geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleWatchSeries7-icoon.jpg
Nu ook bij ons automatische atletiekbaanwork-outs op Apple Watch
Sinds watchOS 9 uitkwam was het mogelijk om in de VS automatische atletiekbaanwork-outs (Track Detection) op de Apple Watch te gebruiken. En in februari maakte Apple het mogelijk om in nog vier landen deze functie te gebruiken, dat waren Australië, Canada, Italië en het VK.

De Franse site iGeneration meldt nu dat niet alleen Frankrijk aan deze lijst is toegevoegd, maar ook Nederland. Dat betekent natuurlijk ook dat er nu een Nederlandstalige support-pagina over deze nog relatief nieuwe functie is van Apple zelf, die kan je hier vinden.


Op die pagina kan je ook lezen dat je minimaal watchOS 9.2 op je Apple Watch moet hebben staan om deze functie te gebruiken, deze versie van watchOS draait op alle Apple Watch modellen vanaf de Apple Watch Series 4.




 #AppleWatch
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik volg de ontwikkeling van WatchOS al een tijdje, omdat ik als hardloper drie jaar geleden de keuze moest maken met welk horloge ik verder zou gaan. Vond ik een lastige, omdat privé alles Apple is. Een Apple Watch was dus een logische wens. Heb toen een normale Apple Watch in de praktijk getest en daar kwamen een paar fundamentele zaken uit tevoorschijn:

  • Een aanraakscherm is een drama in regen of met bezwete, natte handen;
  • Een aanraakscherm is een drama met handschoentjes aan;
  • Het aan- en uitzetten van een run betekende navigeren (niet één druk op een knop), dus: drama;
  • Samenvatting: hard- én software waren leuk voor af en toe sporten, maar ongeschikt om er serieus mee te hardlopen (lees: marathon trainingen).

De keuze is in het voordeel van Garmin uitgevallen, model Fenix. Vanwege de expliciete oranje band bij de Apple Watch Ultra vermoed ik dat Apple ook precies op die markt van Garmin probeert te mikken, want zo'n oranje band is bij Garmin al heel lang standaard op het vlaggenschip. Elke functie is op de Garmin met een fysieke knop te bereiken die je na verloop van tijd blind op de tast weet te vinden. De software is volledig ingericht op b.v. (het programmeren van) interval trainingen, helling tempo correctie etc. Het platform geeft je helder inzicht in je data en vorderingen. Geen seconde spijt gehad van die keuze.

Sinds de Apple Watch Ultra lonkt Apple weer, want: Apple. En juist daardoor zit ik als serieuze amateur hardloper (67 halve en 4 hele marathons) telkens met verbazing te kijken naar de keuzes die Apple maakt. Het is nog steeds onmogelijk om altijd door alle menu's te navigeren en opties te kiezen zonder gebruik van het aanraakscherm - wat dus funest blijft in natte omstandigheden en/of met handschoenen aan. Workout is in feite alleen in staat om een run te registreren (en dat doet hij ook goed), maar niets of weinig te programmeren zoals intervals of blokken training. Het terugzien van data uit trainingen in een prettige context en samenhang zoals Garmin binnen Connect doet, ontbreekt vrijwel volledig. Niet zo vreemd bij de normale Apple Watch, maar bij de Ultra had ik toch wel verwacht dat Apple hier een forse stap zou maken. Maar in feite hebben ze met de Ultra alleen een heavy duty Apple Watch uitgebracht, vermoedelijk alleen om (met name) Garmin commercieel de pas af te snijden in het duurdere segment.

Terug naar de nieuwe autotrack detect functie. Vanwege bovenstaande ken ik maar bitter weinig hardlopers die op enig niveau die met een Apple Watch lopen. Je ziet vrijwel alleen Garmin en Polar. Nu komt Apple met de autotrack functie. Je moet (in Nederland) lid zijn van een club om gebruik te mogen maken van zo'n baan. Mensen die lid zijn van een club en/of (frequent) gebruik maken van zo'n baan zijn doorgaans geen pure recreatielopers. Veruit de meeste daarvan hebben juist géén Apple Watch. Andersom: de meeste mensen die wél een Apple Watch hebben, komen nooit op zo'n baan.

Dus voor wie is die auto track detect functie nu eigenlijk bedoeld..? Op de altijd aanwezige exemplarische voorbeelden na, geen van beide type gebruikers.

Ik noem dit fenomeen altijd 'spiegeltjes en kraaltjes' marketing (mijn vakgebied). De functie wordt bedacht om een imago neer te zetten, niet om een realistisch gebruiksprobleem op te lossen. Vanuit de organisatie (Apple) en het product (Apple Watch) denkend: vanwege concurrentie, het vergroten van een markt en/of omzet, cross- of upsell etc. Maar niet vanuit de gebruiker, de hardloper.

[ Ger ]
geplaatst door: bombilla
Bedankt voor je uitgebreide reactie Ger.   :thumbs-up:

Gisteren kreeg ik voor het eerst deze vraag van mijn Watch toen ik aan het trainen was op de atletiekbaan. Omdat ik recentelijk de laatste WatchOS update had uitgevoerd dacht ik dat dit alleen voor mij een nieuw feature was. Maar ik lees hier nu dus van niet. Ik vond het bijzonder dat deze slimme horloge wist dat ik op de baan aan het lopen was en de vraag stelde in welke baan ik wilde lopen.

Ik vertrouw er op, gezien je track-record en ervaring, dat ik je reactie absoluut serieus kan nemen. Maar met de twee knoppen op de Watch kan je ook (voor een deel) gebruik maken van de Apple Watch. Daarnaast probeert Apple altijd goed rekening te houden met mensen met een handicap. Als je die Toegankelijkheidfunctie aanzet op de Watch kan je met handgebaren nog meer doen zonder het aanraakscherm te gebruiken. Of het echt handig is weet ik niet, maar ik kwam het tegen in dit YouTube filmpje en zit er nu zelf mee te experimenteren.

geplaatst door: Ger Nijkamp
Ha Bombilla, kijk, fijn: nóg een serieuze loper op 't forum..! 🙂👍 Jij hebt dus zelf ervaren dat de functie werkt. Oprechte vraag: wanneer denk jij dat je 'per ongeluk' rondjes op de baan gaat maken waarbij het handig is dat je Apple Watch je erop attendeert dat je dat aan het doen bent..? Volgens mij start vrijwel niemand een training zonder het aanzetten van z'n klokje (of je moet het per abuis vergeten), al dan niet met een geprogrammeerd schema. En áls je het gebruikt, waar zie je die data dan in een 'hardloop'-context terug zodat je er iets mee kunt..?

Ik snap dat er apps van derde partijen zijn die alle typische hardloop gevens allemaal netjes kunnen verzamelen en weergeven, zoals Polar en Garmin dat ook kunnen. Maar je koopt natuurlijk geen klok van 1000 euro om daarna óók nog een losse app aan te moeten schaffen vóórdat je 'm kunt gebruiken waarvoor je 'm hebt gekocht.

Geldt ook voor jouw prima opmerking van de handgebaren. Theoretisch kan dat werken, maar het blijft een houtje-touwtje methode (en waarschijnlijk een hoop onhandig gedoe) terwijl het met een (voor dit specifieke doel) beter doordachte interface tussen fysieke knoppen en functies helemaal niet nodig is. Daarbij komt men er ook in andere situaties achter dat in kritische situaties fysieke knoppen beter zijn: Volkswagen brengt bijvoorbeeld niet voor niets de fysieke knop weer terug op haar stuurbediening.

De Apple Watch Ultra heeft nu twee fysieke knoppen en een crown. Met een eigen, dedicated sport app moet het toch mogelijk zijn dat 's werelds meest gebruiksvriendelijke en rijkste computer bouwer een out-of-the-box goed werkende sporthorloge weet af te leveren..? Of koop er desnoods één. Als ze dat voor klassieke muziek in Cupertino al nodig vinden, snap ik niet dat ze blind lijken voor dat hiaat bij sporters. Of ik zie echt iets over het hoofd. Als dat zo is, hoor ik het ook graag...

[ Ger ]
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik kan alleen maar hopen dat de ontwikkelaars bij Apple ook naar serieuze gebruikers reviews zoals deze kijken:



In dit geval een hiker. De toleranties voor het uitvoeren van handelingen tijdens, voor en na wat serieus hardlopen zijn doorgaans nog iets kritieker. Hoe dan ook, het is duidelijk dat Apple voor enigszins serieus gebruik de plank behoorlijk mis slaat met de Apple Watch Ultra.

Tenzij je 'm alleen wilt gebruiken om te showen dat je een Apple Watch Ultra hebt. Past dan vast bij je Hummer of Land Rover Vogue...

🫤

[ Ger ]
geplaatst door: pjottervmr
Ik vraag mij af of deze functies niet allemaal met siri zijn te bedienen?
In dat geval geen problemen met regen, handschoenen enz?
geplaatst door: Ger Nijkamp
In ongeveer 80% van de gevallen doet Siri héél andere dingen dan ik vraag, Pjottervmr... Zelfs bij de simpelste verzoeken. Of moet je ineens eerst je scherm ontgrendelen voordat -ie- wil luisteren, de ene keer niet en de andere keer (zonder dat duidelijk is waarom) wel. Kortom: leuk, maar onbetrouwbaar. Ligt niet áltijd aan Siri, trouwens. Soms staat er een fors windje, maar na 16 kilometer op b.v. een 5:00 min/km tempo ben ik ook iets minder goed verstaanbaar...

😁

[ Ger ]
geplaatst door: anraadts
Tenzij je 'm alleen wilt gebruiken om te showen dat je een Apple Watch Ultra hebt. Past dan vast bij je Hummer of Land Rover Vogue...
De review van HikingGuy is gelukkig een stuk genuanceerder dan jouw reactie Ger.

Ik snap dat jij teleurgesteld bent, maar juist HikingGuy maakt ook duidelijk dat het voor veel mensen wél de ideale smartwatch voor hiking is.
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik vond anders dat HikingGuy toch érg helder was: als je enigszins serieus met hiken of sporten bezig bent, koop vooral een Garmin.

Mijn punt is niet dat de Apple Watch Ultra voor niemand geschikt is, Anraadts. Mijn punt is dat Apple de Apple Watch Ultra nadrukkelijk promoot en positioneert als een top-level device voor heel serieuze beoefenaars van sporten zoals hiken of hardlopen, maar dat het precies voor die groep de plank volledig mis slaat. En alle overige groepen functioneel al prima met de 'normale' Apple Watch uit de voeten konden.

Daarmee is tegelijk mijn tweede punt dat Apple marketing belangrijker is gaan vinden dan de daadwerkelijke gebruikservaring. In dit geval marktaandeel afsnoepen van concurrent Garmin in het hoge prijssegment louter door positionering als super sport smartwatch en de oranje band in te zetten en positionering, in plaats van een beter product te maken.

Tenslotte is mijn derde punt dat dit een héél slechte ontwikkeling is voor een merk dat zijn bestaansrecht altijd heeft gebouwd op gebruikers simpelweg een beter product te laten ervaren, in plaats van platte marketing trucjes om marktaandeel te vergroten of concurrentie te bestrijden. Omdat we daardoor uiteindelijk vanuit gebruikersperspectief slechte(re) producten zullen gaan ervaren.

[ Ger ]