Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 14:31   
geplaatst door: Sarah
Hoi,

Nu moet ik toch even mijn verhaal kwijt.

Op 26 mei bestel ik bij Apple een nieuwe iMac ter waarde van ongeveer 2700,- en betaal via overschrijving. De betaling is eventjes onderweg en ondertussen brengt Apple de nieuwe iMac uit (WWDC 2017)

Levering was voorzien tussen 2 tot 4 dagen na ontvangst van betaling (wat bij Apple toekomt op 6 juni). Ondertussen vertrek ik in verlof voor 14 dagen maar leveringsadres staat op het werk waar altijd wel iemand aanwezig is.
Na mijn verlof ga ik terug werken in de hoop dat mijn nieuwe iMac daar staat te wachten op zijn nieuwe eigenaar ... niets is minder waar .. geen iMac en mijn bestelling staat ondertussen van 'wacht op betaling' op status 'in behandeling' in de Apple Store.

Na telefonisch contact EN email naar de Apple Store zou er een probleem zijn met mijn betaling (heuu ...)
Apple zou ermee bezig zijn ....

Enkele dagen later, zonder communicatie van Apple bel ik terug en krijg ik nog steeds hetzelfde verhaal te horen ... dit krijg ik ook via email bevestigd.

Na dagen heen en weer mailen met de financiële dienst blijkt er plots een bijlage (verkeerdelijk?) te zijn meegestuurd naar mij waaruit blijkt dat het geen financieel probleem is maar logistic, dit staat in de mail:

There is an email thread currently open on our side to see if the customer’s unit can still be built as usually the product is end of line. We are awar of this issus and once it is confirmed form our logisitics we can contact the customer.

Wanneer ik hierop reageer zouden ze mij terugbellen ... deze week krijg ik plots een telefoontje van Apple - Austin - Texas USA met de vraag om telefonisch akkoord te geven om ipv mijn huidige bestelling een upgrade te ontvangen naar de nieuwere iMac (WWDC 2017) Na een maand heen en weer mailen en bellen lijkt dit mij de perfecte oplossing en alles zou via mail bevestigd worden.

Niet dus ... geen bevestigingsmail en mijn contactpersoon bij de Apple Store reageert niet op de mails.

Ik neem terug telefonisch contact en je kent het verhaal: de persoon aan de telefoon is niet op de hoogte maar zal het 'navragen' ... here we go again.

Ik hoor nog steeds niets ... dus opnieuw gebeld en de persoon in de Apple Store ziet in mijn bestelling de melding staan van de upgrade EN dat deze nog niet in orde is vanwege .. jaja .. een financieel probleem bij hun diensten ... terug naar het begin dus .. dit meer dan een maand na mijn bestelling ....
Wat ook blijkt ... ik krijg een 'upgrade' van Apple naar de nieuwe iMac met waarde € 2350 (?!!) ...

Conclusie; de klantendienst bij Apple is WAARDELOOS .. en ze houden de klant graag aan het lijntje ... had ik die interne mail niet 'per ongeluk' ontvangen dan was ik nergens ... ik ben serieus teleurgesteld in hun manier van werken.

Om een verhaal af te sluiten; ik heb mijn huidige bestelling geannuleerd en een nieuwe geplaatst, levering binnen de 5 dagen .. afwachten wat het zal worden.

 iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017)  iPhone 11 256GB  iPad Pro 9,7" 128GB - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4k - 64Gb
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 14:36    reactie #1
geplaatst door: ChrisG
Waarom bestel je dat ook in de store.
Ik heb mijn nieuwe iMac gewoon gehaald bij AMAC. Je krijgt ook nog eens 3 jaar garantie.
Online bestellen van zulke dure apparaten heb ik het no op. Nee als ik zo'n smak geld uitgeef wil ik ook iets tastbaars terug. Bij AMAC in Amersfoort was hij gewoon op voorraad.

Chris

Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 14:39    reactie #2
geplaatst door: Sarah
Is 'vrije' keuze  :cool:

Ik bestel nog graag rechtstreeks bij Apple maar na de huidige ervaring denk ik er sterk over na om dit niet meer te doen ... afwachten hoe ze het er nu vanaf brengen ...

 iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017)  iPhone 11 256GB  iPad Pro 9,7" 128GB - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4k - 64Gb
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 16:15    reactie #3
geplaatst door: Lulu
Dus omdat één bestelling bij een vrij enorm bedrijf niet goed is afgehandeld is de conclusie dat de "klantendienst" waardeloos is.

Je bent geen wetenschapper, hoop ik

Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 16:19    reactie #4
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:38 door macqintosh
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 16:23    reactie #5
geplaatst door: wimiss
Een goede klantendienst dient een 100% score te hebben. Ongeacht de grootte van het bedrijf is juist de klantendienst het aanspreekpunt wanneer er iets mis gaat. Men moet ieder en dan ook echt ieder probleem naar behoren oplossen. Zo niet dan deugt het niet.
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 16:46    reactie #6
geplaatst door: annemia
Het gaat hier natuurlijk niet om één misser, maar om een hele serie.
Mac mini i7 late 2012 met SSD; iPad 3, iPhone SE 2020, MacBook Air 13" 2022
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 18:06    reactie #7
geplaatst door: Sarah

Citaat
Lulu om 16:15, 30-06-2017
Dus omdat één bestelling bij een vrij enorm bedrijf niet goed is afgehandeld is de conclusie dat de "klantendienst" waardeloos is.

Je bent geen wetenschapper, hoop ik

Nee, dit is MIJN ervaring .. misschien wel één uit de ....

Tevens, als klantendienst ga je de klant niet van het kastje naar de muur sturen maar zorg je voor oplossingen .. en ga je zeker niet liegen over het probleem ... had ik 'toevallig' die interne mail niet gekregen dan dacht ik dat het probleem aan de financiële kant lag en heb ik daar al mijn tijd ingestoken ..

 iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017)  iPhone 11 256GB  iPad Pro 9,7" 128GB - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4k - 64Gb
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 19:20    reactie #8
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
wivy om 14:39, 30-06-2017
Is 'vrije' keuze  :cool:

Ik bestel nog graag rechtstreeks bij Apple maar na de huidige ervaring denk ik er sterk over na om dit niet meer te doen ... afwachten hoe ze het er nu vanaf brengen ...


Ik bestel nooit bij Apple rechtstreeks omdat het krijgen van Consumenten garantie na de fabrieks garantie een probleem kan zijn omdat alles online moet gebeuren. Liever bij een fysieke winkel die je ook persoonlijk aansprakelijk kan stellen.
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 19:23    reactie #9
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
wimiss om 16:23, 30-06-2017
Een goede klantendienst dient een 100% score te hebben. Ongeacht de grootte van het bedrijf is juist de klantendienst het aanspreekpunt wanneer er iets mis gaat. Men moet ieder en dan ook echt ieder probleem naar behoren oplossen. Zo niet dan deugt het niet.

Helemaal mee eens de score moet 100% zijn en met die conclusie kun je ook meteen concluderen dat er geen enkel bedrijf een goede klanten dienst heeft. Gelukkig komt Apple wel in de buurt omdat deze nog altijd vrij hoog scoort op dit punt en vaak boven de 80-90% zit hetgeen geen enkel groot computer bedrijf realiseert. MAW bedank voor je conclusie dat de klantendienst waardeloos is maar dat is dus elk bedrijf met jouw redenatie :biggrin:
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 20:32    reactie #10
geplaatst door: Brinky

Citaat
pjottervmr om 19:20, 30-06-2017

Citaat
wivy om 14:39, 30-06-2017
Is 'vrije' keuze  :cool:

Ik bestel nog graag rechtstreeks bij Apple maar na de huidige ervaring denk ik er sterk over na om dit niet meer te doen ... afwachten hoe ze het er nu vanaf brengen ...


Ik bestel nooit bij Apple rechtstreeks omdat het krijgen van Consumenten garantie na de fabrieks garantie een probleem kan zijn omdat alles online moet gebeuren. Liever bij een fysieke winkel die je ook persoonlijk aansprakelijk kan stellen.

Je kunt met je online bestelde apparaat naar de Apple Store. Daar vertellen ze dat je minimaal twee jaar garantie hebt (zelf meegemaakt)

Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 20:50    reactie #11
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
Brinky om 20:32, 30-06-2017

Citaat
pjottervmr om 19:20, 30-06-2017

Citaat
wivy om 14:39, 30-06-2017
Is 'vrije' keuze  :cool:

Ik bestel nog graag rechtstreeks bij Apple maar na de huidige ervaring denk ik er sterk over na om dit niet meer te doen ... afwachten hoe ze het er nu vanaf brengen ...


Ik bestel nooit bij Apple rechtstreeks omdat het krijgen van Consumenten garantie na de fabrieks garantie een probleem kan zijn omdat alles online moet gebeuren. Liever bij een fysieke winkel die je ook persoonlijk aansprakelijk kan stellen.

Je kunt met je online bestelde apparaat naar de Apple Store. Daar vertellen ze dat je minimaal twee jaar garantie hebt (zelf meegemaakt)


Heb ik dat bestreden?
Ik praat over de consumenten garantie na de 2 jaar fabrieksgarantie.
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 21:56    reactie #12
geplaatst door: MacFrankie
Ik heb het hier op deze site al eens eerder over gehad: ik koop graag Apple spullen, maar bij voorkeur niet bij Apple. Bij een premium winkel als een officiële Apple Store, waar ze het premium merk Apple verkopen voor premium verkoopprijzen, verwacht je ook premium service, en dat ze bovengemiddeld hun best doen om je te helpen. Ik kan je vertellen: ze leveren geen premium service, je hebt zelfs een grote kans dat je de winkel uit gebonjourd wordt als je het lef hebt om zonder afspraak met een service verzoek de winkel binnen komt lopen.

Bij Amac krijg je wel de premium service, plus 3 jaar garantie. Ik sluit me dus helemaal aan bij Chris.

Zelfs de MediaMarkt streeft met gemak de Apple Store voorbij: qua kennis misschien wat minder, qua service en garantie (2 jaar, geen gezeur als een apparaat ouder dan een jaar is) veel beter. En als de consumentenbond heeft gezegd dat een laptop 5 jaar mee moet gaan, en hij is na 3 jaar kapot, dan betaal je 60% van de reparatie ipv de volle 100%. Coulance heet dat.

(Bewerkt door MacFrankie om 22:04, 30-06-2017)

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 22:01    reactie #13
geplaatst door: fred44nl
maar ja, toen de coating van het beeldscherm van m'n MacBoook Air - na 3 1/2 jaar - er af kwam, heeft Apple er voor gezorgd, dat ik geheel gratis een nieuw beeldscherm kreeg.
dus met de service en garantie zal het wel meevallen :)
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 22:06    reactie #14
geplaatst door: MacFrankie
Dat is als het door een door Apple erkende productiefout komt. Als jij een exemplarische fout hebt, dan heb je pech.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple en klantvriendelijkheid
30 juni 2017 - 22:30    reactie #15
geplaatst door: fred44nl
het betrof hier zeker geen erkende productiefout.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Apple en klantvriendelijkheid
1 juli 2017 - 08:15    reactie #16
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
fred44nl om 22:30, 30-06-2017
het betrof hier zeker geen erkende productiefout.

Als je hem bij Apple zelf hebt gekocht dan valt deze dus onder de consumenten garantie en hadden ze wel iets mogen rekenen maar niet het volle pond. Dat ze het gratis hebben gedaan is dus de bekende service waardoor ze als Bedrijf in de IT zo hoog staan als het om de klant tevredenheid gaat ondanks dat deze geen 100% is  :biggrin:
Apple en klantvriendelijkheid
1 juli 2017 - 10:53    reactie #17
geplaatst door: GeorgeM
Het verhaal van wivy is natuurlijk waardeloos, en is wel héél erg veel misgegaan bij zijn order.

Maar dat dit een uitzondering is lijkt me duidelijk, anders zouden sites als MacFreak toch helemaal vol staan met klachten?

Ik kan me niet voorstellen dat het gros van de bezoekers hier last van dit soort dingen hebben, maar dat we er zelden of niets wat van horen. Als de service van Apple echt slecht was dan struikelden we hier over verhalen als dat van wivy.

Apple en klantvriendelijkheid
1 juli 2017 - 11:36    reactie #18
geplaatst door: Flix

Citaat
wimiss om 16:23, 30-06-2017
Een goede klantendienst dient een 100% score te hebben.

Mee eens.
Net als een vliegbedrijf een 100% op-tijd score moet hebben (en zeker een 100% geen-ongevallen score)
Een arts een 100% diagnose/advies-is-correct score moet hebben.
De overheid een 100% kloppend huishoudboekje moet hebben.
elk huwelijk een 100% slagingspercentage moet hebben.
Etc, etc...

Tja, 100%...

Apple en klantvriendelijkheid
1 juli 2017 - 11:53    reactie #19
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:38 door macqintosh
Apple en klantvriendelijkheid
2 juli 2017 - 07:07    reactie #20
geplaatst door: ouwemac
@wivy
Ik vraag me af of apple jouw betaling heeft teruggestort, dat lees ik nergens.
Of is dat geld op een safe place gestald?

Laat even weten hoe het hele verhaal afgelopen is, want zoveel ondermaatse service moet toch eens eindigen. Liefst met een groot gebaar om het goed te maken. :worship:

Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
Apple en klantvriendelijkheid
2 juli 2017 - 10:24    reactie #21
geplaatst door: wimiss

Citaat
macqintosh om 11:53, 1-07-2017
Waar menselijk handelen voorkomt zullen er zich altijd fouten voordoen.

Dat klopt. En professionaliteit onderscheidt zich door vervolgens die fouten op te lossen en niet fout op fout op fout te stapelen zoals hier met wivy.

Apple en klantvriendelijkheid
2 juli 2017 - 11:53    reactie #22
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:38 door macqintosh
Apple en klantvriendelijkheid
2 juli 2017 - 13:17    reactie #23
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
wimiss om 10:24, 2-07-2017

Citaat
macqintosh om 11:53, 1-07-2017
Waar menselijk handelen voorkomt zullen er zich altijd fouten voordoen.

Dat klopt. En professionaliteit onderscheidt zich door vervolgens die fouten op te lossen en niet fout op fout op fout te stapelen zoals hier met wivy.


Niemand hier bestrijd dat het professionaliteit vereist om een goede klantenservice op te zetten?
Gaat om de opmerking 100% en dat is nergens te halen , het blijkt zelfs dat Apple juist de hoogste score heeft als het gaat om de klantenservice. Maar zelfs het beste scorende bedrijf op dat punt haalt bij lange na niet die 100% en de Topic Starter behoort dus helaas tot die groep die er voor zorgt dat deze score niet hoger wordt dan nu max 90%. Maak me dan ook niet druk dit kan een keer gebeuren jammer voor de persoon maar niet voor het bedrijf. Zolang Apple nog steeds als IT bedrijf op eenzame hoogste staat als het gaat om de service en de klant tevredenheid denk ik het kan altijd beter maar voor Apple is dat lastig gezien hun al hoge score. :biggrin:
Apple en klantvriendelijkheid
2 juli 2017 - 13:30    reactie #24
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
pjottervmr om 13:17, 2-07-2017
Maar zelfs het beste scorende bedrijf op dat punt haalt bij lange na niet die 100% en de Topic Starter behoort dus helaas tot die groep die er voor zorgt dat deze score niet hoger wordt dan nu max 90%. Maak me dan ook niet druk dit kan een keer gebeuren jammer voor de persoon maar niet voor het bedrijf.

Zo, een mooi relaas onder het motto een hart onder de riem, ehhh, een dolk in het hart te steken???


Citaat
pjottervmr om 13:17, 2-07-2017
Zolang Apple nog steeds als IT bedrijf op eenzame hoogste staat als het gaat om de service en de klant tevredenheid denk ik het kan altijd beter maar voor Apple is dat lastig gezien hun al hoge score. :biggrin:

De service in de Apple Stores kan echt veel, heel veel beter!

Ik kom er hooguit om te kijken, ik koop er niks meer. Ik ga 10 keer zo graag naar de Amac of de MediaMarkt voor mijn Apple spullen!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!