Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:29    reactie #150
geplaatst door: Brinky

Citaat
Marike Teunissen om 12:15, 10-12-2009
N
Gewoon een beetje dimmen, dus.

Nee daar was jij voor......

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:33    reactie #151
geplaatst door: MightyMr

Citaat

Sorry, hoor, ik wist niet dat jij op deze site bepaalde wat hoort en niet hoort.

~Doe ik ok niet, ik geef mijn mening en kennelijk voel je je aangevallen gezien je reactie.

-= Failure is not an option =- > -= Sommige mensen kunnen alles wat krom is rechtpraten =-
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:36    reactie #152
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Dat een geschil binnen het product- en consumentenrecht in een incidenteel geval op 't bordje van de hoogste baas terecht komt -waarna het wordt opgelost- is toch helemaal niet verkeerd..? Die heeft waarschijnlijk geconcludeerd dat er inderdaad iets niet naar behoren is afgewikkeld anders was zo'n claim niet gehonoreerd, dunkt mij.

Ik vind het typisch dat zo'n situatie automatisch wordt vertaald als 'vriendjespolitiek' of iets dergelijks. In plaats dat dit wordt gezien als het 'oplossen van een situatie', wordt het vertaald als een soort 'corruptie'. Met andere woorden: het is in de ogen van sommigen dus inderdaad nooit goed.

Nogmaals: de bewijslast voor een claim binnen het consumenten- en/of productrecht (na het jaar fabrieksgarantie) ligt bij de consument, niet bij de fabrikant. Dat je daar als consument moeite voor moet doen -al dan niet via juridische weg- is daardoor normaal. In dit geval heeft die moeite geresulteerd in een positieve reactie van Apple. Dat die conclusie door een directeur getrokken is, doet in feite helemaal niet ter zake.

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:46    reactie #153
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009
...
@MacFrankie:

1. Accoord, al definieert iedereen "kwaliteit" anders.
...

Klopt, je hebt kwaliteit van werken (OS X is beter dan Windows). Maar hier bedoel ik de duurzaamheid.


Citaat
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009
...
2. Niet per se, Apple staat op een goeie 4e plaats.
...

Dit puntje heeft het inderdaad over een ander soort kwaliteit dan mijn eerste punt. Mijn excuses voor deze verwarring. Ik sta er echter nog wel steeds achter, het is niet zo dat ik maar wat tikte voor de discussie (het is wel leuk leesvoer), "het dient ook een doel" ;-).

Door het zichzelf vervuilende Windows en de steeds meer eisende applicaties (bv MS Office, PhotoShop, Exploder 8, ...) zijn er niet zoveel mensen die met een PC ouder dan 3 jaar werkt, terwijl de Mac community veel gebruikers van oude en nog steeds werkende computers heeft.


Citaat
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009
...
3. Wat "belachelijk" als restwaarde is, weet ik niet.
...

Kijk maar eens op tweedehandsmac.nl, voor dat geld (of minder, ze zijn nu overal in de uitverkoop) heb je een nieuwe iMac van die generatie!


Citaat
Peter Villevoye om 9:46, 10-12-2009
...
4, 5 en 6: Natte vingerwerk, al ligt 6 voor de hand.
...

4 is statistiek, 5 heb ik verschillende keren langs zien komen, bijvoorbeeld hier. 6 is geen feit, maar een afgeleide, bv een collega van mij koopt niet voor "veel geld" een iMac, maar voor "weinig geld" een Medion bij Aldi, omdat hij zekerheid wil hebben. Die heeft hij ook, hij mag zich 3 jaar lang wapenen tegen virussen en spyware.

@Peter: eigenlijk zijn we het dus best wel eens met elkaar! :cool:

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:52    reactie #154
geplaatst door: Marike Teunissen
@Ger, het zal je niet verbazen dat ik het helemaal met je eens ben.
Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 13:09    reactie #155
geplaatst door: het ModeratorTeam
[news]@ Marike Teunissen, Brinky en MightyMr: Kennelijk is er in de discussie iets misgegaan waar wij eerder bij hadden moeten ingrijpen. Dat is jammer genoeg niet gebeurd, maar dat is nog geen reden om het hier uit te gaan vechten, want dat gaat alleen maar verliezers opleveren.

Vandaar onze beslissing om vanaf dit punt dit persoonlijke kaatsen niet meer te accepteren en we zullen het dan ook, als het nog gebeurd, meteen verwijderen.[/news]

met vriendelijke groet, het ModeratorTeam
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 13:09    reactie #156
geplaatst door: leonardo61
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 13:24    reactie #157
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop...

Dit is precies wat ik bedoel als ik probeer te verduidelijken dat er allerlei begrippen door elkaar worden gehusseld en op basis daarvan een 'recht' op oneigelijke gronden wordt opgeëist, waarbij Apple als 'wetsovertreder' wordt benoemd.

Er staat namelijk helemaal niet dat er twee jaar garantie gegeven moet worden. De verkopende partij is twee jaar aansprakelijk, en dat is iets heel anders. Evenmin staat er dat de verkopende partij elke claim klakkeloos moet honoreren.

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 13:31    reactie #158
geplaatst door: MightyMr
Maar er staat WEL in dat er in de eerste twee jaar recht is op tijdige, kostenloze reparatie.
Apple en zijn resellers doen dat meestal niet en rekenen dik geld na het eerste jaar.
-= Failure is not an option =- > -= Sommige mensen kunnen alles wat krom is rechtpraten =-
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 13:35    reactie #159
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.

Daarbij wordt met 'aantonen' iets anders bedoeld dan boos aan een balie of telefoon gillen dat 't allemaal de schuld is van Apple. Dat kan best zo zijn, maar dat zal door jou moeten worden aangetoond.

Soms ben je 't snel over zo'n punt met elkaar eens, soms ook niet. Soms ziet een wederverkoper dat direct in en hersteld het probleem, soms niet. Soms komt 't op het bordje van een directeur bij Apple Benelux die 't al dan niet oplost, soms niet. Nogmaals: mag ik ook even weten in hoeveel situaties Apple dit soort klachten wél honoreert, Consumentenbond..?

Het gegeven dat Apple niet alle klachten na het eerste jaar fabrieksgarantie klakke-en kostenloos accepteert, maakt ze nog geen 'wetsovertreder'. Pas als er een juridische uitspraak over zo'n geschil zou liggen, en Apple geen actie onderneemt, is Apple in overtreding. Daarvan is echter helemaal geen sprake.

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 13:56    reactie #160
geplaatst door: Brinky
Bijna Ger,

Nogmaals waar het om gaat is dat klanten door APR's en Apple  de deur wordt gewezen bij een defect buiten de door Apple bepaalde garantieperiode. Pas na diverse telefoontjes, aangetekende brieven, mailtjes naar Steve komt er een oplossing die wettelijk gezien juist is.
Het is de consumentenbond er om te doen dat 1. Apple en APR's hun verantwoordelijkheid in een eerder stadium nemen 2. Consumenten zich niet laten afschepen door mannetjes met apple logo's op hun t-shirts.

En voordat je weer met de magische 100 komt. Het afschepen heb ik uit eigen ervaring en van anderen ondervonden.

ps. Heerlijke discussie dit op een grauwe dag als deze.....


:wink:

(Bewerkt door Brinky om 13:58, 10-12-2009)

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 14:57    reactie #161
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
Brinky om 13:56, 10-12-2009
Pas na diverse telefoontjes, aangetekende brieven, mailtjes naar Steve komt er een oplossing die wettelijk gezien juist is.

Juist dit is een stukje van het proces waar 'consumentenrecht' en 'productrecht' in voorziet: die discussie (al dan niet juridisch) wordt als onderdeel gezien om jouw recht als consument uit te kunnen oefenen. Dat je dit moet doen om je gelijk te kunnen halen, kun je (binnen die wetten) niet over klagen: er staat juist dat dit onderdeel er bij hoort in geval van geschillen.

Als het over 'recht' gaat, wordt er (getuige delen van deze discussie) vanuit gegaan dat 'recht' vanzelf aan komt waaien. Dat doet het nadrukkelijk niet. Er wordt juist zelfwerkzaamheid verwacht, omdat anderzijds ook een fabrikant beschermd moet worden tegen onterechte claims.


Citaat
Brinky om 13:56, 10-12-2009
Het afschepen heb ik uit eigen ervaring en van anderen ondervonden.

Oh, maar die gevallen ken ik uiteraard óók. In die situaties is mijn standaard advies: blijf kalm en vooral correct, maar ga wel op je strepen staan. Desnoods via rechtsbijstand, of iets dergelijks. Helaas moet ik zeggen dat ik soms (niet altijd) de indruk krijg dat het 'veel geschreeuw en weinig wol' behelst. Iedereen vind van zichzelf natuurlijk dat hij/zij héél erg gelijk heeft, maar we moeten ook accepteren dat dit niet altijd het geval is. Apple wijst een claim soms ook op terechte gronden af. Dat de persoon die dit overkomt vervolgens héél hard en overal schreeuwt dat Apple 'onwetmatig' bezig is, is begrijpelijk. Maar daarmee is het nog niet terecht.

Andersom: ik ken óók genoeg gevallen waarbij Apple -soms ver buiten een garantietermijn- het keurig heeft opgelost. Soms na enig of fors aandringen, maar dat kan er bij horen volgens het product- en consumentenrecht. Er zijn zelf meerdere gevallen waarbij er een veel nieuwere machine als vervanging werd verstuurd, na voortdurende problemen. Die situaties heb ik niet van 'horen zeggen'.


Citaat
Brinky om 13:56, 10-12-2009
Het is de consumentenbond er om te doen dat 1. Apple en APR's hun verantwoordelijkheid in een eerder stadium nemen 2. Consumenten zich niet laten afschepen door mannetjes met apple logo's op hun t-shirts.

Goede conclusie. De kern van een oplossing zit 'm waarschijnlijk eerder in het tweede deel, dan in 't eerste. Het is namelijk in de wet vastgelegd dat de consument iets aan te tonen heeft, tegenover het recht dat de wederverkoper heeft om niet alles zo maar te accepteren.

Als de Consumentenbond écht iets aan het eerste deel wil doen (wat inderdaad prima zou zijn), moet men bijvoorbeeld een wetswijziging voorstellen i.p.v. met veel bombarie en zwaar beschuldigende terechtwijzigingen de publiciteit zoeken op basis van een nogal éénzijdige conclusie binnen een halfbakken vraagstelling. Het doel is goed, het middel totaal onterecht als je effectief iets aan een wetmatigheid wilt veranderen.


Citaat
Brinky om 13:56, 10-12-2009
Heerlijke discussie dit op een grauwe dag als deze...

Helemaal mee eens..!

:wink:

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 15:17    reactie #162
geplaatst door: Brinky
 :shakehands:
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 18:43    reactie #163
geplaatst door: PSYCHOMAC
Hebben we nou niet alle argumenten gehad , dames en heren?

Wellicht eens tijd om na te denken over een goed opgezette poll waarin duidelijk
wordt:

• hoeveel Appleproducten heb je? Desktop? Laptop? iPhone?Printer?Router? etc.
• welke niet-Apple-producten heb je bij de Store/APR gekocht (daar hebben we
  het nog helemaal niet over gehad hier...
)
• hoeveel daarvan hebben defecten vertoond?
 -binnen een jaar, tussen een en twee jaar, na drie jaar? langer?
• zijn er Apple-producten die meermaals defecten vertoonden?
• was het 'defect' te wijten aan : slijtage, vallen, fabricagefouten etc
• Ben je ook buiten garantietijd correct en snel gehopen bij defecten?.
• gekocht bij de Store of de APR?
• Oplossingen: niets aangedaan, bijv. nieuwe gekocht, zelf gerepareerd met
  tweedehands onderdelen, naar de APR/Store gebeld en
  meteen goed geholpen/meteen afgeserveerd/na enkele telefoontjes opgelost/
  pas opgelost na meerdere aangetekende brieven/ dreigen met advocaat/in-
  schakelen van advocaat

Wellicht iets om samen te doen met onze broeder/zusterorganisaties?
Robert zit nu toch al bij de buren... Bij Tweakers  zitten ook volgdoende Maccers...
Hebben we tenminste echt iets om over te praten...
En doen het nog eens even beter dan die schamele 100 van de ConsumentenBond.
                   

iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 19:27    reactie #164
geplaatst door: Brinky
Ja zeg sluit ik mooi af met  :shakehands: gaan we weer  :wink:
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 20:27    reactie #165
geplaatst door: JoepieNL
Psychomac;

ik ben het helemaal met je eens; een goede poll (dat wordt dan een enquete denk ik) zou wel een hoop duidelijk maken; inderdaad samen met andere fora en clubjes enzo. Goed plan. Leuk idee voor een stage-opdracht ofzo want een goede enquete draai je niet op een avondje in elkaar.  Misschien een leuk plan voor de Consumentenbond; dan kunnen ze het nu goed doen ! Mac-clubjes kunnen het natuurlijk niet gaan uitvoeren; die zijn partijdig.

Groetjes Jos

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
11 december 2009 - 01:04    reactie #166
geplaatst door: PSYCHOMAC
Tja.... partijdig... klopt enerzijds... anderzijds zijn de argumenten die hier
en bij de buren gewisseld worden van een hoger niveau en minder eenzijdig
op CB-lidmaatschap gebaseerd.

Wij zijn toch de gebruikers?

Wij hebben toch onze ervaringen met apple- en niet-apple-producten?

Uit de Store en met de APR's of andere winkels?

Wij zijn de bron: wij zijn de kopers en degene die al dan niet naar de winkel
of Store terug moeten.

Als we het uitbesteden komt er niets van; of alle relevante fora moeten eensge-
zind een opdracht aan een onderzoeksbureautje geven...Of een stage opdracht
door een student...
Ik zelf zou meer zien in een bundeling van ervaringen door de Mac-gebruikers..
Laat iemand met deskundigheid kijken naar de opzet van de enquete ...
Ik ga meer uit van eigen kracht en deskundigheid van de mensen hier en elders
die elke dag een of meerdere Apple-producten gebruiken.

We kunnen altijd daarna nog externen inschakelen.
Wat me bijzonder leuk zou lijken is dat de verschillende 'bloedgroepen' (MF,
OMT, MacWereld etc...) eens iets samen doen. We verwijzen vaak genoeg
naar elkaar als het gaat om oplossingen voor iets: we zouden nu een stapje
verder kunnen gaan.

Welke insteek je ook neemt, van wezenlijk belang is dat de fora eens samen
optreden. MF alleen is groot, maar niet groot genoeg.
'We' zouden 'ons' wel daarmee stevig op de kaart zetten .

psychomac

iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
11 december 2009 - 13:42    reactie #167
geplaatst door: MacFrankie
Amen! Wij zijn Apple afnemers, wij ervaren de positieve en negatieve zaken van de resellers, dus wij kunnen daar beter een mening over geven dan een CB medewerker in Kassa.

OK, input voor de poll:

iMac G4, 6 jaar oud, gekocht bij Stonehouse Woerden, nooit problemen mee gehad.
Airport Express, 2 jaar oud, gekocht bij Media Markt, nooit problemen mee gehad.
Airport Extreme, 1,5 jaar oud, gekocht bij Media Markt, nooit problemen mee gehad.
iMac C2D, 1 jaar oud, gekocht bij Media Markt, nooit problemen mee gehad.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!