Ik hoop dat het een storm in een glas water is, maar ter herinnering: ergens in October 2016 heeft dezelfde FAA de Samsung Note 7 verbannen uit de Amerikaanse vliegtuigen. Niet veel later volgden Qantas, Garuda en Virgin … Met als gevolg dat de rest van de wereld in de kortste keren de ban had overgenomen. Want zo gaat dat heel vaak in die (risicovermijdende) industrie.
En eerlijk is eerlijk: ik kan de nodige kritiek hebben op Apple, maar dan binnen de "Apple evangelisten", maar het is niet zo dat ik daarbuiten Apple ga lopen affakkelen ... Maar binnen de groep der medefreaks gesproken: hiermee maakt Apple geen goede sier. In een korte tijd is er wel toch het nodige aan slap nieuws. Erger nog, voor een van mijn heel grote Apple Minded opdrachtgevers is er een opdracht uitgegaan om de beveiliging de komende tijd te evalueren. Dit naar aanleiding van de SQL-hack, opvolgend op het bericht dat via bluetooth eigenlijk meer informatie uitgelezen kan worden dan gewenst bij iOS, de zoveelste hack van FaceID en nog wat zaken.
Ik kan zeuren wat ik wil op Apple, maar het is niet zo dat ik ze iets slechts toewens, alleen schreeuwen we om ze wat wakker te schudden (en ja, ik adresseer Apple ook direct) ...
Namelijk er is een nieuw samenwerkingsverband ontstaan dat niet zuinig aan het toeslaan is in Enterprise (groot zakelijk gebruik): Microsoft werkt samen met Samsung. Niets bijzonders zul je zeggen, maar het is reden voor diverse C-niveu management om de voorliefde voor Apple eens onder de loep te nemen.
Dit soort berichten werken helaas negatief op het sentiment. Ik werk dagelijks samen met een belangrijk internationaal team dat vooral de triangel USA, Europa en Azië aandoet. Die werken voor een groot deel met Apple MacBooks Pro ...
Gelet op het feit van afschrijving en dat ze niet elk seizoen een nieuwe krijgen, mag je 3x raden welke modellen ze gebruiken ... Dan kun je wel zeggen dat het een storm in een glas water is.
Maar de Ban is heel erg echt.
Het is ook niet heel veel anders dan met Samsung Note 7. Want dat was ook een der apparaten dat verbannen werd. En eerlijk is eerlijk: er waren 2,5 miljoen Samsung Notes verkocht, waarvan 1 miljoen apparaten getroffen waren door het batterijprobleem. Daar had men op een gegeven moment de firmware aangepast, waarbij toestellen die gefixt waren (voorzien van een nieuwe batterij) een groen batterij icoon toonden (in het geval van een Amerikaanse provider) om de laten zien dat het toestel gefixt was (want ook daar was er sprake van een recall programma). Het probleem? De afhandeling van een vliegtuig: men gaat echt niet van elke passagier een serienummer intoetsen om te valideren, noch gaat men "moeilijk doen". Vliegtuigafhandeling is een heel ander domein, dus ik vermoed dat men nogal recht toe recht aan gewoon de MacBook Pro's gaat weren. Tenzij Apple met een dikke dotatie komt... Immers in de wereld is veel te koop, zeker ook tijd, mankracht en veiligheid ...
Hoe het ook zij: ik vind dat (oprecht) uitermate jammer dat Apple zo in het nieuws moet komen. Dus, zoals gezegd, zou fijn zijn als we komende maanden overspoeld worden met goed nieuws vanuit Cupertino.
Een kanttekening: mogelijk een idee voor de industrie om met een officieel, internationaal erkend, zegel te komen voor gerepareerde apparaten waaraan ze te herkennen zijn? Bijvoorbeeld een holografisch zegel aan de onderkant van de machine?