geplaatst door: boni
Mijn 1 week oude MacBook Pro staat klaar om terug te sturen want heeft onoplosbaar Wifi probleem gekregen na een week. :cry:
Ik plaats mijn bericht maar hier bij "Tips, nieuwtjes en mededelingen" omdat er niets aan te doen is.
Heb alles gedaan wat mogelijk is, zoals de bekende resets van SMC, PRAM en NVRAM zoals op iFixit uitgelegd.

Via cmd-alt:R opstarten toont me de wereldbol, maar geen draadloos netwerk te zien terwijl ik één meter naast mijn modem/ router zit. Op MacBook Pro uit 2012 en nieuwe iMac van medebewoonster geen probleem met mijn draadloos netwerk.

Via thunderbolt / netwerk kabel aangesloten kan ik wel op het netwerk met deze nieuwe MacBook Pro 16 inch.
Uiteindelijk dan maar opgestart in herstel-partitie, SSD gewist en macOS Catalina opnieuw geïnstalleerd. Maar ook dan blijft het Wifi probleem.
Wifi symbool in menubalk bovenaan blijft grijs, wifi is op geen enkel manier in te schakelen.
Wifi verwijderen met min teken, terug opnieuw toevoegen helpt niks.

Er is hier blijkbaar een hardware probleem zichtbaar geworden na een week alle dagen in gebruik zijnde zonder Wifi probleem.
Niks over te vinden op internet, dus meld ik het hier maar, in het geval er nog een pechvogel hierdoor getroffen wordt, dan weet hij dat hij niet de enige is.

Systeemvoorkeuren : netwerk : Status From localizable.jpgMBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem


systeeminformatie en Wifi van mbp 16 inch kopie.pngMBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem

MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
11 maart 2020 - 22:40    reactie #1
geplaatst door: MacFrankie
Balen!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
11 maart 2020 - 23:14    reactie #2
geplaatst door: boni
@MacFrankie: Yep.
16-inch Macbook Pro is the best laptop you can buy right right now...  :cool:
Ach ja, zelfs de beste kan al is een fabrieksfout hebben.
Algoed nog binnen binnen de afkoelperiode boven water gekomen.

Citaat
Wanneer het bestelde product niet voldoet, dan kan die binnen 14 dagen na ontvangst (de wettelijke afkoelingsperiode) worden geretourneerd.
Als je contact met ons opneemt, dan kunnen we de retour in goede banen leiden.

Wanneer de retour door ons ontvangen is, dan zullen we (na inspectie en akkoord) binnen een week overgaan tot terugbetaling.

 
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
12 maart 2020 - 00:44    reactie #3
geplaatst door: HEXDIY
Balen, ja Boni!

Maarre: zit jij soms op Belgacom WiFi?
Mijn buurman en ik delen zijn Belgacom WiFi.
Bandbreedte genoeg, en uitstekend 2,4 GHz netwerk over het hele huis..
Tot voor enkele maanden toch...

Die Belgacom WiFi heeft er de laatste maanden een geweldige nieuwe "feature" bij:
"One SSID" AKA "Wave".

Die "Royal PITA" zorgt ervoor dat de modem zélf beslist wat het beste netwerk is voor jouw hardware:
5GHz of 2,4 GHz netwerk. Jij zelf kan niks meer kiezen, en het lokale netwerk heet nog steeds "2,4 GHZ bla bla bla".

Tot overmaat van ramp gaat Wave ook nog eens dynamisch switchen, midden in een transactie zonodig.

Ik moet hier dus al maanden WiFi af- en weer aanzetten en met "option/alt" klik filterzakje kijken of mijn WiFi nog in de 2,4 GHz band zit.
Anders opnieuw proberen.
De 5 GHz band heeft line-of-sight nodig, en die band reikt hier niet voorbij 1 steense muur!

Héél erg prettig als je midden in een grote upload ( Soundcloud, Stack etc.)  of banktransactie zit, hoor!
Ook super als je je Mac wil gebruiken als afstandsbediening voor je Chromecast.
Of simpelweg bij surfen/ mailen: steeds verlies ik mijn netwerk.

Thanx but no thanx, Belgacom! Jullie zijn klojo's erger dan de RTT vroeger!

Dus, Boni:
mocht je op Belgacom WiFi werken, kijk dan even na of je wel op de 2,4 GHz WiFi band zit voordat je bij de MacFreak Shop gaat klagen- en je jouw prachtige nieuwe MBP voor onbepaalde tijd moet missen, wil je?

En anders, tja, accidents happen.
Pech voor jou, pech ook voor de MacFreak Shop.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
12 maart 2020 - 00:58    reactie #4
geplaatst door: HEXDIY
Nog iets Boni:
maak Systeemvoorkeuren > Netwerk eens helemaal leeg, koppel al je Thunderbolt bridges eens fysiek af en start van nul qua netwerk.

Herstart zelf met enkel wired KYBD en muis aangesloten.

Wat geeft dat als resultaat?

Even vrijblijvend meedenken, hoor.
Enne: dat wist je al natuurlijk, expert user die je bent.
If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
12 maart 2020 - 01:23    reactie #5
geplaatst door: boni
Dus, Boni:
mocht je op Belgacom WiFi werken,...

Nee, ik heb al jaren EDPnet als provider.
En zoals geschreven: MBP uit 2012 (met macOS Mojave) en nieuwe iMac van medebewoner (met macOS Catalina) hebben geen enkel probleem met mijn draadloos netwerk.

....voordat je bij de MacFreak Shop gaat klagen- en je jouw prachtige nieuwe MBP voor onbepaalde tijd moet missen, wil je?

Is al geregeld met de MacFreak Shop per email en screenshots, MBP is al ingepakt en ze verwachten hem met de post.

En anders, tja, accidents happen.
Pech voor jou, pech ook voor de MacFreak Shop.

Yep pech.

Nog iets Boni:
maak Systeemvoorkeuren > Netwerk eens helemaal leeg, koppel al je Thunderbolt bridges eens fysiek af en start van nul qua netwerk.

Zoals eerder geschreven heb ik als laatste poging tot oplossing een volledig clean install gedaan. SSD gewist en volledig clean macOS gedownload via herstelpartitie. Vandaag zelfs nog is gedaan.
in "Systeemvoorkeuren > Netwerk heb ik 'Wifi' meerdere keren weggegooid. Al lijkt me dit overbodig in een volledig clean install.

Wat geeft dat als resultaat?

Even vrijblijvend meedenken, hoor.
Enne: dat wist je al natuurlijk, expert user die je bent.

Ik ga de MBP niet terug uitpakken.
Ik heb aan de MacFreak Shop vandaag per email gevraagd of ze is met Teamviewer wilden meekijken, misschien zagen zij zo nog iets dat ik over het hoofd zie. Maar ze antwoordden terecht:
Citaat
Check via remote heeft geen nut verder. Je kunt immers ook geen internet recovery doen via wifi. Ook als je opstart met ALT lang ingedrukt, kan je ook geen WIFI selecteren, dus terugsturen.
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
12 maart 2020 - 16:16    reactie #6
geplaatst door: boiing
Niks over te vinden op internet

Je bent niet alleen, er is ook een slachtoffer in Duitsland:

https://communities.apple.com/de/thread/251005648

Zeldzaam gevalletje pech, WiFi module stuk.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
12 maart 2020 - 17:08    reactie #7
geplaatst door: boni
@boiing: aha! Goed gevonden, merci.
Heb mijn 16 inch juist afgeleverd bij de post. Vroeg me af ooit te weten te komen wat er nu eigenlijk aan de hand is. WiFi module stuk dus...
MacBook Air M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MacBook Pro 16-inch M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD. Mijn Mac en Synology NAS setup.
antw: MBP 16 inch met onherstelbaar Wi-Fi probleem
13 maart 2020 - 18:12    reactie #8
geplaatst door: Robert
Er was kennelijk wat verwarring waar de MacBook Pro gekocht was, dat was bij de MacFreak Shop en niet bij Upgreatest. Is inmiddels in dit draadje aangepast.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.