Apple algemeen > Tips, nieuwtjes en mededelingen

Creatieve inzet iPads op school

(1/6) > >>

nnsa:
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst…

https://www.weertdegekste.nl/2023/01/apple-beloont-ikc-laar-voor-creatieve-inzet-ipads/

Alvinus:
Ja, ongetwijfeld. Maar we mogen ons intussen ook afvragen of dit vrolijke beeldschermwerk niet de zoveelste bijdrage is aan de schrikbarende ontlezing in onderwijs en maatschappij. Het werken met iPads op school gaat voor veel leerlingen naadloos over op smartphonegebruik daarbuiten.

Let wel, ik heb dit niet onderzocht en het zal ook erg lastig zijn om de omgekeerde evenredigheid tussen toegenomen beeldschermgebruik en ouderwets lezen aan te tonen, maar onderwijsgevenden die al wat langer meedraaien, zullen beamen dat het één wel degelijk ten koste van het ander is gegaan.

We hebben lang gedacht dat het gebrek aan leesvaardigheid zou worden gecompenseerd door nieuwe digitale handigheid en je moet ook niet zeuren over de dingen die veranderen.

Maar er blijkt tóch iets te zijn met dat lezen. Het vergaren en doorgeven van kennis, het doorgronden van ingewikkelde concepten, argumenteren en overtuigen, kortom volwaardig deelnemen aan je cultuur - overal speelt de taal een hoofdrol.

De meesten hier weten hoe digitale voorzieningen als hulpmiddel ongeëvenaard zijn. De belangrijkste processor is echter nog steeds een goed getraind brein.

HCvP:
Bij deze reactie vraag ik me af of je het filmpje überhaupt bekeken hebt. Ik ben met je eens dat de afname van de leesvaardigheid en rekenvaardigheid zorgwekkend is, maar jouw algemene verhaal doet geen recht aan de inzet van deze school. Ik hoor en zie dat ze juist ook inzetten op lezen (in echte boeken) en schrijven (met een pen op papier). Het gaat natuurlijk om een goede balans en op een goede manier leren omgaan met moderne hulpmiddelen. Nieuwe tijden vragen ook nieuwe vaardigheden.

Alvinus:
Ik heb het filmpje gezien, maar het zegt me niets. Naast het gegeven dat zo’n prijs voor het inzetten van de iPad deel uitmaakt van een businessmodel (de eerste helft), zien we een onderwijsmevrouw vertellen hoe creatief de kinderen aan de slag zijn met de iPad en dat er ‘heus’ nog ruimte is voor ouderwetse lessen. Waar hebben we dat meer gehoord? Ik meen bij Maurice de Hond en zijn iPadscholen.

Nou genereert dat geen bewijskracht, maar ik heb er tien jaar naast gestaan en gezien welke rol de iPad uiteindelijk speelt in de school. Leerlingen zetten hem over het algemeen niet in als handig hulpmiddel, maar geven zich over aan een proces waarbij de eigen breinactiviteit steeds meer verplaatst wordt naar die op het beeldscherm. Het gaat nóg interessanter worden als het gebruik van AI middels ChatGTP goed doordringt.

Kern van mijn betoog is: hoe meer beeldscherm in de klas, hoe minder eigen breinwerk.

iSan:
...om over handschrift te zwijgen. Die zijn tegenwoordig dieptriest. Steeds meer kinderen gaan naar middelbare school met handschrift van een groep 5'er. De oma's en opa's van toen, die hadden echt mooie sierhandschrift. Wel was deze ontwikkeling al zichtbaar vanaf jaren 80, naar ik meen, ik ken geen veertiger met zo'n mooi ontwikkelde sierhandschrift. Maar nu is het echt triest gesteld...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie