geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/spotify-logo.png
Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
Bij het nieuws over ongebreidelde data-honger zijn het vaak vooral Facebook en Google, en mogelijk ook Amazon. Maar er zijn nog een aantal andere bedrijven waarbij je je moet afvragen of je daar gebruik van moet maken, en opvallend genoeg blijkt Spotify daar ook bij te zitten.

Opvallend, want de gratis optie van Spotify wordt bekostigd door advertenties, ‘betaal’ je als gebruiker dan niet al ruim voldoende door je muziek steeds te laten onderbreken door reclame? Volgens Spotify kennelijk niet, en dat is ook meteen de reden dat als je Spotify opstart je linksboven “Genres en stemmingen” ziet staan. Als je daar op “Stemming” klikt dan krijg je maar liefst 92 verschillende opties te zien, en die zijn erg belangrijk voor Spotify.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.SpotifyGenresEnStemmingen.jpg
Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen


Want op weg naar een beursgang blijkt Spotify dit te doen om de waarde van het bedrijf zo groot mogelijk te maken, het voorspellen van onze stemmingen blijkt inmiddels één van de Unique Selling Points van dit bedrijf en deelt het die data met de grootste marketing- en reclamebureaus.

Citaat
But a more careful look into Spotify’s history shows that the decision to define audiences by their moods was part of a strategic push to grow Spotify’s advertising business in the years leading up to its IPO—and today, Spotify’s enormous access to mood-based data is a pillar of its value to brands and advertisers, allowing them to target ads on Spotify by moods and emotions. Further, since 2016, Spotify has shared this mood data directly with the world’s biggest marketing and advertising firms.

Spotify’s ambities zijn dan ook erg groot, Spotify’s marketing chief, Seth Farbman, was daar in het verleden erg open over:

Citaat
What’s the breakdown in revenue from subscriptions versus advertising? What’s the ultimate business objective?

Mr. Farbman: The ambition has changed tremendously. A vast majority of our revenue still comes from subscriptions. In the foreseeable future, that will still be a main driver, but we started to watch the media landscape change. We saw what was happening with a real sort of bifurcation of digital media. Basically, it’s Google, Facebook and everybody else. We thought, it seems like there’s an opportunity for a third way, for another option. We said this is where we’ll put even more emphasis.

You really have an ambition to be a third-largest player? How do you plan on growing that much?

Mr. Farbman: Absolutely, but it’s a journey to get there. We need to tell our story better. Marketers of today are really worried about brand safety. Here [at Spotify] you’re inside a controlled environment. We have to reinforce that and then continue to introduce a lot of the simple ways you can access the platform.

Deze ambitie heeft er dus voor gezorgd dat stemmingen centraal staan, waarbij Spotify ‘de edele taak’ op zich neemt om ons altijd richting positieve en gebalanceerde muziek te sturen. Op zijn minst iets om in het achterhoofd te houden als je de ‘gratis’ optie gebruikt, op zijn slechts misschien een reden om dit soort Big Brother gedrag achter je te laten.

Citaat
Spotify’s treatment of its mood and emotion data as a form of currency in the greater data marketplace should be considered more generally in the context of the tech industry’s rush to quantify our emotions. There is a burgeoning industry surrounding technology that alleges to mine our emotional states in order to feed AI projects; take, for example, car companies that claim they can use facial recognition to read your mood and keep you safer on the road. Or Facebook’s patents on facial recognition software. Or unnerving technologies like Affectiva, which claim to be developing an industry around “emotion AI” and “affective computing” processes that measure human emotions.

It remains to be seen how Spotify could leverage such tech to maintain its reputation as a mood-boosting platform. And yet we should admit that it’s good for business for Spotify to manipulate people’s emotions on the platform toward feelings of chillness, contentment, and happiness. This has immense consequences for music, of course, but what does it mean for news and politics and culture at large, as the platform is set to play a bigger role in mediating all of the above, especially as its podcasting efforts grow?

Privacy

Als laatste, als we het hebben over privacy dan mag een link naar dit artikel van Maciej Ceglowski niet ontbreken. Zelden heeft iemand zo goed en compact verwoord waarom privacy zo ontzettend belangrijk is, en waarom het de moeite is om de recente en plotselinge ommezwaai van Facebook en Google op dit gebied op zijn minst heel erg kritisch te volgen.



 #Spotify #AppleMusic
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
15 juni 2019 - 10:20    reactie #1
geplaatst door: Jurriaan
Dan toch overstappen naar Apple music?
Kun je elkaar ook volgen in Apple Music? Ik merk dat onze kinderen dat erg leuk vinden en op die manier nieuwe muziek leren kennen.

Iemand een leesbare handleiding/ video tip voor de overstap van de grote S naar de grote A?
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
antw: Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
15 juni 2019 - 12:26    reactie #2
geplaatst door: Brinky
Je kunt elkaar inderdaad volgen op Apple Music. Mijn persoonlijke ervaring is dat spotify meer aansluit op mijn smaak ook in de voorstellen die gedaan worden en ik vind de interface prettiger. Daarbij komt nog dat media veel meer gebruik maken van spotify dan van Apple Music.

Enige nadeel van spotify tov Apple Music is dat je geen nrs kunt downloaden op je Apple Watch. Dat zal Apple wel tegenhouden...


antw: Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
16 juni 2019 - 13:48    reactie #3
geplaatst door: mayo
wat ik tegen heb op dit soort theorieën is, het er vanuit gaan dat ik zelf niets meer te zeggen heb over wat ik wil denk, voel etc.
Nu zelfs niet meer over in wat voor stemming ik ga verkeren, dat gaat de industrie voor me doen.
de hele hype over nep nieuws, ik kan zelf niet meer beslissen wat ik wel of niet mag lezen om daar zelf een mening over te vormen, dat maken mijn leiders straks uit want wat zei zeggen is de waarheid.
Ook mijn vrijheid van meningsuiting is gebonden aan de leiders die we hebben.
We zijn willoze schapen die overal achteraan hobbelen.

En in veel gevallen is dat ook zo, brood en spelen staat nog boven aan in onze democratie omdat men weet dat het zo werkt.
Je moet als mens bewust zijn dat je te manipuleren bent, of je nu tv kijkt, muziek luistert, iets gaat kopen etc.etc.

Moet je ook niet kritisch zijn naar een door apple uitgebrachte credit kaart of apple pay? of zijn we zo naïef om te denken dat met die informatie niets wordt gedaan?

En nu heb ik ook weer een andere goeroe nodig die mij attendeert op wat google en Facebook aan het doen zijn, of we daar zelf niet achter kunnen komen, de vraag is of het plebs met deze info iets gaat doen, dacht het niet, kijk alleen maar hoeveel schapen er naar het songfestival kijken.

Het is een hopeloze strijd die een ieder zelf met vallen en opstaan moet doorstaan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
antw: Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
16 juni 2019 - 16:35    reactie #4
geplaatst door: gipsman
Spotify: de volgende in het rijtje van Google, Facebook, Amazon. Lees het artikel en dan merk je dat niet alleen de ‘free tier’ klanten target zijn via de ads, maar ook de betalende via de ‘mood’ speellijsten.

https://thebaffler.com/downstream/big-mood-machine-pelly
antw: Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
16 juni 2019 - 17:03    reactie #5
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Het zijn ook altijd dezelfde hobbyterroristen die reageren op dit soort dingen. Of het nu op OMT of waar dan ook is. 😊
antw: Spotify blijkt onze stemmingen te willen sturen
16 juni 2019 - 20:23    reactie #6
geplaatst door: Brinky
Maar goed dat er hobby analytici zijn die dit soort zaken in een raadselachtige analyse weten te ontrafelen. Tenminste voor de hobbyist zelf. ;)