geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/VirtualReality-icoon.jpg
Veel meer details over de dit jaar verwachte headset van Apple (Upd. x2)
Als de geruchtenstroom klopt dan zal Apple later dit jaar een headset voor zowel virtual reality als augmented reality zal gaan uitbrengen. Tenminste, als er geen onverwachte problemen bij de toeleveranciers ontstaan, zoals bijvoorbeeld in de afgelopen periode bij de iPhone het geval was.

Inmiddels komen er steeds meer details naar buiten, de meeste in dit artikel van Wayne Ma voor The Information. Omdat dit artikel alleen te lezen is als je daar een account aanmaakt vind je hieronder een aantal van de belangrijkste stukjes daaruit, samen met de vrije vertaling en als het nodig is ook nog kort commentaar.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AugmentedRealityVirtualRealityHeadsetConcept-2.jpg
Veel meer details over de dit jaar verwachte headset van Apple (Upd. x2)


Citaat
the headset will use small motors to automatically adjust its lenses, ensuring that the wearer has the best possible viewing experience. A physical dial on the headset will allow users to quickly toggle between complete immersion in VR and the ability to see their surroundings.
Citaat
De headset zal bijvoorbeeld kleine motoren gebruiken om de lenzen automatisch aan te passen, zodat de drager de best mogelijke kijkervaring heeft. Met een fysieke knop op de headset kunnen gebruikers snel schakelen tussen volledige onderdompeling in VR en de mogelijkheid om hun omgeving te zien.
Citaat
The headset will give users a 120-degree field of view, which is more than the Meta Quest Pro’s 106-degree field and the same as that of the Valve Index, a high-end consumer virtual reality headset powered by a PC. Apple’s headset will allow people who wear glasses to magnetically clip in custom prescription lenses.
Citaat
De headset zal gebruikers een gezichtsveld van 120 graden bieden, wat meer is dan het gezichtsveld van 106 graden van de Meta Quest Pro en hetzelfde als dat van de Valve Index, een high-end consumenten-headset voor virtual reality die allen werkt in combinatie met een PC. De headset van Apple biedt brildragers de mogelijkheid om glazen op sterkte magnetisch in te klemmen.
Tot nu klinkt het aantrekkelijk en in lijn van wat we van Apple kennen: pas iets uitbrengen als je het beter kan dan dat wat al bestaat.


Citaat
People who have worked on the headset say Apple doesn’t appear to have focused much on gaming — for example, it isn’t expected to release a dedicated gaming controller, at least not yet.
Citaat
Mensen die aan de headset hebben gewerkt, zeggen dat Apple niet veel aandacht aan gaming lijkt te besteden - er wordt bijvoorbeeld niet verwacht dat er een speciale gamecontroller komt, althans nog niet.
Citaat
Apple’s RealityKit engine will be the only way developers can build AR apps for the headset, though there is a plan to allow Unity Technologies to be the first partner to offer full VR experiences in the headset through its game engine.
Citaat
De RealityKit-engine van Apple zal de enige manier zijn waarop ontwikkelaars AR-apps voor de headset kunnen bouwen, hoewel er een plan is om Unity Technologies als eerste partner volledige VR-ervaringen in de headset te laten aanbieden via zijn game-engine.
Deze twee citaten lijken tegenstrijdig te zijn, want is gaming niet wel een focus, of niet? Er zijn wel een aantal dingen in het artikel te vinden die Apple belangrijke doorbraken zou vinden voor zo’n bril, maar die zijn niet erg overtuigend.


Citaat
Apple sees videoconferencing as a potential killer app for the headset, enabling digital avatars that accurately mimic a user’s facial and body movements.
Citaat
Apple ziet videoconferenties als een potentiële killer app voor de headset, die digitale avatars mogelijk maakt die de gezichts- en lichaamsbewegingen van de gebruiker nauwkeurig nabootsen.
Deze headset gaat waarschijnlijk minimaal 1.500 dollar kosten, die zal dus veel moeten gaan bieden. dan alleen deze toepassing.


Citaat
It also conducted early software experiments that allowed users to, for example, drag a maps app off a Mac screen and use it to display a 3D model of a city that appeared, through the headset, to sit atop a table.
Citaat
Het voerde ook vroege software-experimenten uit waarmee gebruikers bijvoorbeeld een kaartenprogramma van een Mac-scherm konden slepen en het gebruiken om een 3D-model van een stad weer te geven dat door de headset boven op een tafel leek te liggen.
Klinkt leuk, maar zeker geen reden voor veel mensen om er meteen eentje te gaan kopen.


Citaat
Another project by Apple employees in Culver City, Calif., code-named Z50, worked on other content for the device, including educational content that allowed users to observe the Apollo moon landing.

Citaat
Een ander project van Apple medewerkers in Culver City, Californië, met de codenaam Z50, werkte aan ander materiaal voor het apparaat, waaronder educatief materiaal waarmee gebruikers de landing op de Apollo-maan konden bekijken.
Ook leuk, maar verder exact hetzelfde als net hierboven.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AugmentedRealityVirtualRealityHeadsetConcept.jpg
Veel meer details over de dit jaar verwachte headset van Apple (Upd. x2)


Kortom, dit artikel roept ongeveer evenveel nieuwe vragen op als dat het beantwoord. En dus lijkt het er op dat we opt de aankondiging zullen moeten wachten, waarin Tim Cook en de zijnen ons zullen moeten overtuigen van het nut ervan. En dan is het te hopen dat het betere demo’s zijn dan de voorbeelden hierboven.


Update: de prima ingevoerde analist Ming-Chi Kuo heeft op Twitter toegelicht waarom deze headset niet deze maand gepresenteerd zal worden, maar waarschijnlijk komende lente of tijdens de WWDC.


Update 2: Bloomberg’s Mark Gurman denkt dat de vertragingen rond deze headset (die Reality Pro zou gaan heten) inmiddels verleden tijd zijn, en dat de headset deze lente op een event voor de WWDC gepresenteerd zal worden, en in de herfst te koop zal zijn.

Citaat
I first wrote in 2017 about Apple’s ambition to launch a high-performance AR-based headset — complete with its own operating system, App Store and dedicated chips. Back then, Apple had aimed to get it to market by 2019. Over time, the delays stacked up. Apple had plans to launch the device in 2020, then 2021 and then 2022.

The final postponement, at least for the moment, happened last year. Up until fairly recently, Apple had aimed to introduce the headset in January 2023 and ship it later this year. Now the company is aiming to unveil it this spring ahead of the annual Worldwide Developers Conference in June, I’m told.


 #AugmentedReality #VirtualReality
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: orange
Videoconferencing is sowieso al een moderne hel, maar dan ga je ook nog eens met zo'n ding op je bakkes zitten om lekker mee te gaan in de avatar-utopie die Meta voor zich ziet?!

Er zijn zeker gebruiksmogelijkheden voor zo'n ding, maar dit is er één die daar niet bij zou moeten horen.



Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Timotheus
Voor mij versterkt zo'n headset een negatieve tendens die iedereen om zich heen kan constateren: het wegkruipen in / achter apparaten, met voorspelbare gevolgen (escapisme etc.) en verregaande psychologische consequenties, die steeds duidelijker beginnen te worden.

Het is echt veel beter om de wereld om je heen letterlijk en figuurlijk met open blik te bezien, niet gestuurd / gehinderd door allerlei apparaten.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: Ger Nijkamp
Zodra die uitkomt roept iedereen hoe belachelijk het is, waarna alle andere fabrikanten het na beginnen te doen. En over vijf jaar is het de standaard en weten we niet meer hoe we ooit zonder konden.

iTunes Store, iPod, iPhone, AirPods, Apple Watch, iPad. History keeps on repeating.

[ Ger ]
geplaatst door: de Redactie
Er is een update bij dit nieuwsbericht gezet.
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Zodra die uitkomt roept iedereen hoe belachelijk het is, waarna alle andere fabrikanten het na beginnen te doen. En over vijf jaar is het de standaard en weten we niet meer hoe we ooit zonder konden.

iTunes Store, iPod, iPhone, AirPods, Apple Watch, iPad. History keeps on repeating.
Het ligt er maar aan of deze headset echt aanslaat bij het grote publiek. Er zijn immers ook wat tegenvoorbeelden: Lisa, Apple III, Quicktake, Newton. Ook deze maken onderdeel uit van de geschiedenis.
geplaatst door: Ger Nijkamp
Klopt. Allemaal nog jaren '90, Sluisje. Precies de geschiedenis waardoor Apple heeft geleerd hoe je dit soort grote introducties totaal anders moet aanpakken. Sinds de iPod is ze dat dus nooit meer overkomen.

Waarbij opgemerkt dat er een (groot) verschil zit tussen een enkel 'product' en een 'platform' De eerste iPod of iPhone waren platform introducties, alle opvolgende apparaten losse producten waar er individueel soms ook wel eens één tussen zat die technisch of qua verkoop minder goed presteerde.

Apple is allang begonnen met het uitrollen van VR. Delen van de benodigde techniek hebben we inmiddels al op onze ogen, in onze oren en onder onze vingers. Alleen het apparaat dat als deze elementen bundelt en een nieuwe betekenis geeft ontbreekt nog. En als apparaat dat volgt, is dat slechts een versie waardoor wij aan het concept, het idee en de werking kunnen wennen. Het uitbouwen van de echte potentie voert Apple pas over de opeenvolgende versies door.

Da's wat Apple geleerd heeft met o.a. Quicktake, Newton, Pippin, de AV machines etc. Het was de potentie van de iPod en iTunes waardoor Apple begon te begrijpen dat ze dit proces anders en slimmer aan moesten pakken. Die blauwdruk gebruiken ze sindsdien. Het was niet voor niets dat de iPhone 4 in feite de eerste iPhone was die Apple heeft ontwikkeld, maar dat de daar nog een paar versies vóór hebben 'verzonnen' om het publiek aan het platform (touch, bellen en muziek in één) te laten wennen. Anders was de iPhone waarschijnlijk ook een onbegrepen 'QuickTake' of 'Newton' gebleven.

Spatial audio en Dolby Atmos zijn niet voor niets al volledig geïntegreerd. Hoofdtracking idem, gecombineerd met de relatieve positie van je hoofd t.o.v. een device maakt het helemaal duidelijk. Het is er al. Er zit alleen nog geen montuur omheen. En, (inderdaad) belangrijker nog: Apple moet het nog 'betekenis' geven: waarom willen we dit..? Dat zal primair geen gaming zijn, vermoed ik. Wel VR 'communicatie' gecombineerd met AI. My best guess is dat dit dé reden is waarom Apple FaceTime en Berichten (RCS) niet beschikbaar heeft gemaakt voor andere systemen zoals Android. Ik weet het uiteraard ook niet, het zijn slechts observaties.

Maar slechts als eerste stap. Google Glass, anyone..? Dat was 2012. Tien jaar geleden. We zijn inmidddels tien jaar verder. De techniek, de markt en de mens is er nu pas echt klaar voor om het 'te begrijpen'. En het is aan Apple om het goed te doen. Maar zoals gezegd: die ervaring hebben ze inmiddels wel.

[ Ger ]
Bewerkt: 6 januari 2023 - 10:40 door Ger Nijkamp
geplaatst door: MacFrankie
Er zijn immers ook wat tegenvoorbeelden: Lisa, Apple III, Quicktake, Newton. Ook deze maken onderdeel uit van de geschiedenis.

De Apple Lisa was veel te duur, en was slachtoffer geworden van de Apple Macintosh. Puur kannibalisme!

De Apple /// had een valse start, had daarna last van de IBM PC (die precies was wat de /// had moeten zijn), en werd overbodig door verbeterde versies van de Apple II (IIe, //GS) en later de Mac. En IBM kon mooi kijken wat er fout ging bij de /// en het zelf beter doen met "hun" PC. Overigens was Microsoft hier de grote winnaar.

De Apple QuickTake was een vroege digitale camera, gemaakt door echte camerafabrikanten (dus daar lag het niet aan). Het probleem was dat digitale fotografie nog lang niet goed genoeg was om een serieus alternatief te zijn voor analoge fotografie.

De Apple Newton was zijn tijd te ver vooruit. Het heeft wel het pad gebaand voor de Palm Pilot, en het heeft Apple ook geleerd dat een virtueel toetsenbord misschien toch beter is dan handschriftherkenning.

Zoals eerder gezegd, dit zijn jaren 90 producten die hun tijd vooruit waren, of (in de ogen van Steve Jobs) niet tot de core computer producten van Apple behoorden (Newton, QuickTake, LaserWriter).
Bewerkt: 6 januari 2023 - 13:53 door MacFrankie
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

@MacFrankie, Je hebt gelijk. Deze producten doen echter niets af aan mijn argument dat eerst de massa die aanstaande headset van Apple zal moeten omarmen voordat ook andere fabrikanten die net zo gaan maken. Men kijkt liever eerst de kat uit de boom en snoept daarna wel aan het marktaandeel van Apple.

Trouwens dat je hier de LaserWriter in het rijtje opneemt doet mij toch licht de wenkbrauwen fronsen. In mijn herinnering was dit een succesproduct gedurende vele jaren (met loopwerk van Canon).
geplaatst door: DirtyMay
De 'Laserwriter' was bij mij geen succes.
Ontieglijk duur, en binnen de kortste keren . . . finaal kaputt.
geplaatst door: orange
Honderdduizenden prints gedraaid op die LaserWriters.
Complete productie van een hobby magazine.
Was veel makkelijker dan kopiëren; gewoon lekker door printen.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: DirtyMay
Some have all the luck  . . .
Sometimes.
geplaatst door: de Redactie
Er is een tweede update bij dit nieuwsbericht gezet.
geplaatst door: Appelflap
Sinds de iPod is ze dat dus nooit meer overkomen.
iPod Hifi :)

Voor mij versterkt zo'n headset een negatieve tendens die iedereen om zich heen kan constateren: het wegkruipen in / achter apparaten, met voorspelbare gevolgen (escapisme etc.) en verregaande psychologische consequenties, die steeds duidelijker beginnen te worden.

Inderdaad. Grote fabrikanten maken mensen steeds meer afhankelijk van hun toestellen. Een nieuwe generatie groeit er mee op en wordt er echt verslaafd aan. Ik zie soms jonge mensen buiten fietsen met hun smartphone in de hand. Of je moet eens in een commerciële gym gaan kijken. Mensen houden trainingsbankjes bezet om met hun smartphone op internet te surfen. Wanneer je dan vraagt om het trainingsbankje te gebruiken leggen ze die snel neer een zeggen ze "Ik was hier aan het trainen". Je kan zelfs niet meer binnen zonder een 'App'.

Het gedrag is ook veranderd door deze toestellen. Er worden continu foto's en video's gemaakt waar je ook op staat, om daarna op sociale media te zetten zonder dat ze er toestemming voor vragen.
Ze vinden het normaal dat je zomaar iemand mag fotograferen en uploaden.

Mensen zitten nu deels gevangen in hun virtuele wereld en met deze nieuwe 'devices' zal de volgende generatie er nog meer ingezogen worden.

En misschien slaagt Apple er in om hier een succes van te maken en kan je je over 10 jaar afvragen hoe dat we ooit zonder konden, maar dat is geen goede zaak. Dit wil zeggen dat mensen over 10 jaar ook van dit soort toestel afhankelijk zijn. De kinderen zullen dan rondfietsen met zo'n bril en zich tijdens het echte leven in hun virtuele wereld wanen.

Ik heb de smartphone altijd een beetje als een noodzakelijk kwaad gezien. Eén apparaat voor alles klinkt mooi, maar het wil ook zeggen dat je voor alles van dat apparaat afhankelijk bent.

Eigenlijk ben ik blij dat ik geen voorstander ben van apps. Daardoor raak ik er niet te verslaafd aan.
geplaatst door: Ger Nijkamp
Misschien goed als we voortaan ook onze leeftijden bij dit type discussies vermelden. Hoe we hiermee omgaan, de manier waarop ons brein (ver)werkt en de effecten op ons als mens zijn zéér generatie gebonden. Voor een 21-jarige is dat totaal anders dan voor mij als 53-jarige.

Juist onder de jeugd zie je inmiddels een soort van volwassenheid in gebruik ontstaan. Da's heel individueel en niet voor iedereen per definitie goed of slecht, maar wél totaal anders dan dat ik daar op mijn leeftijd mee omga. Omdat ik in mijn ontwikkeling gedurende de vormende periode tot m'n 21e nog (net) op een totaal andere wijze geleerd heb informatie te verwerken. Om de simpele reden dat de wereld toen nog linear en analoog was ingericht.

Kortom: verwar een N=1 ervaring op een zekere leeftijd nooit met de algemene beleving of de daadwerkelijke situatie. Juist bij technologische ontwikkeling zijn die aspecten ongelofelijk leeftijdsgebonden. Ik weet het niet zeler, maar ik vermoed dat het fenomeen 'forum' zoals MacFreak om die reden ook bitter weinig gebruikers van <21 kent. Misschien wel nagenoeg geen. Die hebben echt totaal andere communicatie methodes om aan antwoorden op hun vragen te krijgen...

🙂

[ Ger ]
geplaatst door: Festen
iPod Hifi :)

Of nog meer recentelijk: de Homepod (niet mini variant) :) Maar inderdaad, mislukkingen worden doorgaans sneller vergeten dan successen.
geplaatst door: DirtyMay
Misschien goed als we voortaan ook onze leeftijd
bij dit type discussies vermelden . . .
Geen slecht idee.
geplaatst door: Appelflap
Of nog meer recentelijk: de Homepod (niet mini variant) :) Maar inderdaad, mislukkingen worden doorgaans sneller vergeten dan successen.
Daar dacht ik ook aan. Misschien dan ook maar de Apple AirPower vermelden :)
geplaatst door: orange
Misschien goed als we voortaan ook onze leeftijden bij dit type discussies vermelden....
U vraagt, wij draaien. ;) Zie mijn 'Handtekening'.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: puk1980
Van harte gefeliciteerd met je 60ste verjaardag, orange!  :thumbs-up:
geplaatst door: puk1980
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het fenomeen 'forum' zoals MacFreak om die reden ook bitter weinig gebruikers van <21 kent. Misschien wel nagenoeg geen.
Bij een forum als Tweakers vind je nog wel de nodige "jongeren" (lees: onder de 35).

Hier op MacFreak is het gros van de (actieve) bezoekers 50+.

@Robert: Misschien leuk voor een polletje? :wink:
geplaatst door: orange
Van harte gefeliciteerd met je 60ste verjaardag, orange!  :thumbs-up:
Dank je wel!
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl