geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Google_Logo.jpg
‘Nog jaren voordat Apple’s zoekmachine even goed is als Google’
Als de schattingen kloppen dan betaalt Google ieder jaar Apple een slordige 18 miljard dollar om de standaard-zoekmachine te zijn op de iPhone, iPad en Mac. Het is niet moeilijk om voor Safari zelf een andere zoekmachine te kiezen, maar verreweg de meeste mensen doen dit niet.

Maar Apple zou toch bezig zijn met het ontwikkelen van een eigen zoekmachine, maar het zou nog minstens vier jaar duren voordat in staat is om even veel te vinden als Google’s algoritme. Daarbij helpt de concurrentie tussen beide bedrijven ook niet, want Srinivasan Venkatachary is net van Apple naar Google overgestapt en werkt daar nu als vice president of engineering onder James Manyika.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.GoogleZoekmachineBrowser.jpg
‘Nog jaren voordat Apple’s zoekmachine even goed is als Google’


Mocht je Srinivasan Venkatachary nog niet kennen, dat was één van de mensen die Google verliet om Laserlike te starten, een bedrijf dat in 2018 door Apple werd overgenomen. Inmiddels zou niet alleen Srinivasan Venkatachary weer bij Google zijn teruggekeerd; de meeste van de werknemers die van Laserlike naar Apple kwamen zijn daar inmiddels vertrokken, en de meesten daarvan werken weer bij Google.

Tijdens de tijd dat Srinivasan Venkatachary bij Apple werkte breidde hij het team dat werkt aan onder andere Spotlight en Siri Suggestions verder uit, waarbij ook veel mensen van Google werden gehaald.

Een eigen zoekmachine voor Apple?

Onduidelijk is of Apple echt helemaal vaarwel wil zeggen tegen Google en over een paar jaar een eigen zoekmachine wil hebben, of dat de ontwikkeling daarvan op een gegeven moment gebruikt gaat worden om de prijs die Google betaalt nog verder op te drijven.

Met Apple’s focus op privacy zou het stoppen met Google als standaard-zoekmachine in ieder geval een goede stap vooruit zijn.



 #Google
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Als dat net zo gaat als met 'Kaarten' dan gaat het wel wat langer dan 4 jaar duren.
geplaatst door: ouwemac
Als dat net zo gaat als met 'Kaarten' dan gaat het wel wat langer dan 4 jaar duren.
  :happy: :happy:
Ik dacht hetzelfde toen ik het artikel las.

DDG is goed genoeg voor mij.
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
geplaatst door: theoimac
Misschien kunnen ze DuckDuckGo overnemen en deze verder doorontwikkelen met de bak geld die ze hebben liggen. Dan heb je in ieder geval een goede basis.
geplaatst door: polleboos
Waar is de tijd van Sherlock ?
geplaatst door: Ziegler
Boete voor Google
Het verdienmodel van is zo goed dat Google zich van de klant of wetgeving weinig lijkt aan te trekken. Een beetje concurrentie zou goed zijn.

geplaatst door: doctor_apple
https://search.yahoo.com/
https://www.bing.com/
https://duckduckgo.com/
https://www.ask.com/
https://www.wolframalpha.com/
https://www.ecosia.org/
https://www.qwant.com/
https://www.searchencrypt.com/
https://search.disconnect.me/
https://swisscows.com/en

En zo zijn er nog een paar ... Sommige bieden anoniem zoeken, anderen versleutelen de zoekqueries, maar gebrek aan concurrentie? Niet echt. Eerder de luie consument en ignorantie zakelijke gebruiker.

We zijn zo gewend aan Google, dat zelfs het intypen van www.ask.com 'lastig' is ... Het is anders ...

Zelfde geld eigenlijk voor WhatsApp. Er zijn genoeg multiplatform alternatieven, en of er dingen gebeuren die God verboden heeft laat ik in het midden. Alle platformen worden immers gebruikt voor misdaad, sex, afpersing en vage praktijken ... Maar of het nu gaat om Threema, Signal, Telegram of uberhaupt iets anders dan WhatsApp ... 9 van de 10x kreeg ik afgelopen jaar te horen ... *Zucht*, maar we zitten toch op WhatsApp en wat heb ik te verbergen of: ze weten toch al alles van me ...

Dus wat zal ik zeggen ... Behalve al het bovengenoemde, geloof ik niet Apple's sterkste kant nu cloud oplossingen betreft. Maps is hierin al reeds genoemd en daar sluit ik me volledig bij aan ... Ook iCloud zelf overigens ziet er weliswaar aardig uit, maar is een uitblinker in functionaliteit of compatibliteit ...

... en als ik kijk hoe de zoekmachine in de app-store en music-store werkt ... zou beter kunnen ...

Maar goed, ik houd de goede moed dat dit uiteindelijk goed komt, al verwacht ik eerder ergens dat dit in 2026 of 2028 enigszins bruikbaar zal zijn  :dozingoff:
geplaatst door: Ziegler
Tsja, we kunnen debatteren wat de oorzaak is van het gebrek aan concurrentie (dat er meer aanbieders zijn maakt niet zo heel veel uit): er is te weinig concurrentie. Ik vermoed dat adverteerders hier ook last van hebben.
Dat is overigens ook nog iets: praten we over de 'markt' van zoekmachines (de zoekmachine betaalt zelfs om als default te dienen) of over de advertentiemarkt. Aangezien er geen markt van zoekmachines is, laat het antwoord zich raden.