antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
25 oktober 2018 - 09:37    reactie #25
geplaatst door: Jurriaan
Het scherm van mijn 5s delamineerde (2de hands met bon aangeschaft). De geniusbar verwees mij naar de winkel van aanschaf > Mediamarkt. Zij leverde enkele weken kater een refurbished 5s.

Mijn iBook G3 heeft 6 nieuwe moederborden onder garantie ontvangen. Daarna de aankoop ongedaan kunnen maken. En nooit meer een nieuw Apple product aangeschaft.

Apple apparatuur die daarna defect is geraakt altijd zelf gerepareerd omdat buiten garantie en laten doen een veelvoud kost.

En zo krijgt mijn huidige MacBook air ‘11 een jong gebruikte accu. Kan ie nog een ronde mee.
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
25 oktober 2018 - 10:21    reactie #26
geplaatst door: het ModeratorTeam
De titel van dit draadje is aangepast (was "Apple wil niet dat hun toestellen hersteld worden"), zodat het duidelijker is waar het hier om gaat en het ook makkelijker gevonden kan worden.
met vriendelijke groet, het ModeratorTeam
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
26 oktober 2018 - 01:14    reactie #27
geplaatst door: trabant
Laat ons wél wezen: hoewel Apple zich schrap zet om een "repair kill switch" in te voeren in alle toestellen met een T2 chip, hebben ze dat tot nu toe nog niet gedaan, getuige dit iFixit artikel:

https://ifixit.org/blog/11673/

iFixit is in elk geval schoorvoetend positief wat dit betreft.

Waarom Apple die "killswitch" nog niet heeft ingevoerd, blijft een raadsel.
Wellicht omdat er wetgeving staat aan te komen die zulks verbiedt.

Ter vergelijking: zowel in Turkije als in Californië bestaat er al wetgeving die o.a. Apple noopt er wisselstukken op na te houden van toestellen die elders al officiëel "obsolete" zijn verklaard.

Als de andere wetgevers nog volgen, zitten we op het juiste pad!

Regelneefje EU, regel dit ook eens asjeblieft?

Indertijd wist de Duitse c't te melden dat de eerste Mac Pro's wel een socket voor zo'n TCP/Palladium-chip op het moederbord hadden, maar de chip zat er nog niet in. Menigeen zal zich die discussies van toen nog wel herinneren: Vooral Microsoft kreeg toen veel gebruikerskritiek, omdat zo'n chip een perfect tooltje was om de eindgebruiker op kosten te jagen. Eerst is toen de naam van die palladiumchip veranderd in iets wat amper te onthouden was (iets van Next Generation Computer Base of zo), en toen verdween het vooralsnog in een la.

Wat regelneef EU betreft: schrijf je parlementariër aan. De EC is best wel bezig om de boel reparatievriendelijker te maken, al is dat misschien eerder gedacht vanuit het milieu dan vanuit de consument.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
26 oktober 2018 - 01:46    reactie #28
geplaatst door: HEXDIY
Dank je voor het straaltje hoop, trabant!

En dankjewel iFixit, indeed!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
26 oktober 2018 - 07:58    reactie #29
geplaatst door: Sypie
Dat van die iBook G3 herken ik wel, zelf ook mee te maken gehad. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik het logicboard eens goed behandeld met een heteluchtsoldeerstation. Eigenlijk had die iBook hetzelfde wat de MacBook Pro uit 2011 had: solderingen onder de videochip die loslieten.

Je zou dus rustig kunnen stellen dat Apple al die jaren dezelfde meuk op de markt heeft gezet. En nog steeds trouwens, de videokaarten van de iMacs hebben ditzelfde probleem.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
26 oktober 2018 - 10:05    reactie #30
geplaatst door: pjottervmr
Beste Macfreakers, blijft lastig die garantie en reparaties na de garantie termijn. Hoewel misschien al tig keer voorbij gekomen nogmaals maar een link (zijn er wel honderden hierover maar deze is begrijpbaar nederlands uitgelegd)
https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
Dus ingeval van dit voorbeeld in de film zal Apple of de leverancier zich ook gewoon aan die regels moeten houden. (Ik ga er even vanuit dat de garantie voorbij is omdat anders je nog gewoon garantie hebt bij normaal gebruik) Omdat dit soort zaken altijd makkelijker is om met je lokale leverancier af te handelen is het daarom al Jaaaaaren mijn voorkeur om dus niet rechtstreeks bij de Apple store te kopen omdat je bij dit soort problemen altijd heel lang bezig kunt zijn met je recht te halen. Helaas wijkt Apple niet heel erg veel af van andere leveranciers als het gaat om de reparaties. Nadeel bij Apple is wel dat hun standaard reparatie tarieven zo belachelijk hoog zijn maar nogmaals dat geld dus bovenstaande link. 
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
27 oktober 2018 - 15:23    reactie #31
geplaatst door: iEscape
Apple verliest strijd tegen recht om te repareren

Amerikaanse gebruikers mogen zelfs legaal firmware hacken om toestel te fixen.
Apple en andere fabrikanten trekken aan het kortste eind in de strijd tegen het zelf repareren van hardware. Er is in Amerika een uitzondering toegevoegd aan de copyright-wet die gebruikers en onafhankelijke reparateurs de mogelijkheid geeft hardware te repareren, zelfs als dat copyright schendt.

Klik hier om het artikel te lezen.
met vriendelijke groet, iEscape
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
27 oktober 2018 - 16:37    reactie #32
geplaatst door: HEXDIY
Dat is toch al een hele stap!
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
25 december 2018 - 10:26    reactie #33
geplaatst door: Jordy223
Het is een ernstige zaak dat Apple zo omgaat met hun klanten en dat klanten ook nog eens Apple blijven verdedigen. Aan de andere kant begrijpelijk want je legt duizenden euro's neer voor een Apple product en dan wil je ook de exclusiviteit die daarbij komt kijken en dat is het behoren tot het clubje. Wie wilt nou geloven dat de service van Apple zo slecht is als je wel bereid ben zoveel geld te betalen?

De belofte van het waarborgen van kwaliteit door geautoriseerde service providers te selecteren is niks anders dan een strategie om hun sales te boosten en (onterecht) meer exclusiviteit te creëren. Want hoe waarborgen ze de kwaliteit? Niet door specialisten die je toestel kunnen repareren op een professionele en duurzame manier. Nee, je moet een nieuwe kopen. Service providers worden gedwongen zich aan de regeltjes van Apple te houden. Het is ronduit schandalig. De reparaties die worden uitgevoerd zijn onkundig, vooral wanneer het reparaties betreft die wat gecompliceerder zijn en waar solderen aan te pas komt. Soms lijkt het zelfs wel alsof ze het met opzet zo slecht repareren dat je al snel niks anders kan dan een nieuwe kopen.

Ik ben een fan van apple producten. Ik gebruik zelf de iPhone 8 plus en ik wil graag iPhone blijven gebruiken, maar over hun service strategie ben ik niet te spreken. Het is dan ook een dilemma waarin ik verkeer. Blijf ik mijn geld uitgeven aan een bedrijf dat high-end producten levert en (bewust) zo'n low end service? Ik ben er nog niet helemaal uit. De voornaamste reden waarom ik fan ben is het besturingssysteem. Het werkt gewoon fijn, simplistisch, snel en zonder poespas.

Aan de andere kant voel ik een lust om te rebelleren tegen Apple door juist te doen wat ze niet zo leuk vinden en dat is zelf je toestel repareren. Ik heb nog nooit gebruik moeten maken van mijn garantie. Toestellen hebben altijd perfect gewerkt. Ook een reden waarom ik overtuigd ben van hun producten. Maar als er iets kapot gaat dan vragen ze weer de hoofdprijs met wederom kwaliteit als het excuus, terwijl ik weet wat kwaliteit (op het gebied van service en reparaties) betekent bij hun. Dus ik doe het lekker zelf. Garantie kwijt? Maak ik me vrij weinig zorgen over. Er bestaat ook nog zoiets als inboedelverzekering.

Conclusie: de meest logische relatie die je kunt hebben met Apple is een gecompliceerde haat liefde relatie.