geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppStore_icoon.jpg
Apple’s eigen apps minder op de voorgrond in App Store
Door makers van apps in de App Store wordt al lang geklaagd dat Apple’s apps in zoekresultaten daarin opvallend vaak bovenaan staan. Het idee erachter is dat Apple zijn eigen apps bevoordeeld ten opzichte van de rest, Apple zelf heeft dit altijd bestreden.

Volgens Apple zijn er een aantal andere factoren die hiervoor zorgen, en dat de informatie daarover  openbaar is en dus door iedereen gebruikt kan worden. Daarbij zou het in Apple’s voordeel zijn dat de App Store apps per ontwikkelaar laat zien, en dat Apple zelf gewoon voor erg slimme namen kiest. Dat de Apple Music-app bovenaan staat als iemand in de VS naar ‘music’ zoekt is niet zo vreemd, hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de Apple Podcasts-app.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppStoreAppName100919.jpg
Apple’s eigen apps minder op de voorgrond in App Store


Maar tegelijkertijd is het natuurlijk niet erg redelijk om van bijvoorbeeld Spotify te vragen om de naam aan te passen, alleen maar om de Spotify-app hoger in de zoekresultaten van de App Store te krijgen. Dat dit nodig is laat onderzoek van The New York Times zien, waarbij data van Sensor Tower gebruikt is. Daarin is bijvoorbeeld te zien dat Spotify in september 2013 nog het eerste resultaat was als je in de App Store naar ‘music’ zocht. Toen Apple Music in juni 2016 in de App Store arriveerde stond Spotify op plaats vier.

In februari 2018 stond Spotify op de achtste plaats voor diezelfde zoekterm, met daarvoor Apple Music, GarageBand, Music Memos, iTunes Remote, Logic Remote en iTunes Store. Eind 2018 stonden inmiddels Apple’s iMovie en Clips ook in de top tien, terwijl die toch echt direct met muziek te maken hebben, terwijl Spotify inmiddels op plaats 23 (!) stond.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppStoreNieuwAlgoritme100919.jpg
Apple’s eigen apps minder op de voorgrond in App Store


Volgens Phil Schiller en Eddy Cue zat hier geen kwaadaardig plan achter, maar was het gewoon het algoritme van de App Store die dit besliste. Maar als een algoritme meer relevante dingen pas veel verder onderaan de lijst laat zien, dan lijkt het tijd om datzelfde algoritme aan te passen. Eerst even Phil Schiller over de aanpak van Apple:

Citaat
There’s nothing about the way we run search in the App Store that’s designed or intended to drive Apple’s downloads of our own apps. We’ll present results based on what we think the user wants.

Volgens hen was er dan ook geen probleem dat verholpen moest worden, alleen iets wat moest worden verbeterd:

Citaat
Still, the executives denied that there had been a problem that needed fixing.

“It’s not corrected,” Mr. Schiller said.

“It’s improved,” said Mr. Cue.

En hoewel Eddy Cue toegeeft dat er bij Apple ook vaak fouten gemaakt worden, haast Phil Schiller zich om te zeggen dat err in dit geval geen sprake van is:

Citaat
Mr. Schiller and Mr. Cue said the algorithm had been working properly. They simply decided to handicap themselves to help other developers.

“We make mistakes all the time,” Mr. Cue said.

“We’re happy to admit when we do,” Mr. Schiller said. “This wasn’t a mistake.”

Deze voorzichtigheid heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er steeds meer gesproken wordt in de VS over het aanpakken van tech-bedrijven die teveel macht hebben op één plek. Maar bij Apple zitten ze beslist niet te wachten op steeds meer toezicht, of het opsplitsen van bepaalde gedeeltes van het bedrijf.



Bereik MacFreak’s 85.000 maandelijkse bezoekers met sponsoring, advertorials of pagelinks.
Reach MacFreak’s 85.000 monthly visitors through sponsoring, advertorials or pagelinks.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.