Ik heb de docu niet gezien maar ik kan ongezien zeggen dat hier een beeld wordt geschetst dat de fabrikant (Apple, Nokia, Dell, LG, Philips, Samsung etc tec) de grote boosdoeners zijn.
(Bewerkt door JOR om 0:09, 17-02-2011)
En voor het gemak hebben ze bij Nieuwsuur dat lijstje maar een beetje ingedikt, en werd de zwarte piet bij Apple neergelegd. Zo ongeveer tijdens de aftiteling werd nog even genoemd dat Philips ook in China inkoopt.
Oftewel: ieder westers bedrijf dat concurrerend wil zijn haalt onderdelen uit China. Nieuwsuur geeft voor het gemak en/of de sensatie Apple daar de schuld van.
MacFrankie om 7:46, 17-02-2011En inderdaad, de westerse fabrikant (je weet wel, dat lijstje) is de boosdoener, niet de Chinese producent of de Chinese regering.
Meer dan dat bedrijven dat kunnen doen (die uiteraard ook een eigen verantwoordelijkheid hebben), kunnen nationale regeringen druk zetten om veranderingen af te dwingen. En organisaties zoals de G7, E7, G-20, WTO.Daar moet het zwaartepunt van de lobby zitten.Want laten we wel wezen: als Apple 'een boosdoener' is, moet ik dan een Dell pc kopen? Een HP? Probleem blijft. Geen computer en telefoon dan maar? En dan ook geen eten meer, want bv AH is natuurlijk ook niet zuiver op de graat, to say the least...
markof om 13:55, 16-02-2011Ik zal niet verbaast zijn als er op diverse Applefora n.a.v. van de uitzending e.e.a weer gebagataliseerd wordt aangezien het gewoon een zeer kwalijk iets is dat Apple zich aan dit soort zaken schuldig maakt alleen maar vanwege het grote winstbejag. Bedrijven die op deze wijze omgaan met hun personeel dienen onmiddelijk gesloten te worden en zij die er zaken mee doen alle banden te verbreken en niet een of ander Persbericht te laten uitgaan in de trand van "Wir haben es nicht gewust",
MacGoofy om 9:25, 17-02-2011Apple gedraagt zich als ALDI in supermarktland: een gesloten bastion dat weliswaar mooie produkten heeft, maar voor de buitenwereld onbereikbaar is.
Hoewel ik de reactie van JH begrijp, zou ik (en daveh volgens mij ook) eigenlijk graag eerst wat antwoorden van MacGoofy krijgen.
(ik doe een dappere poging om enige structuur in deze discussie te krijgen... )
Neuroteck om 23:30, 16-02-2011...Gelukkig is Apple niet zo, Apple doet alles goed, en als ze eens iets fout doen dan doet iedereen het en zijn zij de eerste die het nooit meer zullen doen...
Apple is een bedrijf waar mensen werken, en mensen maken fouten. Apple maakt fouten, dat deden ze vroeger al, en dat zullen ze in de toekomst ook doen.
Bij toeleveranciers van Apple komen veel misstanden voor. Apple erkent dat en doet er iets aan. Het begint als een druppel op een gloeiende plaat, maar met voldoende druppels koelt die plaat wel af.
Kan het beter? Ja, natuurlijk. Maar dat kost tijd en geld. Apple is een beursgenoteerd bedrijf, teveel de goedheiligman uithangen wordt niet getolereerd, vooral niet als de concurrent daar niet of minder aan meedoet.
Mijn beredenering was vanuit het populistische Nieuwsuur: Apple heeft het gedaan.
Robert om 9:43, 17-02-2011Hoewel ik de reactie van JH begrijp, zou ik (en daveh volgens mij ook) eigenlijk graag eerst wat antwoorden van MacGoofy krijgen. (ik doe een dappere poging om enige structuur in deze discussie te krijgen... )
Prima Robert, maar ik reageer gewoon net als jij op een bepaalde post (maar jij was net even eerder deze keer) en stel ongeveer dezelfde vraag.
(Bewerkt door bacon om 10:40, 17-02-2011)
bacon om 10:36, 17-02-2011...Oh oh, wat is het toch gemakkelijk om de boodschapper te kritiseren, ...
Ik neem aan dat je het hier over Nieuwsuur als boodschapper hebt?
Als de hele elektronica-industrie foute toeleveranciers heeft, en de boodschapper legt de verantwoordelijkheid bij Apple, alleen bij Apple, neer, ja, dan doet de boodschapper het fout, en dan is het te verwachten dat dat kritiek oplevert!
Robert om 9:32, 17-02-2011@ MacGoofy: Kan jij me linkjes geven van de andere bedrijven die gebruik maken van Foxconn met statements wat zij er aan doen en verdere voorbeelden van hun openheid in deze?
JH om 9:37, 17-02-2011CitaatMacGoofy om 9:25, 17-02-2011Apple gedraagt zich als ALDI in supermarktland: een gesloten bastion dat weliswaar mooie produkten heeft, maar voor de buitenwereld onbereikbaar is.Sinds wanneer heeft Aldi mooie producten?
(Bewerkt door MacGoofy om 11:14, 17-02-2011)
(Bewerkt door MacGoofy om 11:15, 17-02-2011)
En over dat zogenaamde ondoorzichtige beleid: volgens mij heeft de iPhone het hoogste percentage in klanttevredenheid, dus ik snap niet wat er te klagen valt over die telefoon. Je kan altijd zeuren over bepaalde keuzes van Apple, maar vraag die collega van je nu eerst eens wat ie mist op de iPhone en wel kan vinden op de Samsung i9000.
Maar we dwalen af....
MacGoofy om 11:13, 17-02-2011...Maar onderschat de consument niet; die is niet gek...
MacGoofy om 11:13, 17-02-2011...Mijn duitse collega kocht eergisteren een Samsung smartphone, ipv een eigenlijk altijd al gewenste iPhone, om reden dat hij zich niet kan vinden in het ondoorzichtige beleid van Apple...
Laat ik je even uit je droom helpen: een bedrijf is geen democratie, wat de directeur zegt, dat gebeurt. Ook bij Samsung!
MacGoofy om 11:13, 17-02-2011...(En nu is hij al twee dagen bezig uit te vinden hoe zo'n Galaxy i9000 werkt )
MacGoofy om 11:13, 17-02-2011...Maar onderschat de consument niet; die is niet gek.
JH om 11:41, 17-02-2011En oh ja: het doorzichtige Samsung is de belangrijkste toeleverancier van het ondoorzichtige Apple wat betreft onderdelen voor de de iPhone, iPad en iPod. Zeg dat ook even tegen je collega (misschien kan ie 'm nog ruilen?)
Touché!