https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-20/how-apple-alienated-mac-loyalists
Wat mij opvalt dat het meer een product-gerichte analyse is, waarbij de kern is dat er schijnbaar geleidelijk steeds minder aandacht is voor het product desktop Mac (MacMini, iMac, MacPro).
Daaraan wordt dat een doelgroep gekoppeld: de creatieve professional. En die wordt dan min of meer beschreven als de doelgroep die Apple Computer (zo heette dat toen nog) door de crisis eind negentiger jaren heeft gesleept. Die trouwe doelgroep voelt zich dan 'in de steek gelaten'.
Die koppeling van desktop en creatieve professional klopt ook al niet helemaal. Het zijn nl. de voor de gewone (pro-)consument bestemde producten die een hoge vlucht genomen hebben. iMac, iPod, iPhone.
De productgerichte benadering is i.m.h.o. niet de juiste. Apple is al een hele tijd geen computerbedrijf meer.
Bekijk het eens zo.
Apple is niet innovatief w.b. producten, maar w.b. markten . Het bedrijf schiep nieuwe markten waarbij ze met bepaalde producten een dominante rol kon spelen.
De computermarkt is echt niet meer wat ie ooit was.
De negentiger jaren waren een desktop-tijd; met uitlopers naar het volgende decennium. Wintel-computers waren dominant; Apple vormde een niche. Maar de desktop stond centraal en alles er om heen was gericht op die Desktop. De browser werd de dominante app ( met een slagveld in de 'Browser-War). Tot ver in het volgende decennium was de 'hub'gedachte belangrijk
De iPod was nog een add-on voor de Mac. Maar met de eerste Windows iPod (zonder de vertrouwde, betere FireWire aansluiting) kwam daarin verandering. Het eerste niet aan de Mac Desktop gekoppelde product veroverde de wereld. En dat was zeker geen op de creatieve professional gericht product , alhoewel die het natuurlijk wel leuk en nuttig vond.
Na de introductie van de iPhone veranderde alles met als gevolg dat de Desktop van nu meer een add-on is voor de wereld van de mobiele apparaten waarbij de iPhone de dominante rol speelt.
De technologiemarkt is nu een combinatie van Mobiel (iPhone; A-chip van Apple) en Wearables ( Watch, AirPods) en dat gaat natuurlijk allemaal draadloos ( W1-chip).
De markten zijn veranderd , en daarmee moeten we leren leven
pmac
Ik vrees dat de overstap naar een ander OS voor mij als videoprofessional niet ver weg is. Als Adobe een Linux versie van CC had uitgebracht, was ik waarschijnlijk al overgestapt. Ik heb net een nieuwe MacBook Pro gekocht, maar dat zou zomaar eens de allerlaatste Mac kunnen zijn die ik koop. Het is dat ik altijd een hekel heb gehad aan Windows...
Overigens zou het best kunnen dat Apple zichzelf in de vingers snijdt met deze strategie. De consument koopt ook graag Apple omdat de Professionals daar ook mee werken. Dus het moet wel goed zijn. Als de professional straks geen Mac meer heeft kan dat best wel eens afstralen op iOS. De toekomst zal het leren.
(Bewerkt door wickedme om 10:18, 21-12-2016)
Sinds 1992 verdien ik geld met Apple. Toen al voor velen duur. Om van 2 naar 10 MB geheugen te gaan in mijn LC was ik honderden guldens kwijt, maar dat was gewoon prima.
De producten zijn ondertussen steeds mooier geworden, stabiel, snel, fraai, en veel restwaarde. Eigenlijk helemaal niet duur.
Nu, praktisch 25 jaar later, werk ik met een MacBook Pro, heb ik thuis een iMac en een mini en een iPhone en dit en dat en alles is duur maar prachtig en het werkt allemaal goed. En of het nu System 7 is of OsX of iOS, als het goed blijft werken blijft het goed tussen mij en Apple.
Ik blijf fan, want Apple geeft antwoorden op alle behoeftevragen die ik op dat moment heb - al 25 jaar.
De creatieve professional was eens een hoofddoelgroep... Klopt inderdaad dat gedurende een vijftien jaar lange periode regelmatig pro-features neerdwarrelden op de (pro)consument ; die kon steeds meer met zijn programma's. Dat de 'pro-s' inderdaad een uitstraling naar de anderen had is goed gezien.En de pro's zorgden natuurlijk ook voor de content voor de consument.
Maar toen was er nog een ecosysteem met de desktop in het middelpunt.... Nu is er een ecosysteem van Apple waarbij het vooral de combinatie iPhone-MBP-Watch-AirPods de klok slaat met de iPhone in het middelpunt.
Apple zal de desktop altijd wel in zijn programma houden, maar het wordt meer een 'commodity' zoals zeg maar een koelkast dat is. We bevinden ons al een tijdje in een post-PC tijdperk en Apple maakt daar risicovolle keuzes.
Hoe bevalt de nieuwe MBPro trouwens: kun jij er als Pro mee overweg? Is het een vooruitgang? Ben jij met dit product ook 'teleurgesteld'? .
Ik heb zelf zo het idee dat veel van de journalisten (vooral de oude garde) nog te veel in een desktop-bubbel zitten en ook daarom wat meer aandacht geven aan de kritiek. Ervaringen van de pro's zelf zijn natuurlijk wel doorslaggevend...
@ aryen
Jij schijnt de geleidelijke overgang van vorige 'ecosystemen' naar het huidige geruisloos te hebben gemaakt.
Net zoals hier trouwens.
Zie het maar zo: de iPhone neemt taken over van de Mac en dat kun je ook nog allemaal overal doen- want mobiel- , de Apple Watch neemt weer dingen over van de iPhone, voor de iPad geldt hetzelfde. Een groot deel van de consumenten heeft de Mac niet meer nodig.In die zin is de voornaamste concurrent van Apple Apple zelf. Instant Messaging was eerst alleen een desktop activiteit- en is via een SMS en MMS-periode nu echt helemaal over naar Mobiel (Facebook en consorten en Apple's Berichten).
Hier in huis hetzelfde . De kids (pubers) doen eigenlijk alles mobiel ; soms gebruikt zoonlief nog de iMac, de dochter de MBAir eigenlijk alleen voor huiswerk. Voor de rest alleen maar iPhone, iPad , met voor zoonlief natuurlijk de uitstapjes naar de PS4.Bij mij staat de MBPro nog in het middelpunt. Ik wil graag een groot scherm, een groot toetsenbord. De input-ruimte voor de iPhone is me voor veel dingen toch te klein. Voor andere taken inderdaad de iPhone en de iPad.
Het 'ecosysteem' is hier voor de kids dus veel sneller opgeschoven zoals Apple het graag wil.
Apple managed to disappoint in 2016 with a series of hardware products that, while very good, werent up to the companys high historical standards, in my view.
PSYCHOMAC om 18:28, 21-12-2016Nog een trouwe oudgediende die kritiek heeft op het productpalet van Apple: Walt Mossberg
@psychomac: Interessant bedrijfsoverzicht en m.i. terechte kritiek op Apple. Walt is ook positief:
Overall, Microsoft had a very good year. Beyond the small hardware unit, new CEO Satya Nadella has the company churning out good software for rival platforms Apples iOS and Googles Android challenging Amazon in cloud services, and right in the thick of the coming AI battle.
Id also like to point out that Apples reorganization of their OS development team has nothing to do with taking focus off the Mac. It had everything to do with bringing all OS development under one group. This is how things like Continuity, Handoff and Auto-Unlock get developed. Those are technologies that have to be developed across all platforms at the same time. Its easier to do that if its all being done by the same team. Mac OS X used to be based on a version of Darwin that was an entire year behind iOS. Now theyre the same. Thats not neglecting a platform, thats keeping it relevant.</quote>Ik kan me hier volledig in vinden.
Zie ook eerdere MacFreak topics hierover:
07-06-2011 http://www.macfreak.nl/nieuws/22617/waarom-laat-apple-het-mac-vallen/13-09-2013 http://www.macfreak.nl/nieuws/25260/de-voordelen-van-64-bits-in-de-iphone-5s/
WaltervandeMeer om 17:40, 21-12-2016Ik zou graag zien dat men bij Apple wat meer aandacht geeft aan de kwaliteitsbewaking. Zowel op hardware maar ook op software gebied gaat het nog wel eens mis. Dat zijn dingen waar we vroeger nogal eens meesmuilend om gniffelden wanneer het Microsoft betrof. Nu is het echter steeds vake Apple dat een steek laat vallen. Dus wanneer er opiniestukjes zijn dat men bij Apple de focus mist dan ben ik het daar roerend mee eens.
Dat klopt, Walter. Eén van Apple's grootste miskleunen was de Powerbook 5300. Maar jaren nadat die afgevoerd werd, bleef het extended warranty program ervoor lopen. Zelfs de plastic van dat ding was zo slecht dat die afbrokkelde. Ik heb van machines van zes, zeven jaar oud nog heel de carosserie vervangen. Ook al de rest viel onder die warranty. Toen deed Apple geen moeite om er onder uit te muizen.
Nu doet Apple geen echte moeite om de consument op de hoogte te brengen. Bij het nvidia debacle hebben ze miljoenen geïncasseerd van nvidia, maar als je zo'n machine had, moest je moeite doen om die gratis hersteld te krijgen. En dat was vier jaar maximaal. Een enkeling kreeg nog wel eens een warranty repair op vier jaar en drie maanden of zo, maar de meerderheid kon er naar fluiten.
En Macs zijn niet betrouwbaarder geworden. Een iMac van vijf jaar oud wordt als onherstelbaar beschouwd. De minste reparatie loopt meteen tegen de duizend euro aan. De nieuwste Macs zijn niet eens economisch herstelbaar...
Als ze nou een stuk goedkoper geworden waren, zou ik daar nog kunnen inkomen. Maar ze werden een stuk duurder.
Ik kwam net dit toevallig tegen (al eerder op MF?): http://www.theregister.co.uk/2016/11/10/mac_administrators_prep_for_change/,wat de mogelijke komst van Mobile Device Management (MDM) zoals op iOS, voor de Mac bespreekt.Zeer kort door de bocht: MDM is een extensie van System Integrety Protection (SIP). Hier is nog wat meer informatie: http://michaellynn.github.io/2016/10/04/mDMacOS/Ten overvloede, dit is dus allemaal speculatie.
Waardevolle link van MacObserver.
Ook jouw beginzin: "Ze tuimelen over elkaar heen" spreekt boekdelen
Ben benieuwd hoeveel mensen de 'onheilsberichten' daardoor beter kunnen plaatsen binnen de context waar die ook thuishoort.
PSYCHOMAC om 18:28, 21-12-2016Nog een trouwe oudgediende die kritiek heeft op het productpalet van Apple: Walt Mossberg...
"Most importantly, and unforeseen by me back then, Apple managed to disappoint in 2016 with a series of hardware products that, while very good, werent up to the companys high historical standards, in my view. In most cases, I attribute this to an overemphasis on design at the expense of function. This isnt solely an Apple problem, but its most clearly evident there.."
Ja Walt, ik geef je helemaal gelijk!"Ik wil ze daarover in Cupertino al vele jaren is aan hun oren gaan trekken.
Nog even en ik stap over naar een Surface Pro in plaats van de MBP 2016.
boni om 14:59, 24-12-2016Nog even en ik stap over naar een Surface Pro in plaats van de MBP 2016.
Sinds die Steve Ballmer weg is erger ik me niet meer aan Microsoft.En Windows 10 lijkt toch wel degelijk.
Ach nee, Ik kan / wil niet zonder iTunes en Dough scripts.Ben veroordeeld tot de Mac met hun irritante nadruk op design.Ik rijd wel met een knappe Mercedes, maar heb een break versie gekozen omdat ik er nog wat in wil krijgen ook.
(Bewerkt door boni om 15:11, 24-12-2016)
Mercedes Break ..?? Dure grap...
of toch een oude bak?
Apple doet het slecht... Clickbait
Met een veel lezers trekkende (hopen ze) titel:
Apple verliest zijn focus weer en deze keer is Steve Jobs er niet om de boel te redden
Deze keer is het recept: Snijden in het productpalet net zoals in 1996-1997.
Alleen vergeet de auteur dat er eind negentiger jaren nog geen iPod, geen iPodTouch, nog geen iPhone , nog geen iPad , nog geen Apple Watch waren.
De beroemde indeling van Jobs in vier productgroepen was weliswaar heerlijk radicaal , maar nu ?
Geen schermen meer, vermoedelijk geen routers meer waren ook al als 'ondergangssignalen' gezien. De auteur ziet het als pogingen in de goede richting, maar niet vergrijpend genoeg
De ondergang is nabij ... Waar is de grote redder?
Komt het daarop neer?
Ik zie het allemaal minder dramatisch .. Bovendien is het meer productgeoriënteerd en niet marktgeoriënteerd. De visie waar Apple zich op dient te richten is al lang gemaakt ; welke markten het iets gaat doen dus ook.
De Mac-divisie 'dood'? ... echt niet ..
PSYCHOMAC om 18:23, 24-12-2016Ach... het onvolprezen Dough's Apple Scripts... Een zeer onderbelichte maar zeer waardevolle aanvulling voor iedereen die iets meer dan het normale met muziek en iTunes wil doen.
PSYCHOMAC om 18:23, 24-12-2016Mercedes Break ..?? Dure grap...---of toch een oude bak?
Meesmuilende Apple freaks verweten Samsung toen geen focus te hebben en te schieten met een schot hagel. Dus wanneer je heel eerlijk bent moet je nu Apple hetzelfde verwijten. Toch?
WaltervandeMeer om 22:50, 27-12-2016Meesmuilende Apple freaks verweten Samsung toen geen focus te hebben en te schieten met een schot hagel.
Niet ingaan op argumenten en/of neerbuigende bijvoeglijke naamwoorden zijn altijd een teken van zwakte.
Dus wanneer je heel eerlijk bent moet je nu Apple hetzelfde verwijten. Toch?
Je haalt er zelf Steve Jobs bij. Alles wat de eerste jaren na zijn overlijden uitkwam is hij mee akkoord gegaan, dus moeten we hier serieus op ingaan?
Jouw bijdrage komt bij mij dan ook erg trollerig over.
Bovendien waren er in zijn tijd ook meerdere smaakjes en kleuren w.b. formaat ; denk aan alle mp3 spelers ; er waren ook meestal meerdere iPhone;s waaruit je kon kiezen in een jaar. Misschien zou hij wat langer vastgehouden hebben aan het kleinere formaat; maar vergis je niet ; hij kon de markt lezen en zou zoiets waarschijnlijk ook gedaan hebben, alleen zou de show bij de Keynotes er wat beter hebben uitgezien.
Ik ben er niet zo van overtuigd dat het onder Jobs anders zou zijn gelopen . Het blijft een bedrijf dat zich op meer markten en veel grotere markten begeeft.
Al die :" Als Jobs nog leefde dan..." en "Jobs zou zich in zijn graf omdraaien als hij dit ziet" en "dit zou nooit gebeurd zijn onder Jobs" . Er zijn ook grotere en kleinere drama's geweest rondom producten toen hij er nog wel was.