Ik vraag me simpelweg af: 'waarom?'
Het was immers de tijd van AAD, ADD en DDD ... Was het niet? En dat was vaak erg goed hoorbaar.
Ik snap dat Apple tegelijk lossless en spatial audio via Dolby Atmos aangekondigd heeft, maar dat zijn toch twee hele verschillende dingen?
Lossless is simpelweg een kopie, waarbij je na het transport een exacte kopie hebt van het origineel (in tegenstelling tot lossy compressie, waarbij er omwille van bandbreedte-beperking delen weggelaten zijn die veel mensen toch niet horen).
Spatial audio is een nieuw origineel wat - als ik het goed meegekregen heb - opnieuw gemastered is vanuit de oorspronkelijke multi-track opnames. Of heb ik iets verkeerd begrepen?
@doctor_appleEen Mac is doorgaans krachtiger met macOS dan met Windows, al zijn er ongetwijfeld uitzonderingen.
@doctor_appleEen cd heeft volgens de specificatie 2 geluidskanalen, en per kanaal zijn de samples 16 bits, jij hebt het over een klein deel van de afspeelapparatuur van 40 jaar geleden. Graag niet zover buiten de lijntjes kleuren, dat ziet er niet uit! Het startpunt is de beste cd kwaliteit die mogelijk is. Overigens had ik een cd speler die met 18 bits en 8-voudige oversampling werkte...
@doctor_appleDolby Atmos geluid mag alleen maar via een HDMI aansluiting met de juiste HDCP versie een speler verlaten, dus Atmos over toslink is niet mogelijk. De bitrate overschrijdt ongetwijfeld ook de toslink specificaties, 6-kanaals DTS (dus zonder HD en zonder MA) is het maximum als ik me niet vergis.Een discussie over de geluidskwaliteit is zelden zinvol, maar kan bij vlagen wel informatief zijn, en is doorgaans zeker vermakelijk!
Ondertussen hoop ik dat er wel een goede reden is om geen lossless te streamen naar Macs als de mijne - beveiligingsissues bijvoorbeeld?
In Catalina geen iTunes meer, maar Apple Music. Veel valt er dus niet aan te passen ...