geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/M2processor-icoon.jpg
Leiding Apple: de M2 is tot nog veel meer in staat
Matthew Panzarino van TechCrunch heeft zijn interview gepubliceerd met Apple’s vice president of Platform Architecture and Hardware Technologies Tim Millet en vice president of Worldwide Product Marketing Bob Borchers over de nieuwe M2 chip.

Daarin vertellen ze onder andere dat de echte kracht van de M2 nog door ontwikkelaars ontdekt moet worden, met name voor gaming zou er nog veel meer mogelijk zijn. Volgens Tim Millet hebben game-ontwikkelaars nog niet door wat er allemaal mogelijk is met 96 gigabytes aan grafisch geheugen (graphics memory) die de M2 Max nu biedt. Bij Apple leeft duidelijk de hoop dat dit wel gaat gebeuren, waarvan Mac-gamers vervolgens de vruchten kunnen plukken.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.TimMilletApplePresentatie.jpg
Leiding Apple: de M2 is tot nog veel meer in staat


Als je de afgelopen tijd naar Apple’s presentaties gekeken hebt dan heb je Tim Millet vast voorbij zien komen (zie hierboven), Bob Borchers is de man die in de begindagen van de iPhone te zien was in de filmpjes waarin de nieuwe functies werden uitgelegd (zie hieronder).

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.BobBorchers.jpg
Leiding Apple: de M2 is tot nog veel meer in staat


Maar dan nu naar de belangrijkste stukjes uit het interview:

Citaat
Millet also is unconvinced that the game dev universe has adapted to the unique architecture of the M-series chips quite yet, especially the unified memory pool.

“Game developers have never seen 96 gigabytes of graphics memory available to them now, on the M2 Max. I think they’re trying to get their heads around it, because the possibilities are unusual. They’re used to working in much smaller footprints of video memory. So I think that’s another place where we’re going to have an interesting opportunity to inspire developers to go beyond what they’ve been able to do before.”
De vrije vertaling hiervan:

Citaat
Millet is er ook niet van overtuigd dat het game dev-universum zich al heeft aangepast aan de unieke architectuur van de M-serie chips, met name de unified memory pool.

"Spelontwikkelaars hebben nog nooit 96 gigabyte aan grafisch geheugen tot hun beschikking gehad, zoals nu op de M2 Max. Ik denk dat ze het nu proberen te bevatten, omdat de mogelijkheden ongebruikelijk zijn. Ze zijn gewend te werken met veel kleinere videogeheugens. Dus ik denk dat ook daar een interessante kans ligt om ontwikkelaars te inspireren verder te gaan dan wat ze tot nu toe konden."

En over het niet meer hoeven wachten op een snellere chip van Intel, maar de mogelijkheid hebben om het maximale aan te kunnen bieden:

Citaat
“The M2 family was really now about maintaining that leadership position by pushing, again, to the limits of technology. We don’t leave things on the table,” says Millet. “We don’t take a 20% bump and figure out how to spread it over three years…figure out how to eke out incremental gains. We take it all in one year; we just hit it really hard. That’s not what happens in the rest of the industry or historically.”
De vertaling:

Citaat
"Bij de M2-familie ging het er nu echt om die leidende positie te behouden door opnieuw de grenzen van de technologie op te zoeken. We laten geen dingen op tafel liggen," zegt Millet. "We nemen geen verhoging van 20% en zoeken niet uit hoe we die over drie jaar kunnen spreiden... we zoeken niet uit hoe we incrementele winsten kunnen behalen. We nemen het allemaal in één jaar; we pakken het gewoon heel grondig aan. Dat is niet wat er gebeurt in de rest van de industrie, of historisch gezien."


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Leiding Apple: de M2 is tot nog veel meer in staat
7 februari 2023 - 10:52    reactie #1
geplaatst door: Backspin
Game ontwikkelaars hebben misschien wel heel goed door wat er mogelijk is met 96GB aan geheugen, maar zien ook dat dat alleen beschikbaar is op de M2 Max met 38 cores. En dan ben je (in de 14" Macbook Pro) minimaal 4899 euro kwijt. Dat verkleint de afzetmarkt voor je games nogal..
apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
Leiding Apple: de M2 is tot nog veel meer in staat
7 februari 2023 - 12:03    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
@Backspin: de prijs is ook het eerste waar ik aan dacht!

Daarbij wil een serieuze gamer voor €5000 een top systeem (dat gaat met Apple wel lukken) met 2 maal een 27" monitor (dat wordt een serieuze uitdaging) hebben.

Aan de andere kant: maak 16GB RAM de ondergrens (zonder enige meerprijs tov 8GB), maak 32GB en hoger betaalbaar, en dan zou een Mac Mini een prima instap game systeem kunnen worden, en een Mac Studio een top game machine!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!