Brinky om 21:11, 6-12-2009[brMet alle respect je gist wel over de kwalijke bedoelingen van de consumentenbond, maar wil niet gissen naar het communicatiebeleid van Apple.
stickyfingers111 om 21:27, 6-12-2009100 klachten lijkt weinig, maar dat is het niet. Stel 10.000 verkocht. Daarvan krijgt zo'n 25% wel eens een probleempje.
Geen idee hoeveel Apple producten dat dit zijn, maar iets tussen de honderd- en tweehonderdduizend (wellicht zelfs drie- of vierhonderdduizend) zal ongetwijfeld dichter bij de waarheid liggen. Ik zal eens zoeken of er iets van de Nederlandse aantallen valt te achterhalen, maar ik vrees van niet...
[ Ger ][/news]
Maar goed met jou ben ik blij dat het eens onder de aandacht komt.
fryskhynder om 21:34, 5-12-2009Volgens de man van de Consumentenbond hadden ze zo'n 100 klachten over Apple producten ontvangen. Dit is natuurlijk erg weinig.
Er werd geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen Apple en de resellers. In de uitzending werd meer dan eens de suggestie gewekt dat 'Apple' iets verkeerd zou hebben gedaan, terwijl in de meeste gevallen de verkopende partij verantwoordelijk was: die zou ten onrechte doorverwijzen naar de fabrikant, meestal Apple dus - het gaat per slot van rekening om Apple-producten. In de uitzending werd dit echter meer dan eens verwoord als: 'Apple' verwijst in deze onterecht door naar de fabrikant (naar zichzelf, blijkbaar?). Heel onduidelijk en stigmatiserend allemaal, in mijn beleving.
Hoe dan ook. Dat alleen al maakt dat ik dit onderzoek (en daarmee ook de daaruit voortvloeiende conclusies) als (wel) geïnformeerde consument niet serieus kan nemen.
edit: rcoranje had min of meer hetzelfde idee
(Bewerkt door Jules om 23:27, 6-12-2009)
Maar kern is natuurlijk dat er mensen met problemen zijn (ik ook) en dat Apple daar wel erg gemakkelijk overheen stapt. En dat dat dan ook nog in strijd is met het in Nederland geldige recht! En natuurlijk is ook Apple verantwoordelijk voor hoe dealers met garantie om gaan. Want het is uiteindelijk toch de importeur die de winkelier schadeloos zal moeten stellen. Want als de marges zo laag zijn kunnen ze dat niet zelf.
En dan kun je nog zo fan van Apple en zijn producten zijn maar als het je zelf treft dan maakt het dat alleen maar zuurder!! En je hoeft als Fan Apple niet te verdedigen dat kunnen ze heel goed zelf!
Ik beschouw dat zelf alleen als mijn eigen risico. Als ik niet 'verzekerd' ben, koop ik een nieuwe (en ik ben echt ook niet heel erg rijk). Ik ga de strijd niet eens aan. Maar ik weet dat mijn levenshouding in dit soort zaken niet bepaald de norm is.
Maar maakt Jou dat niet erg Boos?!Ik neem aan dat je verwacht had dat je MBP langer mee zou gaan!En je geeft het wel erg gauw op.
Als een Computer er al zo snel mee stopt en je er -neem ik aan- normaal mee bent omgegaan dan is je MBP toch overleden aan een verborgen gebrek of een kwaliteitsprobleem. En ook dat is een fabrikant aan te rekenen.Wat mankeerde er eigenlijk precies aan?
Het is crû, maar Apple is niet onwettelijk bezig. De Apple Storestelt keurig hoe 't zit met garantie en de dealers moeten eigenbepalingen nakijken en vergelijken met de consumentenwetten.Punt 10.3 (voor consumenten) wordt altijd over 't hoofd gezien.
Verder (het werd al gemeld) biedt AppleCare een 3 jaar langeen ook uitgebreide garantie met volledige telefonische support.Die Mac kan dus nog duurder - een keuze die men zelf bepaalt.
Men hoopt alleen dat Apple NL door de knieën gaat namens dedealers, maar dan kennen ze Apple EU en Inc. nog niet...
3DGuy om 1:35, 7-12-2009Mijn laatste reactie was niet op Jou gericht Jules!!Maar maakt Jou dat niet erg Boos?!Ik neem aan dat je verwacht had dat je MBP langer mee zou gaan!En je geeft het wel erg gauw op.Als een Computer er al zo snel mee stopt en je er -neem ik aan- normaal mee bent omgegaan dan is je MBP toch overleden aan een verborgen gebrek of een kwaliteitsprobleem. En ook dat is een fabrikant aan te rekenen.Wat mankeerde er eigenlijk precies aan?
Okay dan
Maakt mij dat boos? Tja, dat het apparaat niet meer werkt maakt mij boos, want ik ben ervan afhankelijk. Dat dat mij vervolgens financiële schade oplevert niet zo. Het blijft niets meer dan een stuk gereedschap waarvan ik extreem intensief gebruik heb gemaakt.
Die MBP werd dagelijks ergens mee naar toe gesleept en stond gemiddeld 12 uur per dag te werken (en de andere 12 in slaapstand), soms veel langer. Wat er gebeurde is dat hij het ineens helemaal begaf, elektrisch dood zogezegd. Ik ben er niet achteraan gegaan omdat hij een paar maanden eerder was gevallen en de schade daarvan aan de behuizing zichtbaar was. Probeer dan maar eens uit te leggen dat dat eerder is gebeurd dan de harde crash terwijl je garantieperiode net voorbij is.
Waar ik wel vreselijk van baalde is dat ook de HD dood was (letterlijk alles aan die machine was in een keer soort van doorgebrand) zodat ik dataverlies had (was net bezig met een backup toen het gebeurde, no kidding).
Ik heb even geslikt en meteen dezelfde dag nog een nieuwe gehaald.
Omdat de HD dood was, had ik wel een soort van bijkomend 'voordeel': ik kon mijn profiel niet meer migreren. Dat profiel kwam oorspronkelijk nog uit de OS X public beta-tijd dus het was inmiddels vast geen slecht idee om weer eens helemaal vers te beginnen.
Feit 1: apparaten gaan stuk. Apparaten worden niet meermet een vooroorlogse kwaliteit gemaakt, maar worden opeen bepaalde levensduur/slijtage ingezet, waarbij er ooknog eens een flinke portie pech of mazzel kan meespelen.
Feit 2: hoe meer je 't apparaat gebruikt, des te meer 't slijt.Zo zegt Jules hierboven dat-ie zijn MBP "extreem intensief"gebruikt, dus hij loopt een veel grotere kans om al in heteerste jaar last van slijtage te merken. En als dat ergensop het moederbord gebeurt, dan heb je de meeste pech...
Het kopen/hebben/gebruiken van moderne hi-tech spullenis eigenlijk een portie statistiek met kansspelberekeningen.Soms win je, soms heb je pech. Wat veel kopers nu willen,is dat de garantie die gegeven wordt (1 jaar) bij intensiefgebruik gelijk gesteld wordt aan "gemiddelde levensduur"(waar een fabrikant alleen bij consumenten mee instemt).Maar naarmate die grens vervaagt, laat de fabrikant zichliever niet meer zien of horen in het CB en Kassa Casino...
(Bewerkt door Peter Villevoye om 10:24, 7-12-2009)
Maar het simpele feit - en dat is echt het enige feit dat hier telt - is dat Apple en de resellers zich niet houden aan het Nederlandse consumentenrecht. Zoals in de uitzending ook te zien was wordt AppleCare "opgedrongen" alsof dat de enige manier is om meer dan 1 jaar garantie te hebben.Apple en de resellers zijn niet aangesloten bij de geschillencommissie waardoor je dus bij problemen na het eerste jaar op eigen kracht moet proberen om je gelijk te halen. Dat is een juridisch zeer onaangename weg dus kiezen de meesten eieren voor hun geld.
Volgens mij zijn sommigen hier volledig de weg kwijtgeraakt. Het is altijd mogelijk om allerlei argumenten te verzinnen waarom het normaal zou moeten zijn dat Apple zoiets doet en dat we dat als consument gewoon maar moeten accepteren. Triest!
Voor degenen die moeite hebben met klikken:
"10.3 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIESLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUITDE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT."
Sorry voor de smerige hoofdletters, maar zo staat het er...Apple is dus in ieder geval niet onwetmatig bezig.
(Bewerkt door Peter Villevoye om 11:33, 7-12-2009)
De klagers willen juist dat Apple (NL) de wet negeertals het in het voordeel van de consumenten uitkomt.Ik ben bang dat Apple daar weinig oren naar heeft...
Het enige wat eraan verbeterd kan worden,is misschien een "stukje inlevingsvermogen".
Ik hoor in discussies over winst en koersenaltijd types zeggen dat Apple Inc. "niet aanliefdadigheid doet" maar gewoon geld moetverdienen. Dit wordt zo dan hard duidelijk...
Peter Villevoye om 11:30, 7-12-2009Lees nou toch eens punt 10.3 van de Apple Store garantieals je iets bij Apple zelf heb gekocht òf praat met je dealer.Voor degenen die moeite hebben met klikken:"10.3 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIESLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUITDE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT."Sorry voor de smerige hoofdletters, maar zo staat het er...Apple is dus in ieder geval niet onwetmatig bezig.(Bewerkt door Peter Villevoye om 11:33, 7-12-2009)
Nou dan word het tijd dat ze de mensen die bij de support(telefoon) werken de regels van de Nederlandse consumenten wet ook eens uitleggen! Die bleken daar bar weinig van te weten toen ik die een goede maand geleden aan de telefoon had! En een kortingsbon 100 euro bij de apple store ter compensatie van een reparatie van 1400 euro is natuurlijk een lachertje voor een machine van iets meer dan 2 jaar oud die het niet meer doet! En als een processor niet tegen 2 jaar matig tot weinig gebruik kan dan hoort die niet ingebouwd te worden in een professionele machine.
Heb jij vaker wat kapot gehad Peter? Of gaan ze met jou anders -lees coulanter- om omdat je een bekende mac gebruiker bent?
Wat ik dan doe ? Me realiseren dat ik het spulbijna 16 uur per dag in gebruik heb en dan dereparatie dokken of 2e-hands verkopen.
Als je een computer véél gebruikt (zoals wij),dan verbruik je het sneller. Beschouw zoietsdan niet als een "dure investering" maar alseen verbruiksmateriaal wat helaas op gaat.
Als je wil investeren in "duurzame goederen"doe dat dan in je pennenbakjes en bureaus,want die blijven langer bestaan dan je Mac...
En ik krijg echt géén voorkeursbehandeling,althans niet wat betreft mijn eigen hardware.Ik ben een Apple-klant, net zoals iedereen.
zen om 12:36, 7-12-2009Toen ik laatst voor mijn moeder een Macbook ging kopen, vertelde het verkopende jongetje mij vrolijk dat als de macbook buiten de fabrieksgarantie kapot ging ik moest aantonen dat het defect een fabrieksfout was die binnen het eerste halfjaar ontstaan was...
Dan weet de verkoper heel erg goed hoe consumentenrecht en garantie in elkaar zit, compliment voor de verkoper.
Bij winkels weten ze intussen genoeglijk hoe het verhaal in elkaar zit met consumentenrecht en hoeveel gedoe het is. Met Applecare koop je dat af, heb het nu sterk in overweging voor mijn Macbook Pro...
Ik heb ieder (half) jaar wel behoefte aan een nieuwe MBP,dus voor mij heeft die AppleCare ook weinig nut, hooguitom het apparaat met garantie door te schuiven. Tja...
(Bewerkt door Peter Villevoye om 15:01, 7-12-2009)
Martinuz om 14:55, 7-12-2009Citaatzen om 12:36, 7-12-2009Toen ik laatst voor mijn moeder een Macbook ging kopen, vertelde het verkopende jongetje mij vrolijk dat als de macbook buiten de fabrieksgarantie kapot ging ik moest aantonen dat het defect een fabrieksfout was die binnen het eerste halfjaar ontstaan was... Dan weet de verkoper heel erg goed hoe consumentenrecht en garantie in elkaar zit, compliment voor de verkoper.Bij winkels weten ze intussen genoeglijk hoe het verhaal in elkaar zit met consumentenrecht en hoeveel gedoe het is. Met Applecare koop je dat af, heb het nu sterk in overweging voor mijn Macbook Pro...
Waar om zou dat defect in het eerste half jaar moeten zijn ontstaan? Een fabrieksfout is toch een fout die er tijdens het productie proces in sluipt!? En als een computer het al na ± een jaar begeeft omdat een onderdeel tijdens normaal gebruik het zo lang niet uit houd is dat een kwaliteitsprobleem! En dus ook de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Zelfs als die dat in China laat maken. Moet hij maar beter controleren of het met de kwaliteit goed zit.
En volgens wat ik o.a. in de folder over garantie van consumentenwijzer.nl lees moet de leverancier in de eerste 6 maanden aantonen dat je het product op een niet normale manier hebt gebruikt! En daarna zou je als consument aan moeten tonen dat het product het mankement al had toen je het kocht!
Kern blijft natuurlijk dat je recht hebt op een goed product. En als dat voor professioneel gebruik verkocht word dan ga ik er van uit dat dat dan ook 3 jaar professioneel gebruik aan moet kunnen! Zelfs zonder Applecare!