Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 11:55    reactie #25
geplaatst door: fotomartin
Ik vind dat je van een dure computer ook gewoon een goede afhandeling van je klachten mag verwachten. Over voorop lopen wat technologie betreft ben ik het oneens. Ten eerste loopt Apple vaak achter met de grafische kaarten en ten tweede als ze voorop zouden lopen en daardoor duurder zijn zou dit in eerste instantie gerechtigd zijn. Maarrrrr als je een systeem ontwikkeld met voorop lopende techniek en je laat daar een klant flink voor betalen en je houdt de prijs gedurende een langere tijd hetzelfde, dan gaat de winst tegen het einde van de levertijd flink omhoog. De inkoopprijs van de in eerste instantie duurdere componenten gaat tegen het einde van de levercyclus flink naar beneden doch de verkoopprijs blijft gehandhaafd.

Dus Apple dient gewoon samen met de stores een oplossing vinden en ons klanten met respect te behandelen. Ik vind het toch vreemd hoor leveren aan stores en zelf via een online winkel leveren. Je zit toch met twee petten op. Dat merk je nu ook met de levering van allerlei nieuwe producten waar veel vraag naar is. Via een store kun je weken wachten terwijl je online zo aan de beurt bent. Dit heb ik met de nieuwe Mighty Mouse meegemaakt.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 12:36    reactie #26
geplaatst door: Barteijk
Hoe het ook zij. Apple blijft een gesloten organisatie. Apple Nederland weet niet zoveel als je ze belt. Ik vraag mij soms af of daar wel professionele mensen zitten.
Voorts vraag ik mij af of Apple computers wel zo gewelidig zijn als wordt beweerd. Ik heb de Imac 27 inch quadcore i7 besteld waar ik al een week of 8 op wacht. Dat is natuurlijk ook niet normaal.
Er wordt niet goed gecommuniceerd hierover door Apple of een appleresller naar de klanten toe.
Ik ben tot nu een windowsgebruiker en wil dus de overstap wagen. Maar als ik dit hoor en lees over garantie en al de klachten die er al zijn over de Imac 27 inch op deze site en elders ga ik twijfelen en misschien mijn bestelling bij Ifactors afzeggen. Hebben mensen nou ook nog positieve berichten te melden over de nieuwe Imac 27 inch op macfreak?
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 12:49    reactie #27
geplaatst door: macbobbo
Citaat
Voorts vraag ik mij af of Apple computers wel zo gewelidig zijn als wordt beweerd

Apple computers zijn natuurlijk " gewoon " pc's , maar het is de integratie tussen de
hard-en software die geweldig is....Iets heel anders dan Windows , dat op 40.000
verschillende configuraties moet draaien ! Knappe jongen die OSX weet te overtreffen.
En natuurlijk geen tienduizenden virussen.
En vergeet het design niet...
:wink:

De beste Mac reclame heet Windows.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 14:08    reactie #28
geplaatst door: bertvanderveen
@Barteijk: Apple heeft onderkend dat er problemen waren met de nieuwe iMacs en de productiewijze aangepast. Wat vertraging oplevert bij de uitlevering.

Maar de mensen die hem in huis hebben zijn laaiend enthousiast. Dat dan wel weer. : )

Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 14)
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 14:16    reactie #29
geplaatst door: zone5700
Draai al 6 weken de nieuwe iMac en heb nog 0,0 problemen gezien.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 14:30    reactie #30
geplaatst door: Martinuz
Problemen met de 27" iMac klinken als eerder met de 24". Die is toen ook een tijdje niet leverbaar geweest, na een week of zes weer leverbaar, met Samsung-scherm in plaats van Philips/LG. Zou hier ook kunnen.

@Barteijk: De (hoge) kwaliteit van Apple staat hier niet ter discussie, de afhandeling van klachten buiten garantie. Die kan inderdaad beter...

[edit]typo[/edit]

(Bewerkt door Martinuz om 14:41, 7-12-2009)

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 14:52    reactie #31
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Wat ik wel heel opvallend vind: de hele discussie vanuit de Consumentenbond is op dit moment gebaseerd op 100 (!) meldingen van mensen die lid zijn van de Consumentenbond. Da's op het totale aantal Mac's een -zonder te willen denigreren- een verwaarloosbaar aantal. Of de Consumentenbond heeft weinig Mac gebruikers onder de actieve leden, of er zijn toch niet zo veel hete hangijzers als de Consumentenbond doet voorkomen.

Ik ben het er 100% mee eens dat het niet door de beugel kan dat een consument na één jaar door zowel reseller als Apple zelf 't bos in wordt gestuurd in geval van aantoonbare productfouten (dat laatste zal ongetwijfeld ook niet áltijd het geval zijn: er bestaat ook nog zo iets als een gebruiker die vergissingen maakt en de fabrikant de schuld geeft).

Maar ik vind ook het fundament van slechts 100 meldingen om op een dergelijk harde wijze een fabrikant publiekelijk aan de schandpaal te nagelen wel érg mager. Sterker nog: ik vraag mij af of het wel kies is te doen voorkomen dat een fabrikant 'de wet aan z'n laars lapt' (een érg hard verwijt) op basis van slechts 100 meldingen.

Nergens wordt de beperkende factor van slechts 100 meldingen duidelijk aan de hard uitgesproken claim gekoppeld: de Consumentenbod doet daarmee voorkomen alsof deze uitspraak voor alle Apple verkopen geldt terwijl de uitspraak daar helemaal niet op is gebaseerd. Dat is minimaal tendentieus en/of suggestief. In hoeveel gevallen heeft Apple (onder coulance) wél de helpende hand gereikt..? Dat moet ik óók weten, voordat ik de stelling dat 'Apple de wet aan z'n laars lapt' objectief kan ondersteunen. Maar die vraag is door de Consumentenbond nergens gesteld, waardoor hun beoordeling per definitie subjectief is. Er bestaat zelfs niet eens een mogelijkheid om positieve ervaringen te melden.

Zo'n actie van de Consumentenbond berokkent Apple direct en indirect schade. Je kunt het echter op basis van de beschikbare gegevens net zo makkelijk andersom stellen: er zijn slechts 100 geregistreerde problemen op basis van de verkoop van ettelijke duizenden producten. Vraag is wat mij betreft in hoeverre zo'n schadelijke actie wérkelijk (en wellicht zelf juridisch) legitiem is.

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 16:29    reactie #32
geplaatst door: Barteijk
Goeie analyse Ger. En Bert als het inderdaad zo is dat ik nog wat langer moet wachten op m'n nieuwe Imac omdat er n.a.v. klachten een productiewijziging plaatsvindt, dan vind ik het de moeite waard om te wachten en geduld te hebben. Het blijft natuurlijk een verschrikkelijk mooie computer.
M'n twijfel is toch weer iets afgenomen.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 17:04    reactie #33
geplaatst door: MacFrankie
Zijn er 100 klachten tegen Apple, of zijn er meer, maar zijn er slechts 100 bekend bij de Consumentenbond? In dit geval heeft de Consumentenbond een terecht punt aangesneden, maar doorgaans kramen ze onzin uit, vooral over Apple en andere technologische producten.

Mijn eerste iMac kocht ik eind 2003. Dat was tot begin 2009, toen ik mijn tweede iMac kocht, mijn enige computer. Zonder ooit de computer opnieuw te hebben geïnstalleerd. Ruim 5 jaar, zo lang doe je niet met een Windows computer, en dan helemaal niet zonder herinstallatie.

Twee iMac's, een Airport Extreme en een Airport Express, ik ben erg tevreden over mijn Apple producten! Maar ze moeten wel lang meegaan natuurlijk.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 17:20    reactie #34
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
MacFrankie om 17:04, 6-12-2009
Zijn er 100 klachten tegen Apple, of zijn er meer, maar zijn er slechts 100 bekend bij de Consumentenbond? In dit geval heeft de Consumentenbond een terecht punt aangesneden...

Er zijn 100 klachten van ingeschreven leden van de Consumentenbond door de Consumentenbond geregistreerd: positieve ervaringen werden niet gevraagd en kunnen niet worden gemeld. De Consumentenbond kan en mag uiteraard alleen uitspraken doen namens hun leden. Dat er méér van dergelijke klachten kunnen en zullen bestaan buiten hun eigen leden is een logische aanname, maar daar heeft de Consumentenbond geen zeggenschap over en/of onderzoek naar gedaan. Ze baseren hun bijzonder harde verwijt puur op die 100 meldingen.

Aannames buiten de bewuste 100 meldingen zijn leuk, aardig en misschien wel logisch, maar daar kun je zonder enig onderzoek of hard bewijs (in mijn beleving) een dergelijk harde stelling niet zo maar op baseren. Zeker niet als je zó actief en breed de publiciteit zoekt: dat grenst aan laster.

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 17:36    reactie #35
geplaatst door: macbobbo
Als een bericht van de Consumentenbond - via Kassa - naar buiten komt , is het
per definitie al " gekleurd ". Verhalen van Apple en de CB kennen we allemaal
wel en die geven bepaald geen blijk van objectiviteit en/of enige technische know-how.
Zo hoog wordt er ook niet van de toren geblazen als er 100 klachten zijn over b.v. Dell !
Er zitten nu eenmaal hele volksstammen te wachten tot dat " arrogante Apple " een
foutje maakt ; de schrijvende pers kan daar ook wat van......
:dozingoff:
De beste Mac reclame heet Windows.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 17:37    reactie #36
geplaatst door: Brinky
Ger volgens mij solliciteer je naar een baantje als interim perschef bij Apple kunnen ze wel gebruiken. Zet er dan maar gelijk een advocaat op om een smaadzaak te beginnen  
:wink:

@macbobo volgens mij zat er in dezelfde uitzending een item over kosten van 'gratis' windowupgrades maar als ik je goed begrijp doen ze dat om Apple te bashen want je kunt ook windoos op een Apple draaien.

(Bewerkt door Brinky om 17:42, 6-12-2009)

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 18:03    reactie #37
geplaatst door: theoimac
Jaren geleden ook een probleem gehad met een iMac Flatpanel. Deze was iets meer dan een jaar oud en het logic board was defect.
De dealer gaf niet thuis, de reparatiekosten waren € 480 en die moest ik maar zelf betalen.
Daar was ik het uiteraard niet mee eens en dus de rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld.
Uiteindelijk is als uitspraak gekomen dat de dealer verplicht was een deel van de reparatiekosten voor zijn rekening te nemen.
Algemene gedachte is dat een apparaat niet na 1 jaar zomaar defect kan raken. Via een formule wordt de afschrijving berekend op het apparaat en losgelaten op het reparatiebedrag.
Uiteindelijk heb ik iets meer dan € 200 betaald voor de reparatie, dat was al beter.

In feite kon de dealer zelf ook weinig anders, het is voor een dealer simpelweg niet mogelijk een claim bij Apple neer te leggen, die keren niets uit aan de dealer. In geval van een defect zijn dus alle kosten voor de dealer.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 18:07    reactie #38
geplaatst door: Ziegler
En dat is exact wat een winkel je probeert wijs te maken: dat ze het niet kunnen verhalen bij Apple. Of ze dat wel of niet kunnen doet in het geheel niet ter zake.

@Ger
Ik heb het gevoel dat je geen fan van de consumentenbond bent, maar ik vond het goed dat er eens aandacht voor was bij Kassa. Iedereen op dit forum is bekend met de zeer zakelijke en in feite onwettige opstelling van Apple. Ik kom het keer op keer tegen.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 19:02    reactie #39
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
Ziegler om 18:07, 6-12-2009
Ik heb het gevoel dat je geen fan van de consumentenbond bent, maar ik vond het goed dat er eens aandacht voor was bij Kassa. Iedereen op dit forum is bekend met de zeer zakelijke en in feite onwettige opstelling van Apple. Ik kom het keer op keer tegen.

Helemaal mee eens. Wat mij stoort is dat de Consumentenbond ongevraagd de rol van 'Redder Van Het Algemeen Belang' op zich neemt en Apple snoeihard als criminele organisatie neerzet, louter op basis van een schamele 100 meldingen. Misschien hebben ze wel gelijk, maar op basis van 'misschien' zo'n grote mond opzetten is hoogst ongepast en wat mij betreft mogen ze daar ook snoeihard op worden teruggepakt.

Hoe valide is de Consumentenbond, als je welbeschouwd 100 meldingen weet te registreren na een brede, landelijke oproep..? Volgens mij bewijs je alleen dat je er helemaal niet (meer) toe doet. Want ik ben het helemaal met je eens: er zijn ongetwijfeld méér van dit soort situaties bekend. Dat mag je in mijn ogen alleen niet op een dergelijke manier suggereren en/of insunueren: je moet gewoon vooraf je huiswerk fatsoenlijk doen en niet gesuggereren maar bewijzen.

Plaats één algemene oproep via Apple gerelateerde fora en ik durf te wedden dat je véél beter funderende aantallen genereert. Of niet, natuurlijk: omdat het feitelijk toch allemaal niet zo erg blijkt als wordt beweerd. Want 'klagers' zijn op internet nu eenmaal veel zichtbaarder aanwezig dan mensen zonder klachten, waardoor makkelijk een vertekend beeld ontstaat.

De verantwoording om de harde aanval zuiver te voeren heeft de Consumentenbond niet genomen, en daarmee diskwalificeren ze zichzelf binnen een discussie die zij zelf zijn begonnen. Hoewel ze misschien best wel gelijk kúnnen hebben: ze tonen het niet aan. Elimineren op basis van louter 'onderbuikgevoelens' en 'populisme', daar hou ik niet zo van...

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 19:18    reactie #40
geplaatst door: Brinky
Vanwaar die frustratie Ger? Feit blijft dat er 100 bij de bond bekendstaande probleemgevallen zijn waarbij APR's en Apple de consumentenwet aan de laars lappen. Of is dat ook allemaal verzonnen?

Ben overigens wel benieuwd wat je als communicatiedeskundige vindt van het stilzwijgen van Apple in dit geheel.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 19:29    reactie #41
geplaatst door: zen
Inderdaad. Of er nu honderd of honderdduizend gevallen bekend zijn doet niets af aan het feit dat Apple en de resellers gewoon de wet moeten respecteren. Als je bekijkt dat er computerbouwers zijn die standaard vijf jaar garantie geven bij een laptop die de helft kost van de simpelste Macbook dan zou het, ook gezien het kapitaal wat Apple nog heeft mogelijk moeten zijn om voor de gewone prijs van een Mac dezelfde garantie te geven die ze nu alleen met Applecare geven.
"Fatalists experience interventionists as crazy. Interventionists experience fatalists as deluded. Both are right ." Halcolm
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 20:17    reactie #42
geplaatst door: MacFrankie
100 ontevreden klanten die hun ontevredenheid op hun werk, feestjes en verjaardagen spuien, leidt tot vele honderden mensen die bij twijfel toch niet voor Apple kiezen. Daar is geen Consumentenbond of Kassa voor nodig!

En Ger, wat als jij één van die 100 was? Dan zou jij ook je gelijk willen halen.

Overigens vind ik de Consumentenbond nog steeds geen organisatie die verstand heeft van techniek. Heb je ooit wel eens een camera test van ze gezien? De optiek is ondergeschikt aan "cijfertjes".

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 20:19    reactie #43
geplaatst door: MightyMr
Lakeman heeft ook niet meer dan 100 concrete klachten over de DSB maar heeft wel de bank om laten vallen met zijn idiote oproep.
Het aantal klachten is totaal irrelevant, het is een feit dat Apple een ongelovelijke hork is wat betreft consumenten recht en garantie.

Argumenten als "Ze gebruiken de nieuwste technieken dus het kan eerder kapot" is natuurlijk ontzettende bullshit. Als ik een Z10 mainframe koop met de allernieuwste technieken, is het toch ook niet gerechtvaardigd dat ie na 12 maanden ongestraft kapot kan gaan?

Ger, ik weet niet wat er tussen jou en de CB gebeurd is maar je klinkt heel erg gefrustreerd, alsof ze niets over ons geliefde merk mogen zeggn....

-= Failure is not an option =- > -= Sommige mensen kunnen alles wat krom is rechtpraten =-
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 20:30    reactie #44
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
MightyMr om 20:19, 6-12-2009
Lakeman heeft ook niet meer dan 100 concrete klachten over de DSB maar heeft wel de bank om laten vallen met zijn idiote oproep.

Vriend en vijand zijn het er ook over eens dat die oproep onovenredig veel schade heeft toegebracht. Precies wat ik de Consumentenbond zonder serieuze grond ook zie doen.


Citaat
MacFrankie om 20:17, 6-12-2009
En Ger, wat als jij één van die 100 was? Dan zou jij ook je gelijk willen halen.

Dat bestrijd ik ook niet. Je moet het alleen wel op terechte gronden doen. Een totaal van 100 klachten na een landelijke oproep is niet representatief genoeg om Apple als crimineel te bestempelen, dunkt mij.

Het is geen echte frustratie, Brinky en MightyMr. Ik probeer alleen te laten zien dat 't ijs waar clubs als de Consumentenbond hun bestaansrecht op bouwen wel héél dun is geworden. Want laten we wel wezen: je mag als consument alléén je klacht laten registreren als je ook lid wordt van hun club. Ze hebben er belang bij om een merk als Apple publiekelijk aan te vallen.

Ik ben het er ook mee eens dat deze discussie een keer wordt gevoerd: ook ik heb het gevoel dat er wel eens wat schort aan de afhandeling van garantieclaims bij Apple. Maar zorg dan wel dat het 'gevoel' wordt onderbouwt met 'bewijs', vóór je zo'n discussie op zo'n harde toon inzet. Daarin faalt de Consumentenbond jammerlijk. Die 100 klachten bestaan natuurlijk, maar dat aantal is ronduit een lachertje als fundament om Apple als 'notoire wetsovertreder' te benoemen.

De Consumentenbond heeft aantoonbaar nauwelijks moeite gedaan wérkelijk een gebalanceerd zicht op de situatie te krijgen. Vervolgens wordt op basis van slechts 100 klachten Apple keihard als 'wetsovertreder' in de media neergezet. Die combinatie bevestigd mij in mijn vermoeden dat de Consumentenbond voornamelijk bezig is de Consumentenbond te profileren, in plaats van serieus en gefundeerd problemen aan de kaak te stellen. Ik bedoel: als je pas ná betaling van contributie een klacht kunt laten noteren wordt ledenwerving feitelijk boven objectiviteit gesteld.

Door hun huiswerk zó slecht te doen misbruikt de Consumentenbond in mijn ogen alleen de 'Apple'-gebruiker en het 'Apple'-merk in het algemeen voor hun eigen belang. Volgende week is een ander populair en aansprekend merk aan de beurt: hoe beter de rol van 'Redder Van Het Algemeen Belang' (terecht of onterecht) wordt geprofileerd, hoe meer betalende leden dat oplevert. Ik bedoel: Apple heeft absoluut een aureool om zich heen, maar de Consumentenbond kan er -als het op waarden als 'vertrouwen', 'neutraal' of 'oprecht' aankomt- óók wat van. Ik twijfel inderdaad sterk aan de authenticiteit van de Consumentenbond in discussies als deze.

Over het stilzwijgen van Apple: Apple doet inderdaad nooit mededelingen over toekomstige producten en/of ontwikkelingen. Daarin hebben ze groot gelijk: het is zinloos om jezelf continu bezig te moeten houden met speculaties door ze te erkennen en/of ontkennen. Zonde van tijd die je veel beter aan productievere zaken kunt besteden. Dat type legendarisch 'stilzwijgen' is echter een héél ander hoofdstuk dan het (niet) reageren op dit soort publiekelijke aanklachten.

Apple's Amerikaanse hoofdkantoor reageert echter wel degelijk op publieke terechtstellingen. Ze doen dit alleen nooit impulsief: meestal volgt een inhoudelijke reactie pas later, als er ook een échte oplossing is ingericht en mogelijke juridische implicaties zijn onderzocht. Je kunt ontkennen dat dit nodig is, maar da's wel waar bedrijven mee te maken hebben. Het inrichten van zo'n oplossing bij een groot bedrijf is niet 1-2-3 is gerealiseerd, hoewel de publieke opinie dat wel verlangt. Je kunt echter pas doeltreffend communiceren als je weet hóe het opgelost gaat worden. Daarvoor kun je alleen verwarring veroorzaken met (achteraf) foutieve of (nog) incomplete informatie die meer vragen (en daarmee gedoe) oproept dan antwoorden geeft.

Als je een landvestiging van Apple runt, liggen de zaken waarschijnlijk nog complexer. Geen enkele landvestiging mag op eigen houtje dingen roepen die een (juridische) impact kunnen hebben op internationaal niveau. Da's ook in deze discussie (een deel van) het probleem, vermoed ik. Het gaat immers over 'garantie' en dat principe kennen ze in 't buitenland ook. Apple Nederland moet dus in conclaaf met Apple in Cupertino. Alleen het tijdverschil al kan dat soort inhoudelijke discussies met verschillende afdelingen over en weer weken laten duren, en Nederland staat binnen 't gemiddelde Amerikaanse bedrijf niet echt bovenaan in de prioriteitenlijst. Niet goed, maar vaak wel de dagelijkse realiteit.

Apple Nederland zal vermoedelijk nog met een reactie gaan komen, als de storm niet vanzelf luwt. Tenminste: zodra Cupertino uit hebben weten te leggen dat Apple's wereldwijde standaard van één jaar fabrieksgarantie alleen in Nederland toch ietsje anders ingevuld dient te worden dan een keiharde 'één jaar', plus alle implicaties die dit met zich meebrengt. Want dat is -denk ik- het échte probleem waar Apple Nederland mee worstelt...

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 20:49    reactie #45
geplaatst door: Brinky
Ger, ondanks deze uitgebreide toelichting ben ik het niet met je eens.

1. Je hebt een bepaalde aversie tegen de consumentenbond vanaf het begin van deze actie. En of het nu 100 of 1000 klachten waren geweest maakt voor jou niet uit. De bond is er op uit om Apple te beschadigen voor eigen gewin en met alle respect die argumentatie is zo zie ik het ook een beetje gestoeld op onderbuikgevoelens die bij jou leven.

2. Dat Apple een groot bedrijf is weet ik, maar dat er niet eens een reactie komt van "we zullen er naar kijken" riekt naar minachting t.o.v. de pers en nog erger de consument.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 21:01    reactie #46
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Ik ga 't kort houden...

:biggrin:

1: Ik kan in slechts 100 klachten tegenover tienduizenden verkopen geen serieuze grond vinden om iets of iemand keihard als notoire 'wetsovertreder' publiekelijk neer te sabelen. Jij wel..? Dat hadden er dan toch minimaal duizend moeten zijn, denk ik...

2: Het tweede deel -naar aanleiding van jouw vraag over de communicatieve kant- is beschrijvend, niet feitelijk of mijn persoonlijke mening. Ik heb ook meedere keren woorden als 'vermoedelijk' gebruikt, want ik weet uiteraard niet hoe het achter de schermen bij Apple er aan toe gaan. Daar kan ik alleen naar gissen op basis van eigen ervaringen en inzichten elders of in soortgelijke situaties.

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 21:06    reactie #47
geplaatst door: Robert
[news]Ik lees net alleen het eind van dit draadje dus weet niet precies waarop de CB reageert, maar ik kan wel zeggen dat jaren geleden de CB de rug heb toegekeerd omdat ik veel te vaak testen las in dat blad waar ik door mijn eigen (niet eens zo heel diepgravende) kennis wist dat de conclusie simpelweg niet klopte. Vaak schoten de meetmethodes ernstig te kort, waardoor de conclusies vervolgens veel te absoluut waren. En met dit soort praktijken is Apple erg vaak in een negatief daglicht gesteld door de CB.

Nu Apple steeds een positiever imago heeft gekregen is de CN de laatste jaren positiever geworden, volgens mij ook dubieus, want bij Apple is niet zo veel veranderd.

Mijn insteek is dan ook, door schade en schande wijs geworden, bij voorbaat negatief wat de CB betreft en ik weet zeker dat ik de enige niet ben die er zo over denkt.

Verder hebben alle gesubsidieerde organisaties de laatste jaren steeds meer te vrezen wat betreft de subsidies en dat is de merken aan de manier waarop ze zich profileren, dus Ger's opmerking dat de CB dit ook doet lijkt me niet meer dan realisme.

En nu nog even kijken wanneer ik wat tijd heb om door die uitzending van Kassa heen te worstelen... ;)[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 21:11    reactie #48
geplaatst door: Brinky
Voor Ger: Kijk daar hou ik van korte ter zake doende reacties :smile:

1. Ik wel, zeker gezien het feit dat ik en ook jij vinden dat er iets schort aan de garantiebepalingen van Apple. Dus dat komt ergens vandaan. In mijn geval onder andere uit eigen ervaring en die van zeker een vijftal anderen uit mijn omgeving. De bond heeft dat naar mijn mening met 100 klachten binnen anderhalve week onderbouwd.

2. Met alle respect je gist wel over de kwalijke bedoelingen van de consumentenbond, maar wil niet gissen naar het communicatiebeleid van Apple.

Edoch ieder zijn eigen mening en das maar goed ook

:shakehands:

@ Robert: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article170732.ece/Gelukkig,_nooit_meer_subsidie
Dan eeuhh doen ze het er gewoon om om ons te pesten of zoiets

(Bewerkt door Brinky om 21:14, 6-12-2009)

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 21:27    reactie #49
geplaatst door: stickyfingers111
Of je nu gaat schelden op de CB of op Apple, dat snijdt geen hout. Allereerst is er een denkfout bij de Apple fans (waar ikzelf al sinds 1984 toe behoor). 100 klachten lijkt weinig, maar dat is het niet. Stel 10.000 verkocht. Daarvan krijgt zo'n 25% wel eens een probleempje. Ja,ja de build quality van Apple loopt ook terug. De meeste zijn toch simpel op te lossen en dus komen er verder geen klachten. Hier heeft de CB het over 100 serieuze klachten die noch door de resellers, repair centers of Apple goed behandeld zijn. Dan wordt het ineens zo'n 4%.
Zoals ik al boven stelde ben ik een echte Apple fan, maar het is mij toch ook al overkomen dat je gewoon keer op keer het bos werd ingestuurd. Dat ging ineens voorbij toen ik even naar Bunnik (oude tijd) ging en daar eens goed van leer trok. Als de fout eenmaal wordt ingezien, doen ze er wel alles aan om tot een goede oplossing te komen, maar voordat het zover is heb je wel een hartaanval of 3 achter de rug. Ik heb overigens niet op de oproep van CB gereageerd. Het is nu eenmaal een algemene trend in de IT wereld. Build Quality wordt steeds minder, ook (of vooral?) van de 'grote' merken. De ontwerper moet maar afwachten wat Foxconn of andere echte producenten ervan maken. Je kunt wel mooie contracten hebben met dit soort jongens, maar er is maar één echte zekerheid m.b.t. dit onderwerp: zelf doen! Voor de gebruiker was daar nog een kleine bonus bij: zo kan het geburen dat je een gesigneerd exemplaar uit de USA kreeg, met de handtekeningen van de hoofdontwerpers. Kostte niks extra, maar werd wel altijd door de gebruiker gewaardeerd.
Voor nu maar één advies: AppleCare. Kost een paar centen, maar dan heb je in ieder geval een langere zekerheid voor het vermijden van gezeur.