geplaatst door: Appelflap
Is er al een artikel is verschenen over de duistere praktijken van de Apple Genius bar die klanten een nieuw toestel wil doen kopen zelfs in geval van een simpele reparatie die eigenlijk gratis zou moeten zijn.
Ik zag dit filmpje (zie onder) dat toch wel serieuze vragen doet rijzen over de dienst na verkoop bij Apple
En nu wil Apple reparaties door derden, die ze zelf niet wil uitvoeren, compleet platwalsen. Ik vind het gewoon wraakroepend onrechtvaardig.
Wat zijn jullie meningen hierover?



antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
19 oktober 2018 - 23:29    reactie #1
geplaatst door: Flix
Wat is jouw mening hierover? En ervaring hiermee?
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 08:22    reactie #2
geplaatst door: Appelflap
Mijn mening is dat het zeer onrechtvaardig is dat Apple klanten dwingt om nieuwe producten te kopen terwijl de oude nog zeer goed te herstellen zijn. En het is broodroof om derden, die wel geven om hun klanten, te verbieden reparaties uit te voeren.
Dit leek mij een interessant en belangrijk topic, zeker nu dit via een reportage bekend is gemaakt. Ik vond er echter nog niet zo veel over terug op Macfreak.

Mijn ervaringen met reparaties bij apple waren onder andere een defecte iMac (2 weken na aankoop), die Apple niet wou reparen en een Powermac G5 waarvan ze een moederbord wilden vervangen voor 800 euro. Ook een iPod mini die kort na aankoop niet meer werkte en die ze niet wilden omwisselen of repareren terwijl hij nog nieuw was. Dit zijn wel zaken die al verschillende jaren geleden gebeurd zijn en waar ik de details niet meer van weet, maar over het algemeen heb ik slechte ervaringen met de dienst na verkoop van Apple.

Ik heb ook de indruk dat het steeds erger wordt.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 08:32    reactie #3
geplaatst door: Robert
Ik ben het met je eens dat dit de moeite van het vermelden waard is, ik zal later vandaag (nu niet in de buurt van een Mac) hier een nieuwsbericht van maken.

Maar ik ben het niet met je eens dat Apple hier "dwingt", ik zie alleen een slecht advies dat gegeven wordt en in zo'n geval moet je volgens mij altijd om een second opinion vragen.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 09:07    reactie #4
geplaatst door: Appelflap
Maar waarom wilt Apple het uitvoeren van reparaties door derden of door de klant dan stopzetten ?
Op deze manier ‘dwingt’ Apple toch om reparaties naar hen te brengen.
En door hun software op nieuwe Macs aan te passen en niet meer te delen met reparateurs (derden) zal een reparatie door een niet-Apple hersteldienst niet meer mogelijk zijn. Is dat dan niet systematisch dwingen om toch naar een Apple Guinious bar te gaan?
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 09:28    reactie #5
geplaatst door: Enthoven
Belachelijk. Ik vraag me af of dit wel kan met jonge devices binnen de Europese regels.
TheoE.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 10:07    reactie #6
geplaatst door: bacon
Heel goed dat hier op dit fenomeen gewezen wordt. Ik zag dat filmpje al ± 2 weken geleden. Ik heb er hier maar niet op gewezen. Want mijn ervaringen zijn niet al te best bij negatieve berichtgeving/opmerkingen w.b. Apple. De boodschapper krijgt(gelukkig kreeg)doorgaans op z'n kop.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 11:08    reactie #7
geplaatst door: Appelflap
Ik had ook eerst twijfels om dit hier te bespreken. Op een algemeen computerforum zal alles echter genadeloos worden afgekraakt. Aan de andere kant is het bespreken van een onderwerp zoals dit weer gevoelig op een Apple specifiek forum omdat het de indruk geeft negatief te zijn over Apple.
Het is eigenlijk ook negatief, maar vooral bedoeld om mensen te wijzen op de realiteit.

Natuurlijk kan je zeggen: “So what? Er zijn nog andere bedrijven die dit doen" en dat is juist, maar Apple gaat er nu toch echt ver in omdat ze erg groot zijn geworden en zich veel kunnen permiteren.
Apple is ook een bedrijf dat invloed heeft op de rest van de industrie. Denk bv. aan het weglaten van diskette, weglaten van cd / dvd. Compleet herdefiniëren hoe een smartphone er uit ziet.
Apple heeft veel zaken geïntroduceerd, waarna de rest volgt.

Indien het nu een trend wordt om gehele onderdelen te vervangen i.p.v. componenten te herstellen en andere bedrijven volgen dit voorbeeld dan maak ik me toch een beetje zorgen.

En zoals bacon vermeld: degene die negatief nieuws brengt, maakt kans om hierop kritiek te krijgen, maar ik hoop toch dat ook fanatieke Apple gebruikers zullen inzien dat dit een belangrijk en serieus bedoeld topic is.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 11:15    reactie #8
geplaatst door: Flix
Ik weet niet wat en hoe jullie het doen, maar ik heb al een aantal keren een nieuwe of refurbished apparaat uit de Genius Bar meegekregen. Akkoord, ik moet er soms behoorlijk aan trekken, maar dan krijg je wel wat voor elkaar.
Net zo hard zeuren als bij andere fabrikanten/leveranciers, maar bij Apple is het resultaat meestal beter.
Mijn ervaring, hoor.

Er is me zeker nog nooit wat opgedrongen.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 12:14    reactie #9
geplaatst door: boiing
En zoals bacon vermeld: degene die negatief nieuws brengt, maakt kans om hierop kritiek te krijgen, maar ik hoop toch dat ook fanatieke Apple gebruikers zullen inzien dat dit een belangrijk en serieus bedoeld topic is.

Dat ligt er maar helemaal aan hoe het wordt gebracht :sneaky2:. Ongefundeerde negativiteit of weerlegbare onzin zal altijd repliek krijgen hier, en terecht. In dit geval zie ik een goed gemaakte reportage waar zeker zaken in voorkomen die Apple zich mag aantrekken. Het eerste voorbeeld in het filmpje kan ik nog enigszins begrijpen: Apple ziet waterschade en procedures zullen voorschrijven dat er dan vervangen wordt, te beginnen bij het moederbord. Dat de techneut daarna een simpel connector-probleem ziet is uiteraard opmerkelijk, en 'gelukkig' voor de gebruiker. Zoals Robert zegt: er werd hier niets gedwongen door Apple en een second opinion is altijd zinvol.

Belangrijk is het onderscheid tussen wel of niet binnen de garantie periode. Mijn eigen ervaringen en die ik om mij heen hoor zijn uitstekend binnen die periode. Daarbuiten wordt het lastiger, vaak ben je dan beter en goedkoper af bij een niet-Apple reparateur.

Een goed punt is het 'dwarszitten' van Apple van externe reparatiebedrijven en/of het niet verstrekken van onderdelen en manuals. Daar mag best kritiek op zijn. Wat dat betreft is de 'Right to Repair' beweging en hun rechtszaken een interessante ontwikkeling om te zien of Apple het beleid op dat vlak gaat aanpassen. Ik denk dat dat een goede zaak zou zijn. Soms is kritiek en druk van externe partijen, publiek en media belangrijk om een bedrijf een bepaalde kant op te dwingen. De druk van Greenpeace in het verleden op milieu-gebied is daar een mooi voorbeeld van.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 12:26    reactie #10
geplaatst door: HEXDIY
Mooie documentaire!

Niemand kan Apple met de vinger wijzen dat ze niet aan component repair doen zoals Louis Rossman en iFixit.
Dat is gewoon te arbeidsintensief!

Maar dat ze de ware liefhebbers het recht/ de mogelijkheid niet zouden laten om aan component repair te doen is gewoon wraakroepend.

LETS HEAR IT FOR THE RIGHT TO REPAIR!


Opzettelijk slechte netiquette, géén sorry.

Het volgende heeft niks met Apple te maken, maar geeft de algemene teneur weer voor de niets vermoedende gebruiker:

Afgelopen zomer heb ik voor mijn buren een MacBook Pro terug op de rails gezet.
Die was dood/ had een zwart scherm, en kwam van een reparatieservice met een kostenraming van 1000 €:
"nieuw scherm  en nieuw moederbord nodig, we geven er nog 150€ voor".

Wat bleek ermee mis? Niks. Die was gewoon van de repair gekomen met de interne videokabel afgekoppeld, daarna die onzalige pentalobe schroefjes van diens bodemplaat netjes weer vastgeschroefd.
Maar ik heb wél een pentalobe, de argeloze gebruiker niet :devil:



Volgende voor dezelfde buren: een iPad Mini 4 met een zwart scherm. Een hardere noot om te kraken, heb ik me rot op gezocht.
Noch Recovery, noch DFU mode wilde werken via iTunes.
iTunes zat gewoon dichtgetimmerd.

Remedie: wachten tot de batterij zo goed als leeg was, dan in DFU mode de firmware gereflashed naar iOS 11 met de third party software dr. fone repair toolkit.
Godzijdank dat ik die firmware en app nog op internet vond...

De buren kunnen daar nu weer jaren mee voort...

Om maar te zeggen: zolang Apple repair niet onmogelijk maakt, en reparatiediensten de consument niet gaan bedriegen, is er nog hoop voor de argeloze gebruiker.

Denk dus tweemaal na voor je iets weggooit, ons milieu zal er wél bij varen.
Loodvrij soldeer of niet...

Recycle the planet!



If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 12:58    reactie #11
geplaatst door: Robert
Ik heb de documentaire inmiddels bekeken en besloten om dit draadje niet naar een nieuwsbericht aan te passen. De reden daarvoor is simpel: er is nauwelijks nieuws in te zien, alles in de documentaire is volgens mij al op MacFreak air an bod gekomen. Ook had ik meer voorbeelden zoals aan het begin verwacht, viel me nogal tegen dit niet zo was.

Ik vind het trouwens wel een prima aanzet voor een discussie (deze dus ;) ), maar ik denk dat het verder helemaal niet zo interessant is wat ik denk...

Verder mag hier alles bediscussieerd worden, maar houdt altijd de nuance in de gaten. Alleen maar Apple bashen leidt niet alleen tot helemaal niks, daarmee zal je hier gegarandeerd ook altijd veel tegenstand krijgen. Maar kom met goede argumenten, en je zal zien dat je hier vooral medestanders vindt.

Volgens mij zit hier niet één blinde Apple fanboi (of girl), maar vooral veel mensen die van een genuanceerde discussie houden.

Mijn ervaringen met reparaties bij apple waren onder andere een defecte iMac (2 weken na aankoop), die Apple niet wou reparen en een Powermac G5 waarvan ze een moederbord wilden vervangen voor 800 euro. Ook een iPod mini die kort na aankoop niet meer werkte en die ze niet wilden omwisselen of repareren terwijl hij nog nieuw was.

Hier snap ik helemaal niets van. Zowel bij de iMac als de iPod moet je nog garantie hebben, van de PowerMac G5 vermeld je dat er niet bij.

Apple doet voor zover ik weet nooit moeilijk over omruilen, of het moet nog te repareren zijn. En dan heb ik het niet alleen over mijn ervaring, maar ook over alle mensen om mij heen (waarvan ik een groot gedeelte in de afgelopen decennia naar Apple 'omgeluld' heb...  ;) ).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 13:14    reactie #12
geplaatst door: Mac OS X
Ik hoop dat bij Switch wel mijn iMac gemaakt wordt als dat nodig is, want klant is koning  :smile:
mvg Mac OS X, Mac gebruiker vanaf 2014 / 2x iBook G4 (2004) OS X Tiger 1x iBook G3 (2002) OS 9.22 RIP 1x iPod  Shuffle (2005) 1x iMac 27 5K (2017) 1x iPhone 14 128GB 2022 en MacBook Pro 16inch 2021. Old Apple computers never die
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 14:23    reactie #13
geplaatst door: anraadts
Ik zit de ervaringen van Appelflap ook met verbazing te lezen. In mijn ervaring repareert Apple en als het nodig is wordt er omgeruild. Daar heb ik ze nooit moeilijk over zien doen, zeker niet als iets zo snel kapot gaat.

Kleine extra tip: als je online koop dan is het omruilen kort na aankoop nog makkelijker, want wettelijk verplicht.

Even terzijde: ik vind de titel van dit draadje wel héél suggestief, en beslist niet kloppend met de inhoud van de documentaire. Misschien een idee om dat aan te passen?
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 16:05    reactie #14
geplaatst door: Appelflap
Defecte iMac: ik weet niet waarom Apple dit niet wou doen. Het had iets te maken met het hardware gedeelte, waardoor het beeld zich soms plots zeer vreemd kon gaan gedragen.
Apple zei dat ze de iMac heel de dag hadden laten aanstaan en dat hen niets opgevallen was.
Uiteindelijk heeft de eigenaar van de Apple winkel na heel lang reclameren toch een andere iMac kunnen regelen.
Defecte G5 - ik weet het niet goed meer. De computer was al wel uit garantie. Ik wou het moederbord niet laten vervangen wegens te duur voor een reparatie. Toen gaven ze me de keuze ofwel betaal je de werkuren (omdat ze er naar gekeken hadden) of indien ik een Mac Pro kocht vervallen deze nakijk-kosten. Ik heb de Mac Pro gekocht.
iPod mini - lang geleden, maar de uitleg toen was: ‘je hebt hem waarschijnlijk verkeerd gebruikt, dus het ligt niet aan ons”. Hierbij wil ik wel opmerken dat dit niet rechtstreeks bij Apple was.

@anraadts Sorry voor de titel. Slecht gekozen.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 16:14    reactie #15
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Kleine extra tip: als je online koop dan is het omruilen kort na aankoop nog makkelijker, want wettelijk verplicht.

Je bedoelt waarschijnlijk dat je bij online aankopen het wettelijke recht hebt om het product binnen 14 dagen te retourneren zonder opgaaf van redenen. De verkoper dient dan het aankoopbedrag te vergoeden eventueel met aftrek van 'administratiekosten'.

Geen enkele verkoper wordt wettelijk verplicht om een product dat niet voldoet om te ruilen. Wel heb je als consument het recht op reparatie of, wanneer dat niet mogelijk is, op een zelfde product of, wanneer dat ook niet mogelijk is, op een vergelijkbaar product.

Apple hanteert de DOA-regeling (Dead On Arrival). Dit wil zeggen dat wanneer de klant een niet goed functionerend Apple product heeft dit kan worden omgeruild voor een ander exemplaar mits dit binnen 10 kalenderdagen is gemeld. Ná die 10 dagen wordt het product, indien mogelijk, gerepareerd.

Of een apparaat een DOA is wordt door Apple doorgaans wel eerst geverifieerd. Kan de door Apple aangewezen monteur de klacht niet reproduceren dan krijgt de klant het product retour.

@Flix, misschien wil je enkele forumleden met omruilwensen bijstaan wanneer ze naar de GeniusBar gaan. Niet iedereen is goed in het blijven trekken, jouw hulp zal hen welkom zijn.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 16:59    reactie #16
geplaatst door: Robert
@Flix, misschien wil je enkele forumleden met omruilwensen bijstaan wanneer ze naar de GeniusBar gaan. Niet iedereen is goed in het blijven trekken, jouw hulp zal hen welkom zijn.

Geen idee of Flix dit zou doen (volgens mij zit hij vaak op andere plekken op deze aarde), maar ik zou er altijd toe bereid zijn. Maar ik kan me niet herinneren ooit een vraag hiernaar op MacFreak te hebben gezien.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 17:10    reactie #17
geplaatst door: janbergstra
De macbook pro 2013 van mijn dochter gaf een tijdje geleden een knipperend vraagteken in een map op een scherm. Gezocht op het internet en het bleek dus een kabel van de hd naar het moederboard te zijn, een vaak voorkomend euvel.

De officiële Apple dealer hier wilde hem wel maken maar vroeg voor alleen de diagnose al € 200 plus geschatte reparatiekosten van € 150. Dit alles ex. 21% BTW. Totale kosten € 423,50. Zelf dus maar een kabeltje besteld á 15 euro en binnen een halfuur (dankzij het instructiefilmpje op youtube) zelf gerepareerd.

Dit voorbeeld om aan te geven dat ik me wel 4 keer bedenk voordat ik de nieuwe macbook pro ga kopen die jezelf niet meer kunt repareren vanwege de nieuwe chip. Ik hou niet zo van verplichte winkelnering zonder prijsconcurrentie tussen de Apple dealers namelijk.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 20:10    reactie #18
geplaatst door: Brinky
Zelfde ervaring met een macbook. 650 euro reparatiekosten. Met een kabeltje van 15 dollar en hulp iFixit was het euvel verholpen.
Onlangs macbook air uit 2011 van dochter. Ding laadde niet meer op en trackpad deed moeilijk. Batterij voor een paar tientjes, een busje lucht van de action en hij is weer als nieuw.
Dit soort McGyver oplossingen worden door Apple onmogelijk gemaakt onder het mom van design.  En daarom tik ik voorlopig ook lekker door op mijn macbook uit 2014.

antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
20 oktober 2018 - 20:53    reactie #19
geplaatst door: Triumph
Aan de genius bar mijn iPhone batterij van mijn 6S+ later vervangen, waarschijnlijk ging er iets fout en kreeg voor de 29 euro een nieuwe iPhone 6S+. Je kunt zeggen, ze hebben hem zelf defect gemaakt, ok ja maar toch vind ik het prima service. Met een nw batterij had ik nog een toestel van meer dan 2 jaar en nu een nieuwe, ja hij is echt nieuw. (was in augustus)
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
21 oktober 2018 - 01:47    reactie #20
geplaatst door: HEXDIY
Laat ons wél wezen: hoewel Apple zich schrap zet om een "repair kill switch" in te voeren in alle toestellen met een T2 chip, hebben ze dat tot nu toe nog niet gedaan, getuige dit iFixit artikel:

https://ifixit.org/blog/11673/



iFixit is in elk geval schoorvoetend positief wat dit betreft.

Waarom Apple die "killswitch" nog niet heeft ingevoerd, blijft een raadsel.
Wellicht omdat er wetgeving staat aan te komen die zulks verbiedt.

Ter vergelijking: zowel in Turkije als in Californië bestaat er al wetgeving die o.a. Apple noopt er wisselstukken op na te houden van toestellen die elders al officiëel "obsolete" zijn verklaard.

Als de andere wetgevers nog volgen, zitten we op het juiste pad!

Regelneefje EU, regel dit ook eens asjeblieft?

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
21 oktober 2018 - 13:03    reactie #21
geplaatst door: Alvinus
Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden te bedenken van gevallen met losse stekkertjes en defecte kabels die thuis in een handomdraai en nagenoeg voor niks zijn opgelost. Daarin verschillen de produkten van Apple niet van andere electronica. Als je echter een reparatieafdeling in de lucht moet houden, met overheadkosten, vaste werknemers, voorraad en weet-ik-wat-al-niet, dan is het logisch dat diagnose van het probleem, gebruikte onderdelen en uitgevoerd werk een prijs hebben.
Dit los van rare fratsen natuurlijk, maar er is genoeg nepnieuws en negatieve framing als het over Apple gaat - er zijn tenslotte evenveel Applehaters als -liefhebbers.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
21 oktober 2018 - 13:20    reactie #22
geplaatst door: Flix
@Flix, misschien wil je enkele forumleden met omruilwensen bijstaan wanneer ze naar de GeniusBar gaan. Niet iedereen is goed in het blijven trekken, jouw hulp zal hen welkom zijn.

Geen enkel bedrijf rolt de rode loper uit voor 'klagers'. Je zult je dus altijd goed moeten voorbereiden hoe en met welke argumenten de 'strijd' aan gaat. Als je dat niet kunt, wordt het er inderdaad niet makkelijk op, nee. Maar dan zul je bv ook bij elk sollicitatie gesprek op achterstand beginnen.
Maar bel me rustig als je wilt gaan...  :music:

Blijft staan dat Apple het vergeleken met andere (grote) bedrijven m.i. helemaal niet slecht doet. Bedrijven als Media Markt en Coolblue verschuilen zich altijd ten onrecht achter fabrieksgarantie. Van die lui kun je echt gek worden.
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
21 oktober 2018 - 14:11    reactie #23
geplaatst door: Sypie
Ik hoop dat bij Switch wel mijn iMac gemaakt wordt als dat nodig is, want klant is koning  :smile:
Apple resellers en door Apple erkende reparatiebedrijven doen alleen onderdelen vervangen. Dus als er een weerstandje van je logic board is gevallen dan wordt een heel nieuw logic board geplaatst. Verder wordt er weinig onderhoud gepleegd, het is het vervangen van het betreffende onderdeel en klaar.

Wanneer ik een Mac in handen krijg gaat die én gerepareerd worden én onderhoud krijgen. Onderhoud betekent bij mij dat alle stof verwijderd wordt, ventilatoren uitgeborsteld worden en de processor en videochip weer verse koelpasta krijgen. Daarmee is de inwendige Mac weer als nieuw in de meeste gevallen. (mijn MacBook is in 10 jaar 3 keer helemaal uit elkaar geweest, behalve het scherm)
antw: Apple onder vuur voor zowel service als reparaties
21 oktober 2018 - 16:31    reactie #24
geplaatst door: janbergstra
Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden te bedenken van gevallen met losse stekkertjes en defecte kabels die thuis in een handomdraai en nagenoeg voor niks zijn opgelost. Daarin verschillen de produkten van Apple niet van andere electronica. Als je echter een reparatieafdeling in de lucht moet houden, met overheadkosten, vaste werknemers, voorraad en weet-ik-wat-al-niet, dan is het logisch dat diagnose van het probleem, gebruikte onderdelen en uitgevoerd werk een prijs hebben.
Dit los van rare fratsen natuurlijk, maar er is genoeg nepnieuws en negatieve framing als het over Apple gaat - er zijn tenslotte evenveel Applehaters als -liefhebbers.

Ik ben een Apple-liefhebber sinds 1985, kocht in 1986 mijn eerste mac. Desondanks stoort het me dat als ik relatief dure laptop koop van Apple, de garantie van Apple altijd slecht is gebleken en dat de prijs/kwaliteit-verhouding van de service en after-sale van Apple slecht en duur is. Dat weerhoudt me er de laatste jaren van om Apple-producten te kopen, hoewel ze gelikte dingen blijven maken. Als ik voor € 1400 een macbook koop, dan verwacht ik dat het HD-kabeltje wel een tijdje mee zal gaan, en als dat een bekend probleem is, dat dat gerepareerd wordt, kostenloos of voor een fatsoenlijk bedrag. Kortom, Apple maakt mooie dingen maar het businessmodel dat Apple hanteert is voor hun klanten zeer slecht.