geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/VirtualReality-icoon.jpg
Veel gaten in berichtgeving over Apple’s VR headset
Hoewel Tim Cook zijn best doet om het lekken van informatie zoveel mogelijk tegen te gaan, lukt het journalisten soms toch om anonieme bronnen te vinden die uit de school willen klappen. Maar dat geeft vaak een onvolledig beeld, waarbij er ook nog wel eens wat verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Een goed voorbeeld is dit artikel van The Financial Times, waarin geprobeerd wordt om de achtergrond van de komende Virtual Reality (VR) headset te schetsen. Maar daarbij komen een hoop discutabele dingen voorbij. Daarin wordt bijvoorbeeld gesteld dat dit het eerste device en platform is dat voor de rekening van Tim Cook komt, waarbij bijvoorbeeld de Apple Watch en AirPods kennelijk niet meetellen.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleWatch4Lineup.jpg
Veel gaten in berichtgeving over Apple’s VR headset


Het is waar dat Steve Jobs nog betrokken was bij het idee van een smartwatch van Apple. Maar de Apple Watch kwam pas drie jaar na zijn dood uit, het leeuwendeel van de ontwikkeling daarvan mag dus rustig op het conto van Tim Cook bijgeschreven worden.

Daarbij waren verreweg de meeste journalisten er in het begin als de kippen bij om ‘het mislukken’ van de Apple Watch wel aan Tim Cook toe te rekenen, nadat het een succes bleek lijkt het nu plotseling toch iets van Steve Jobs te zijn. Op zijn minst een gevalletje van verschuivende perspectieven.

De invalshoek van het artikel komt waarschijnlijk het duidelijkst naar voren in dit stukje:

Citaat
Apple’s growth during Cook’s tenure has been spectacular, growing its market capitalisation from around $350bn in 2011 to around $2.4tn today. But despite the twin hit launches of Apple Watch in 2015 and AirPods a year later, which have helped turn its accessories division into a $41bn business, the company has been accused of iterating on past ideas rather than breaking new ground.
De vertaling:

Citaat
De groei van Apple tijdens de ambtstermijn van Cook was spectaculair: de marktwaardering steeg van ongeveer 350 miljard dollar in 2011 tot ongeveer 2,4 biljoen dollar nu. Maar ondanks de twee succesvolle lanceringen van de Apple Watch in 2015 en de AirPods een jaar later, die van de accessoiredivisie een omzet van 41 miljard dollar hebben gemaakt, wordt het bedrijf ervan beschuldigd dat het voortborduurt op ideeën uit het verleden in plaats van nieuwe wegen in te slaan.

Buiten de flauwe keuze om iets niet zelf te zeggen maar te schrijven “is het bedrijf ervan beschuldigd dat het voortborduurt op ideeën uit het verleden” en het dus bij anderen te leggen, is het een vreemd iets om aan te halen. Want alleen al de ontwikkeling van de M-chips voor de Mac is beslist geen ‘voortborduren op ideeën uit het verleden’, maar juist een radicale breuk daarmee. En een breuk die tot spectaculaire resultaten geeft geleid, met een bijbehorende groei.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AugmentedRealityVirtualRealityHeadsetConcept-2.jpg
Veel gaten in berichtgeving over Apple’s VR headset


De VR headset

Maar dan het stuk over de VR headset, waardoor nu op meerdere plekken te lezen is dat Tim Cook een halfbakken product doorgedrukt zou hebben:

Citaat
The timing of the launch has been a source of tension since the project began in early 2016, according to multiple people familiar with Apple’s internal discussions. Apple’s operations team wanted to ship a “version one” product, a ski goggle-like headset that will allow users to watch immersive 3D video, perform interactive workouts or chat with realistic avatars through a revamped FaceTime.

But Apple’s famed industrial design team had cautioned patience, wanting to delay until a more lightweight version of AR glasses became technically feasible. Most in the tech industry expect that to take several more years.

In deciding to press ahead with a debut this year, Cook has sided with operations chief Jeff Williams, according to two people familiar with Apple’s decision-making, and overruled the early objections from Apple’s designers to wait for the tech to catch up with their vision.

Just a few years ago, going against the wishes of Apple’s all-powerful design team would have been unthinkable. But since the departure of its longtime leader Jony Ive in 2019, Apple’s structure has been reshuffled, with design now reporting to Williams.
De vrije vertaling:

Citaat
De timing van de lancering is een bron van spanning geweest sinds het project begin 2016 begon, volgens meerdere mensen die bekend zijn met de interne besprekingen van Apple. Het operationele team van Apple wilde een "versie één" product lanceren, een skibrilachtige headset waarmee gebruikers meeslepende 3D-video's kunnen bekijken, interactieve trainingen kunnen doen of kunnen chatten met realistische avatars via een vernieuwde FaceTime.

Maar het befaamde industriële ontwerpteam van Apple had gewaarschuwd voor geduld en wilde wachten tot een lichtere versie van de AR-bril technisch haalbaar werd. De meeste techneuten verwachten dat dit nog jaren zal duren.

Met zijn besluit om dit jaar met een debuut te komen, heeft Cook volgens twee mensen die bekend zijn met de besluitvorming bij Apple de kant van operationeel directeur Jeff Williams gekozen en de eerdere bezwaren van de ontwerpers van Apple om te wachten tot de technologie hun visie heeft ingehaald, terzijde geschoven.

Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om tegen de wensen van het almachtige designteam van Apple in te gaan. Maar sinds het vertrek van zijn oude leider Jony Ive in 2019 is de structuur van Apple herschikt en rapporteert het design nu aan Williams.
Hoewel het designteam bij Apple vast wat aan macht heeft ingeboet sinds het vertrek van Jony Ive klopt hier iets niet. Niet alleen was dit team nooit zo machtig als hier voorgesteld wordt, er ontbreken een aantal dingen.

Bijvoorbeeld de AR-VR divisie die al meer dan 8 jaar actief is en waar Mike Rockwell de leiding over heeft. Of het perspectief van Greg Joswiak’s product marketing divisie, want bij Apple is die divisie altijd ook zeer nauw betrokken bij het ontwikkelen van alle producten. Het is dus niet iets wat pas later er aan wordt toegevoegd, of zoiets dergelijks.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AugmentedRealityVirtualRealityHeadsetConcept.jpg
Veel gaten in berichtgeving over Apple’s VR headset


Wat is er wel aan de hand?

Als je het artikel van The Financial Times heel erg goed leest dan lijkt het er op dat het design-team liever wilde wachten tot de Augmented Reality (AR) bril ook klaar was, zodat er een breder palet uitgebracht kon worden. Een lofwaardig streven, maar als de VR headset al wel ‘rijp’ is. dan is het ook goed te begrijpen dat Tim Cook en Jeff Williams kiezen om die wel uit te brengen.

En of die beslissing prematuur is, of niet, kunnen we later dit jaar zien.

Financieel en marktaandeel

Als laatste nog iets over de voorspelling over de financiële kant en het marktaandeel waar The Financial Times zich aan waagt:

Citaat
Apple is only expecting to sell around a million units of its headset in its first 12 months, according to two people familiar with its planning, fewer than the first generations of the iPhone or Apple Watch did in the year following their launch.

The complex device, which will contain an array of cameras and high-resolution screens, is expected to cost around $3,000, triple the price of Meta’s Quest Pro, potentially limiting its appeal. Generating even $3bn in annual sales would be a tiny fraction of Apple’s revenues of around $400bn last year.

The modest target might give the impression that Apple is expecting a dud. But Apple also has a long history of starting slowly when it enters new product categories, then taking the market by storm within a few years. People close to Apple say that despite the modest sales target, the company is preparing a marketing blitz for the new product.
Vertaald:

Citaat
Apple verwacht slechts ongeveer een miljoen exemplaren van zijn headset te verkopen in de eerste 12 maanden, volgens twee mensen die bekend zijn met de planning, minder dan de eerste generaties van de iPhone of Apple Watch deden in het jaar na hun lancering.

Het complexe apparaat, dat een reeks camera's en schermen met hoge resolutie zal bevatten, zal naar verwachting ongeveer 3.000 dollar kosten, het drievoudige van de prijs van Meta's Quest Pro, waardoor de aantrekkingskracht ervan mogelijk wordt beperkt. Zelfs een jaarlijkse omzet van 3 miljard dollar zou slechts een fractie zijn van de inkomsten van Apple van ongeveer 400 miljard dollar vorig jaar.

De bescheiden doelstelling zou de indruk kunnen wekken dat Apple een flop verwacht. Maar Apple heeft ook een lange geschiedenis van langzaam beginnen wanneer het nieuwe productcategorieën betreedt, om vervolgens binnen een paar jaar de markt te veroveren. Mensen dicht bij Apple zeggen dat ondanks de bescheiden verkoopdoelstelling, het bedrijf een marketing blitz voor het nieuwe product voorbereidt.
De geschatte prijs van rond de 3.000 dollar en ‘maar’ 1 miljoen daarvan verkocht in de eerste 12 maanden wordt weggezet als iets negatiefs. Maar dat is een omzet van 3 miljard dollar en een marktaandeel van ongeveer 10 procent (er werden volgens IDC in 2022 ongeveer 8,8 miljoen VR headsets verkocht, volgens de NDP Group waren het er ongeveer 9,6 miljoen).

Ongeveer 10 procent van een markt waar je net in stapt lijkt helemaal niet slecht. Toen Apple de iPhone lanceerde was het doel één procent van de markt aan het eind van 2008. Een doel wat trouwens toen al werd overtroffen, de rest is geschiedenis.



 #VirtualReality
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.