteuning voor OpenGL en OpenCL, ontwikkelaars moeten dan vol voor Apple's eigen Metal gaan.

Met dat in het achterhoofd is het interessant om te kijken naar dit vergelijk van Barefeats van DirectX onder Windows 10 versus Metal 2 onder macOS 10.13.5. Dat vergelijk was in allebei de gevallen op een iMac Pro, waarbij voor Windows natuurlijk de optie via Apple's eigen Boot Camp optie gebruikt werd, een zware game via virtualisatie draaien is bij voorbaat geen eerlijk vergelijk.


De game die gebruikt werd is Rise of the Tomb Raider uit de Lara Croft serie. Het is niet bekend hoe goed deze versie voor de Mac in de Mac App Store (€ 32,99) voor Metal geoptimaliseerd is, een feit is dat die een stuk minder presteert dan Direct X 12, en in veel gevallen zelfs minder dan Direct X 11, Microsoft's versie van Metal voor Windows.

http://barefeats.com/images17/rotr_19x10_avg.png
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5


Als Apple puur voor Metal gaat kiezen is het te hopen dat game-ontwikkelaars dat beter gaan ondersteunen, op dit moment lijkt dat dus niet het geval. Dat is trouwens wel een open vraag; de Mac is nog nooit echt een serieuze speler geweest voor gaming, waarom zou dit wel het geval zijn als Apple het ontwikkelaars moeilijker maakt?

http://barefeats.com/images17/rotr_19x10_min.png
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5


http://barefeats.com/images17/rotr_25x14_avg.png
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5


http://barefeats.com/images17/rotr_25x14_min.png
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5


http://barefeats.com/images17/rotr_38x21_avg.png
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5


http://barefeats.com/images17/rotr_38x21_min.png
DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5

(klik op de afbeeldingen voor een grotere versie)


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5
18 juni 2018 - 13:16    reactie #1
geplaatst door: peterdh
shit ik moet opschieten, heb Rise nog lang niet uitgespeeld :). Alhoewel voor we Mojave hebben duurt nog even dan lukt het vast wel.
Fit & Firm Massage, Groet, Peter
antw: DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5
18 juni 2018 - 19:56    reactie #2
geplaatst door: MackeyV40
Je hoeft ook niet meteen Mojave te installeren zodra die uitkomt :music: :happy:
MacBook Pro (13-inch, 2020, 4 Thunderbolt-3 ports. Intel Core i5 1,8 GHz, 16 GB, 500 gB SSD), iPhone 13 256 gB, iPad 6 (9.7 inch, 2018) 32 gB, iPad 8 (9.7 inch, 2020), 32 gB, Apple Watch 3, Apple Watch 8 LTE.
antw: DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5
18 juni 2018 - 20:19    reactie #3
geplaatst door: Jeroendv
Terwijl Metal werd geprezen als een low level (en dus snelle) driver. Ik hoop dat dit in de toekomst games beter ondersteund gaat worden.
antw: DirectX en Windows 10 vs. Metal 2 en macOS 10.13.5
18 juni 2018 - 20:28    reactie #4
geplaatst door: puk1980
Ik hoop dat dit in de toekomst games beter ondersteund gaat worden.

Dat zal mede afhangen van de (extra) tijd die game-developers daaraan willen spenderen.

Zie ook onderstaande WWDC presentatie:
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2018/612