Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 21:34    reactie #50
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
Brinky om 21:11, 6-12-2009[brMet alle respect je gist wel over de kwalijke bedoelingen van de consumentenbond, maar wil niet gissen naar het communicatiebeleid van Apple.

Euh..? Ik kan je even niet volgen. 't Is nét andersom. Rond de Consumentenbond haal ik alleen feitelijkheden aan. Ik gis juist wél naar het communicatiebeleid van Apple..! Daar heb ik geen inzicht in en kan ik slechts op basis van wat ik de afgelopen 25 jaar voorbij heb zien komen een slag naar slaan. Meer niet...


Citaat
stickyfingers111 om 21:27, 6-12-2009
100 klachten lijkt weinig, maar dat is het niet. Stel 10.000 verkocht. Daarvan krijgt zo'n 25% wel eens een probleempje.

Met 10.000 onderschat je 't aantal verkochte Apple producten schromelijk. De consumentenbond heeft nergens een beperking in tijd aan de klachten verbonden, noch aan 't type product. We hebben 't dus grofweg over de afgelopen één à twee jaar en álle iPhone's, iPod's, iMac's, MacBook (Pro)'s, Xserve's, Time Capsule's, Airport Express'en, Airport Extreme's en Mac mini's bij elkaar.

Geen idee hoeveel Apple producten dat dit zijn, maar iets tussen de honderd- en tweehonderdduizend (wellicht zelfs drie- of vierhonderdduizend) zal ongetwijfeld dichter bij de waarheid liggen. Ik zal eens zoeken of er iets van de Nederlandse aantallen valt te achterhalen, maar ik vrees van niet...

[ Ger ][/news]

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 21:39    reactie #51
geplaatst door: Brinky
Ja hij klopte niet helemaal toen ik hem teruglas. Edoch in jou redenatie haal je feitelijkheden aan en verbindt daar de conclusie aan dat het de consumentenbond te doen is om zieltjes te winnen ten koste van ons aller geprezen Apple en das toch ook een beetje gissen.

Maar goed met jou ben ik blij dat het eens onder de aandacht komt.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 22:01    reactie #52
geplaatst door: 3DGuy

Citaat
fryskhynder om 21:34, 5-12-2009
Volgens de man van de Consumentenbond hadden ze zo'n 100 klachten over Apple producten ontvangen. Dit is natuurlijk erg weinig.

Ik heb ook geprobeerd een klacht op te geven maar je moest een Consumentenbond nummer opgeven en dat heb ik niet!! Dus denk ik dat er nog wel meer klachten zijn maar dat die niet bij de consumentenbond gemeld konden worden.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 23:18    reactie #53
geplaatst door: rcoranje
Heren, heren. Volgens mij is alles wat over de Consumentenbond is gezegd, ongetwijfeld waar. En vergeet de rol van Kassa niet, dat erin slaagde de verschillende verplichtingen van fabrikant en leverancier door elkaar te husselen. Was natuurlijk ook wel erg moeilijk: uitleggen dat Apple soms fabrikant én leverancier (Apple Store) en soms alleen fabrikant is.
Maar dat alles laat onverlet dat zo ongeveer alle Nederlandse winkeliers en winkelketens meestal geen boodschap hebben aan consumentenrecht. Daar komen ze in de eerste plaats mee weg omdat het voor de meeste mensen te duur, omslachtig en ingewikkeld is om te procederen. Bovendien kennen veel mensen nog wel andere methoden om hun schade te verhalen: er zijn namelijk ongelooflijk veel mensen die er geen been in zien om hun eigen verzekeraar of die van iemand anders op te lichten met allerhande kletsverhalen.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 23:26    reactie #54
geplaatst door: Jules
Wat mij blijft storen aan deze hele toestand is de onduidelijke manier waarop de consumentenbond(man in de kassa-uitzending, met name) en Kassa! zelf de verantwoordelijkheid neerlegden.

Er werd geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen Apple en de resellers. In de uitzending werd meer dan eens de suggestie gewekt dat 'Apple' iets verkeerd zou hebben gedaan, terwijl in de meeste gevallen de verkopende partij verantwoordelijk was: die zou ten onrechte doorverwijzen naar de fabrikant, meestal Apple dus - het gaat per slot van rekening om Apple-producten. In de uitzending werd dit echter meer dan eens verwoord als: 'Apple' verwijst in deze onterecht door naar de fabrikant (naar zichzelf, blijkbaar?). Heel onduidelijk en stigmatiserend allemaal, in mijn beleving.

Hoe dan ook. Dat alleen al maakt dat ik dit onderzoek (en daarmee ook de daaruit voortvloeiende conclusies) als (wel) geïnformeerde consument niet serieus kan nemen.

edit: rcoranje had min of meer hetzelfde idee :)

(Bewerkt door Jules om 23:27, 6-12-2009)

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
6 december 2009 - 23:45    reactie #55
geplaatst door: 3DGuy
Hoewel de manier van aanpak van kassa waarschijnlijk op de sensatie gericht is en de consumentenbond misschien niet helemaal duidelijk was. Volgens mij wel want op de pagina van kassa staat ook gewoon dat je naar de winkel moet gaan!!

Maar kern is natuurlijk dat er mensen met problemen zijn (ik ook) en dat Apple daar wel erg gemakkelijk overheen stapt. En dat dat dan ook nog in strijd is met het in Nederland geldige recht! En natuurlijk is ook Apple verantwoordelijk voor hoe dealers met garantie om gaan. Want het is uiteindelijk toch de importeur die de winkelier  schadeloos zal moeten stellen. Want als de marges zo laag zijn kunnen ze dat niet zelf.

En dan kun je nog zo fan van Apple en zijn producten zijn maar als het je zelf treft dan maakt het dat alleen maar zuurder!! En je hoeft als Fan Apple niet te verdedigen dat kunnen ze heel goed zelf!

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 01:19    reactie #56
geplaatst door: Jules
Nou nou, rustig maar hoor. Ik heb ook een dode MacBook Pro liggen die het 13 maanden na aanschaf opgaf, en een iPhone met overleden schermverlichting. Dus ik weet heus wel waarover het gaat.

Ik beschouw dat zelf alleen als mijn eigen risico. Als ik niet 'verzekerd' ben, koop ik een nieuwe (en ik ben echt ook niet heel erg rijk). Ik ga de strijd niet eens aan. Maar ik weet dat mijn levenshouding in dit soort zaken niet bepaald de norm is.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 01:35    reactie #57
geplaatst door: 3DGuy
Mijn laatste reactie was niet op Jou gericht Jules!!

Maar maakt Jou dat niet erg Boos?!
Ik neem aan dat je verwacht had dat je MBP langer mee zou gaan!
En je geeft het wel erg gauw op.

Als een Computer er al zo snel mee stopt en je er -neem ik aan- normaal mee bent omgegaan dan is je MBP toch overleden aan een verborgen gebrek of een kwaliteitsprobleem. En ook dat is een fabrikant aan te rekenen.
Wat mankeerde er eigenlijk precies aan?

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 01:45    reactie #58
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik ken een bobo bij de CB die zelf lyrisch is over zijn MacBook.
Maar uiteraard komen ze op voor hun leden en niet voor Apple.

Het is crû, maar Apple is niet onwettelijk bezig. De Apple Store
stelt keurig hoe 't zit met garantie en de dealers moeten eigen
bepalingen nakijken en vergelijken met de consumentenwetten.
Punt 10.3 (voor consumenten) wordt altijd over 't hoofd gezien.

Verder (het werd al gemeld) biedt AppleCare een 3 jaar lange
en ook uitgebreide garantie met volledige telefonische support.
Die Mac kan dus nog duurder - een keuze die men zelf bepaalt.

Men hoopt alleen dat Apple NL door de knieën gaat namens de
dealers, maar dan kennen ze Apple EU en Inc. nog niet...

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
ɹǝʌ ʇǝıu ʇɯoʞ
uɐɐʇs ʇɟɾılq puoɹƃ ǝp do uǝuǝq ǝpıǝq ʇǝɯ ǝıʍ
http://www.2thepointdesign.nl 2thePoint Design Zelhem Hackintosh Dell inspiron 1525 | Mac Mini|Macbook Pro| iMac|iPhone
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 09:50    reactie #60
geplaatst door: Jules

Citaat
3DGuy om 1:35, 7-12-2009
Mijn laatste reactie was niet op Jou gericht Jules!!

Maar maakt Jou dat niet erg Boos?!
Ik neem aan dat je verwacht had dat je MBP langer mee zou gaan!
En je geeft het wel erg gauw op.

Als een Computer er al zo snel mee stopt en je er -neem ik aan- normaal mee bent omgegaan dan is je MBP toch overleden aan een verborgen gebrek of een kwaliteitsprobleem. En ook dat is een fabrikant aan te rekenen.
Wat mankeerde er eigenlijk precies aan?

Okay dan :)

Maakt mij dat boos? Tja, dat het apparaat niet meer werkt maakt mij boos, want ik ben ervan afhankelijk. Dat dat mij vervolgens financiële schade oplevert niet zo. Het blijft niets meer dan een stuk gereedschap waarvan ik extreem intensief gebruik heb gemaakt.

Die MBP werd dagelijks ergens mee naar toe gesleept en stond gemiddeld 12 uur per dag te werken (en de andere 12 in slaapstand), soms veel langer. Wat er gebeurde is dat hij het ineens helemaal begaf, elektrisch dood zogezegd. Ik ben er niet achteraan gegaan omdat hij een paar maanden eerder was gevallen en de schade daarvan aan de behuizing zichtbaar was. Probeer dan maar eens uit te leggen dat dat eerder is gebeurd dan de harde crash terwijl je garantieperiode net voorbij is.

Waar ik wel vreselijk van baalde is dat ook de HD dood was (letterlijk alles aan die machine was in een keer soort van doorgebrand) zodat ik dataverlies had (was net bezig met een backup toen het gebeurde, no kidding).

Ik heb even geslikt en meteen dezelfde dag nog een nieuwe gehaald.

Omdat de HD dood was, had ik wel een soort van bijkomend 'voordeel': ik kon mijn profiel niet meer migreren. Dat profiel kwam oorspronkelijk nog uit de OS X public beta-tijd dus het was inmiddels vast geen slecht idee om weer eens helemaal vers te beginnen.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 10:08    reactie #61
geplaatst door: Brinky
En als je hem nu niet had laten vallen had je het verlies dan ook zo makkelijk genomen?
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 10:22    reactie #62
geplaatst door: Peter Villevoye
Wat velen graag over het hoofd zien, en wat volgens mij
een heel belangrijke factor is, dat betreft het gebruik !

Feit 1: apparaten gaan stuk. Apparaten worden niet meer
met een vooroorlogse kwaliteit gemaakt, maar worden op
een bepaalde levensduur/slijtage ingezet, waarbij er ook
nog eens een flinke portie pech of mazzel kan meespelen.

Feit 2: hoe meer je 't apparaat gebruikt, des te meer 't slijt.
Zo zegt Jules hierboven dat-ie zijn MBP "extreem intensief"
gebruikt, dus hij loopt een veel grotere kans om al in het
eerste jaar last van slijtage te merken. En als dat ergens
op het moederbord gebeurt, dan heb je de meeste pech...

Het kopen/hebben/gebruiken van moderne hi-tech spullen
is eigenlijk een portie statistiek met kansspelberekeningen.
Soms win je, soms heb je pech. Wat veel kopers nu willen,
is dat de garantie die gegeven wordt (1 jaar) bij intensief
gebruik gelijk gesteld wordt aan "gemiddelde levensduur"
(waar een fabrikant alleen bij consumenten mee instemt).
Maar naarmate die grens vervaagt, laat de fabrikant zich
liever niet meer zien of horen in het CB en Kassa Casino...

(Bewerkt door Peter Villevoye om 10:24, 7-12-2009)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 11:25    reactie #63
geplaatst door: odo
Ik stap laat in de discussie maar heb de uitzending gezien en ben toch wel verbijsterd.
Verbijsterd over de garantieafhandeling en de kennelijk volledig verblinde MacFreaks die dat ook nog eens gaan verdedigen en nu de CB van alles gaan beschuldigen. Ik ben een fan in hart en nieren en een grote hater van de CB.

Maar het simpele feit - en dat is echt het enige feit dat hier telt - is dat Apple en de resellers zich  niet houden aan het Nederlandse consumentenrecht. Zoals in de uitzending ook te zien was wordt AppleCare "opgedrongen" alsof dat de enige manier is om meer dan 1 jaar garantie te hebben.
Apple en de resellers zijn niet aangesloten bij de geschillencommissie waardoor je dus bij problemen na het eerste jaar op eigen kracht moet proberen om je gelijk te halen. Dat is een juridisch zeer onaangename weg dus kiezen de meesten eieren voor hun geld.

Volgens mij zijn sommigen hier volledig de weg kwijtgeraakt. Het is altijd mogelijk om allerlei argumenten te verzinnen waarom het normaal zou moeten zijn dat Apple zoiets doet en dat we dat als consument gewoon maar moeten accepteren. Triest!

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 11:30    reactie #64
geplaatst door: Peter Villevoye
Lees nou toch eens punt 10.3 van de Apple Store garantie
als je iets bij Apple zelf heb gekocht òf praat met je dealer.

Voor degenen die moeite hebben met klikken:

"10.3  INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE
SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT
DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT."

Sorry voor de smerige hoofdletters, maar zo staat het er...
Apple is dus in ieder geval niet onwetmatig bezig.

(Bewerkt door Peter Villevoye om 11:33, 7-12-2009)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 12:00    reactie #65
geplaatst door: Ziegler
In de voorwaarden niet, maar ik krijg niet de indruk dat de wetgeving op dit punt serieus nemen.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 12:05    reactie #66
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik heb de uitzending niet gezien - ga ook niet kijken,
ik ken dat soort klachten en aantijgingen onderhand.
Het is alleen typisch dat Apple zich stug houdt aan de
wetten (inderdaad: na 1 jaar zelf onderzoek betalen,
oorzaak bewijzen, en zo je gelijk en je gram halen).
En dat kopers schermen met niet-wettelijke termen
zoals "imago", "tolerantie" en "onaangenaam".

De klagers willen juist dat Apple (NL) de wet negeert
als het in het voordeel van de consumenten uitkomt.
Ik ben bang dat Apple daar weinig oren naar heeft...

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 12:31    reactie #67
geplaatst door: Ziegler
Klanten (heb ik ook wel eens gedaan in een vlaag van frustratie) lopen inderdaad nogal eens de winkel binnen met een pakket eisen en het burgerlijk wetboek in de hand, maar daar staat tegenover dat winkels (niet alleen Apple) weten dat een weigering om te helpen de klant voor enorme problemen stelt. Je gaat voor een iPod van €100 a €300 niet een juridische procedure starten. Van dat gegeven maakt de detailhandel misbruik is mijn ervaring en die van anderen getuige het internet.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 12:36    reactie #68
geplaatst door: zen
Het kan best zijn dat Apple de wet niet overtreed, en aangeeft op haar site dat het een aanvulling is op het consumentenrecht, feit blijft dat gemiddeld gesproken, als er iets stuk gaat van Apple buiten de aangegeven fabrieksgarantie er een hoop gesodemieter ontstaat.
Toen ik laatst voor mijn moeder een Macbook ging kopen, vertelde het verkopende jongetje mij vrolijk dat als de macbook buiten de fabrieksgarantie kapot ging ik moest aantonen dat het defect een fabrieksfout was die binnen het eerste halfjaar ontstaan was...
Vervolgens bood hij me een korting op Applecare aan.... :cool:
"Fatalists experience interventionists as crazy. Interventionists experience fatalists as deluded. Both are right ." Halcolm
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 12:51    reactie #69
geplaatst door: Peter Villevoye
Crû maar correct. Hoewel, de apparatuur
kan pas door een AppleCare worden gedekt
als deze door de verkoper geïnspecteerd is.

Het enige wat eraan verbeterd kan worden,
is misschien een "stukje inlevingsvermogen".

Ik hoor in discussies over winst en koersen
altijd types zeggen dat Apple Inc. "niet aan
liefdadigheid doet" maar gewoon geld moet
verdienen. Dit wordt zo dan hard duidelijk...

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 14:20    reactie #70
geplaatst door: 3DGuy

Citaat
Peter Villevoye om 11:30, 7-12-2009
Lees nou toch eens punt 10.3 van de Apple Store garantie
als je iets bij Apple zelf heb gekocht òf praat met je dealer.

Voor degenen die moeite hebben met klikken:

"10.3  INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE
SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT
DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT."

Sorry voor de smerige hoofdletters, maar zo staat het er...
Apple is dus in ieder geval niet onwetmatig bezig.

(Bewerkt door Peter Villevoye om 11:33, 7-12-2009)

Nou dan word het tijd dat ze de mensen die bij de support(telefoon) werken de regels van de Nederlandse consumenten wet ook eens uitleggen! Die bleken daar bar weinig van te weten toen ik die een goede maand geleden aan de telefoon had! En een kortingsbon 100 euro bij de apple store ter compensatie van een reparatie van 1400 euro is natuurlijk een lachertje voor een machine van iets meer dan 2 jaar oud die het niet meer doet!
En als een processor niet tegen 2 jaar matig tot weinig gebruik kan dan hoort die niet ingebouwd te worden in een professionele machine.

Heb jij vaker wat kapot gehad Peter?
Of gaan ze met jou anders -lees coulanter- om omdat je een bekende mac gebruiker bent?

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 14:53    reactie #71
geplaatst door: Peter Villevoye
Wees gerust - bij mij gaan ook dingen stuk.
Moederbord bij een PB G4 (na 2 jaar), de HD
van een MBP (1,5 jaar) een MBP (nieuw) DOA.
In alle gevallen heb ik te maken met dealers,
want ik koop niet bij de Apple Store.

Wat ik dan doe ? Me realiseren dat ik het spul
bijna 16 uur per dag in gebruik heb en dan de
reparatie dokken of 2e-hands verkopen.

Als je een computer véél gebruikt (zoals wij),
dan verbruik je het sneller. Beschouw zoiets
dan niet als een "dure investering" maar als
een verbruiksmateriaal wat helaas op gaat.

Als je wil investeren in "duurzame goederen"
doe dat dan in je pennenbakjes en bureaus,
want die blijven langer bestaan dan je Mac...

En ik krijg echt géén voorkeursbehandeling,
althans niet wat betreft mijn eigen hardware.
Ik ben een Apple-klant, net zoals iedereen.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 14:55    reactie #72
geplaatst door: Martinuz

Citaat
zen om 12:36, 7-12-2009
Toen ik laatst voor mijn moeder een Macbook ging kopen, vertelde het verkopende jongetje mij vrolijk dat als de macbook buiten de fabrieksgarantie kapot ging ik moest aantonen dat het defect een fabrieksfout was die binnen het eerste halfjaar ontstaan was...

Dan weet de verkoper heel erg goed hoe consumentenrecht en garantie in elkaar zit, compliment voor de verkoper.

Bij winkels weten ze intussen genoeglijk hoe het verhaal in elkaar zit met consumentenrecht en hoeveel gedoe het is. Met Applecare koop je dat af, heb het nu sterk in overweging voor mijn Macbook Pro...

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 15:00    reactie #73
geplaatst door: Peter Villevoye
Als je zo veel / zo vaak / regelmatig Apple-spullen koopt,
maar in je eentje bent, is het beslist de overweging waard.
Een groot bedrijf zal AppleCare flauwekul vinden, omdat ze
door de grote aantallen de kosten daarvan net zo goed aan
reparaties besteden en statistisch op hetzelfde uitkomen.
En die gratis hulp/support hoeven ze meestal ook niet.

Ik heb ieder (half) jaar wel behoefte aan een nieuwe MBP,
dus voor mij heeft die AppleCare ook weinig nut, hooguit
om het apparaat met garantie door te schuiven. Tja...

(Bewerkt door Peter Villevoye om 15:01, 7-12-2009)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
7 december 2009 - 16:50    reactie #74
geplaatst door: 3DGuy

Citaat
Martinuz om 14:55, 7-12-2009

Citaat
zen om 12:36, 7-12-2009
Toen ik laatst voor mijn moeder een Macbook ging kopen, vertelde het verkopende jongetje mij vrolijk dat als de macbook buiten de fabrieksgarantie kapot ging ik moest aantonen dat het defect een fabrieksfout was die binnen het eerste halfjaar ontstaan was...

Dan weet de verkoper heel erg goed hoe consumentenrecht en garantie in elkaar zit, compliment voor de verkoper.

Bij winkels weten ze intussen genoeglijk hoe het verhaal in elkaar zit met consumentenrecht en hoeveel gedoe het is. Met Applecare koop je dat af, heb het nu sterk in overweging voor mijn Macbook Pro...

Waar om zou dat defect in het eerste half jaar moeten zijn ontstaan? Een fabrieksfout is toch een fout die er tijdens het productie proces in sluipt!? En als een computer het al na ± een jaar begeeft omdat een onderdeel tijdens normaal gebruik het zo lang niet uit houd is dat een kwaliteitsprobleem! En dus ook de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Zelfs als die dat in China laat maken. Moet hij maar beter controleren of het met de kwaliteit goed zit.

En volgens wat ik o.a. in de folder over garantie van consumentenwijzer.nl lees moet de leverancier in de eerste 6 maanden aantonen dat je het product op een niet normale manier hebt gebruikt! En daarna zou je als consument aan moeten tonen dat het product het mankement al had toen je het kocht!

Kern blijft natuurlijk dat je recht hebt op een goed product.
En als dat voor professioneel gebruik verkocht word dan ga ik er van uit dat dat dan ook 3 jaar professioneel gebruik aan moet kunnen! Zelfs zonder Applecare!