Ziegler om 20:07, 5-12-2009Dit betekent dat Apple zich kennelijk niet aan zijn eigen spelregels houdt. Het beleid van Apple is standaard na een jaar te roepen dat ze er niets meer mee te maken hebben. En dat is niet volgens het consumentenrecht. (Bewerkt door Ziegler om 20:07, 5-12-2009)
(Bewerkt door Ziegler om 20:07, 5-12-2009)
3DGuy om 16:50, 7-12-2009En als dat voor professioneel gebruik verkocht word dan ga ik er van uit dat dat dan ook 3 jaar professioneel gebruik aan moet kunnen! Zelfs zonder Applecare!
Ben ik met je eens, echter heb je daar weinig aan als de wetgeving niet echt meewerkt (of duidelijk is).
Als je zakelijk je Apple spullen koopt dan mag je hopen dat als er iets mis mee is, dit in het eerste jaar al optreedt. Zo niet, dan heb je volgens mij echt dikke vette pech en mag je in de buidel tasten. Juist om deze reden overweeg ik nu om ook Applecare voor een MBP (zakelijk) aan te schaffen, dan ben je de eerste 3 jaar in ieder geval van dat gezeur af. Maar ja, tis wel weer 300 euro.
Apple is gewoon een commercieel bedrijf dat zich op zich netjes aan de regels houdt, maar het de klant niet te makkelijk maakt. Zo weet ik uit ruime ervaring dat Apple doof is voor consumentenrechtclaims vanuit resellers buiten het reguliere jaar garantie. Mogen ze zelf dus vergoeden aan de klant voor eigen kosten. Dan begrijp je ook wel dat dit soort verhalen ontstaan.
Nee, Apple is niet heilig. Is een doodgewoon commercieel bedrijf dat best wel wat winst maakt de laatste tijd.
Wat dat betreft is de Mac niet beter dan een doos stiftendie je vroeger in de studio had staan: op is op.
Peter Villevoye om 17:38, 7-12-2009...Wat dat betreft is de Mac niet beter dan een doos stiftendie je vroeger in de studio had staan: op is op.
Peter, ik waardeer vrijwel al je bijdragen enorm, maar het
In dit geval ging het om een afkorting, maar het principe blijft hetzelfde. Even opletten dus!
Een bureaucomputer moet minimaal 3 jaar meegaan, of hij nauwelijks iets doet of 24 uur per dag video staat te renderen mag niet uitmaken.
Bij een laptop hoeft dat niet op te gaan. Verplaatsen / versjouwen kan het verouderingsproces versnellen.
3DGuy om 21:37, 7-12-2009Wat is dat nou weer voor een onzin MightyMr?
Wat is er chinees aan mijn opmerking?CB heeft het over consumentenrecht en wil opkomen voor consumenten niet voor bedrijven...
Een Mac Pro zal niet snel door een particulier worden gekocht,dus je kunt hoog of laag springen: als iets stuk gaat na 1 jaardan trek je als profi aan 't kortste eind van de Apple-statistiek.
In feite is AppleCare dan ook niets meer dan drie jaar 'jokers'die je kan inzetten als je pech hebt. Je apparatuur zal heus weleens langer kunnen meegaan, maar de wet van grote getallenzal aangeven dat de kans op uitval na 1 jaar gewoon groter is.Die pech koop je dus af met AppleCare. Zing je de drie jaar uitzonder AppleCare, dan heb je meer geluk dan de CB-klagers.
Als een apparaat 3 jaar "moet kunnen meegaan", waarom isde garantie vanuit Apple en veel dealers dan slechts 1 jaar ?Als je méér ermee werkt, is het geen garantie dat-ie eerderkapot gaat, maar je kans op die pech wordt gewoon groter.Modaal en gemiddeld zal 3 jaar met gemak gehaald worden,maar een gemiddelde bestaat bij de gratie van uitschieters.
Degenen die pech hebben klagen en degenen die geen pechhebben blijven in de waan dat het "normaal" en "altijd" zo is.
Een harddisk die naar een jaar knalt, ok dan dat kan nog voorkomen, maar een moederbord waar geen bewegende delen op zitten en alleen maar wat stroompjes moeten verwerken mag echt wel wat langer meegaan.(en dan te bedenken dat de meeste HDD fabrikanten 3 tot 5 jaar fabrieksgarantie geven, je kunt in hetr geval van een mac niet rechtstreeks aanspreken....)
Ik ben het eens met MacFrankie, meestal heb je goede bijdragen maar in deze lijk je wel blind voor de realiteit, wat een
Peter Villevoye om 22:48, 7-12-2009Ik zie dat er al wat meer reacties tussen zijn gekomen.Even vingers omhoog: wie gebruikt zijn Mac professioneelen wist niet dat er minder bescherming is voor bedrijven ?Als je iets aan deze regels wil veranderen, moet je bij depolitiek zijn, niet bij fabrikanten, leveranciers en dealers.Zijn zullen iedere wet in hun voordeel laten gelden,net zoals kopers dat ook zullen en kunnen doen.
De CB heeft het niet over bedrijven maar particulieren en daarnaast mag je als bedrijf nog steeds aannemen dat een laptop langer dan 1 jaar meegaat, die dingen zijn gemaakt om heen en weer te slepen.Een Lenovo TP, modelletje profi voor bedrijven, heeft ook gewoon 3 jaar garantie (Three years parts and labour (system battery: one year)
Verder ben ik het met MightyMr eens dat de CB een club is die in principe alleen voor consumenten, lees privé, staat.[/news]
Of is het verschil louter dat de rekening op een bedrijfsnaam c.q. naam van een privé persoon staat..?
[ Ger ][/news]
Profesioneel gebruik: gebruiken om je geld er mee te verdienenPrive: Dingen doen die geld kosten
Zelfs de belastingdienst heeft verschil tussen zakelijk en prive gebruik. Als een laptop van de zaak teveel prive gebruikt wordt ( >10% geloof ik) wordt ie aangemerkt als loon in natura.
Zie hier een linkje naar de "blauwe boeven"
(Bewerkt door MightyMr om 23:25, 7-12-2009)
Lekker makkelijk zo
Maar dat laatste zit niemand op te wachten, want probeer daar bij die werkgever eens verhaal te halen... [/news]
Peter Villevoye om 23:28, 7-12-2009Als je 'm op rekening van een bedrijf koopt, is het niet privé.
Nu kán ik zo'n discussie over mijn machine met Apple helemaal niet krijgen, maar het ging mij even om de hypothetische situatie.
Als de werkgever een computer koopt, die bij mij thuis neerzet en ik doe er niets zakelijks mee, of in ieder geval minder dan 90% van de tijd, dan is het voor de belastingwet prive gebruik en moet er loonbelasting over betaald worden.
Voor de consumentenwet heb ik dan weer geen poot om op te staan, terecht denk ik, want het is een zakelijke aankoop geweest.
Maar zakelijk ben je afhankelijk van een computer. Het is dus logisch dat je daar een zakelijke Apple Care voor afsluit. Zakelijk, met garanties, want ter reparatie opsturen en dan misschien na een maand weer terug ontvangen is geen optie.
Consumentenrecht is anders dan zakelijk recht, het is terecht dat consumenten meer in bescherming worden genomen dan bedrijven, maar computers moeten gewoon "redelijk" duurzaam zijn. Computers zijn geen vervangingsproducten zoals tandenborstels of Kruidvat DVD spelers.