geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Safari-Yosemite-icoon.jpg
Oplossing voor reclame-tracking in toekomstige versie van Safari
Dat Apple hard bezig is met onze privacy steeds beter te beschermen, zien we onder andere keer op keer bij de ontwikkelingen in Safari. Dat was bijvoorbeeld de eerste browser die met Intelligent Tracking Protection het een stuk moeilijker maakt om ons ongevraagd te volgen.

Dat dit een goede aanpak was bleek uit de reactie van de reclamebedrijven, die bang bleken daardoor honderden miljoenen te verliezen. Maar dat Apple niet ondermeer tegen advertenties is bleek in het verleden al toen Apple iAds opstartte, het lijkt er op dat er nu een goede oplossing is gevonden die mogelijk voor alle partijen een oplossing is.

https://webkit.org/wp-content/uploads/privacy-invading-ad-click-attribution.png
Oplossing voor reclame-tracking in toekomstige versie van Safari


De oplossing van Apple heet Privacy Preserving Ad Click Attribution. Dat Privacy Preserving betekent gewoon dat onze privacy gewaarborgd wordt, en Ad Click lijkt me ook duidelijk voor iedereen. Dan blijft Attribution over, dat is het moment dat geregistreerd wordt op welke site een advertentie aangeklikt wordt. Belangrijk voor de adverteerder, als dat vaker op die site gebeurt dan is dat kennelijk de juiste plek om te adverteren.

Dat gebeurt op dit moment bijna altijd zoals je hierboven ziet, daarbij wordt degene die klikt, John, dus herkend en wordt zijn klik in zijn profiel vastgelegd. En hoe meer er over John op die manier vastgelegd wordt, hoe vollediger dat profiel wordt.

https://webkit.org/wp-content/uploads/match-conversions-ad-clicks.png
Oplossing voor reclame-tracking in toekomstige versie van Safari


In de oplossing van WebKit, de motor achter Safari en meer apps in iOS en macOS, weet de adverteerder wel op welke site op de advertentie geklikt wordt, maar niet door wie. Er wordt dan door het klikken op de advertentie niets aan een profiel toegevoegd.

Het recente verleden heeft laten zien dat dit soort initiatieven van Apple door andere makers van browsers gevolgd worden, het is te hopen dat Privacy Preserving Ad Click Attribution ook een goed voorbeeld blijkt dat ook door anderen opgepikt wordt.

Maar hierover is te lezen in deze blogpost van het team achter WebKit. Wil je dit nu al gebruiken, het zit al ingebouwd in de Safari Technology Preview, die op deze pagina te vinden is. Om die versie te draaien moet je trouwens wel minimaal macOS 10.13 High Sierra of 10.14 Mojave op je Mac hebben staan.

https://webkit.org/wp-content/uploads/image.png
Oplossing voor reclame-tracking in toekomstige versie van Safari


Om het daarin actief te maken moet je eerst in de Preferences onder Advanced de optie Show Develop menu in menu bar aanzetten. Daarna zet je in het Develop-menu in het Experimental Features submenu de optie Ad Click Attribution aan. Ben je een ontwikkelaar, dan vind je in de eerder genoemde blogpost nog veel meer informatie, bijvoorbeeld over debuggen, etc.


met dank aan forumlid 'VwVanFan', die dit nieuws als eerste meldde



 #Safari
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Dhr JW Twel
Ik denk dat daarmee het gebruik van een Ad blocker niet zal verminderen, en wat je niet ziet kun je ook niet op klikken.
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
geplaatst door: GeorgeM
Maar ad-blockers zijn ook op de lange termijn ook niet de oplossing van het probleem.

Veel content op het web is gratis omdat er advertenties zijn, ervoor betalen blijkt maar een relatief klein percentage te doen. Om die content bereikbaar te houden zullen advertenties nodig blijven, lijkt me, maar dan wel graag zonder dat ze mensen volgen die dat niet willen, en mogelijk niet weten.

Als ik het goed begrijp probeert Apple nu met een oplossing voor dat probleem te komen, lijkt me een prima initiatief.