Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 07:35    reactie #25
geplaatst door: sandokan1965

Citaat
Flix om 17:17, 12-02-2012
Al vaker wordt hier de Consumentenbond (CB) genoemd, en vaak niet in zulke aardige bewoordingen. Anderen noemen dat dan weer CB-bashen van fanboys. Even bashen dan!

Nu hebben ze weer een leuke Laptop Test gedaan.
Uiteraard komt een Mac er niet zo goed vanaf, en wel hierom:

Software: 3,8  (op basis van puntenwaardering 0-10)
Veelzijdigheid: 4,5
Garantie: 2,8

De genoemde nadelen:
• Geen beveiligingspakker meegeleverd
• Geen kantoorsoftware meegeleverd

Ik kom aardig wat soortgelijke testen tegen op internet; o.a. op US PC sites, waar ze tegenwoordig ook veel aandacht besteden aan Apple/Mac, maar zulke waardeloze vergelijkingen en beoordelingen zijn toch wel uniek te noemen van de NL-CB.

En dan is dit hun missie:
"Iedereen heeft een mening, de Consumentenbond komt met de feiten"

:happy:  :happy:  :happy:


(Schieten maar...)


Het cijfer voor garantie vind ik aan de hoge kant. Volgens mij sjoemelt Apple met de garantiebepalingen.

Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 09:35    reactie #26
geplaatst door: Flix
(Je had ook wel alleen het stukje over garantie kunnen citeren, ipv het hele openingspost...)

Die opmerking over garantie vindt ik juist zo aardig, omdat het er niet toe doet wat een fabrikant aan garantie meegeeft. Dat is wat ze ook keer op keer elders aangeven in de Consumentengids: de garantie-verplichting ligt bij de verkoper, en is per wet geregeld. Dus wat de fabriek aan garantie geeft, kan makkelijk zijn, maar is ook weer irrelevant. Dat is wat ze er zelf dus vaak genoeg over zeggen. En als de fabrikant tevens de verkoper is, moeten ze zich gewoon aan de wet houden, onafhankelijk wat ze zelf aan garantie geven.

Maar er lopen al genoeg draadjes over sec dit onderwerp, links en rechts, dus laten we daar nu niet in verzanden.

Wel zou ik het nu juist als taak van de CB zien, om proefprocessen aan te spannen, bv tegen Apple of hun leveranciers, om die garantieregeling die ze ook horen te geven, af te dwingen. Want als individuele consument kan ik dat niet, wel als groep. En juist daar schreeuwen ze het wel van de daken (ook in programma's als Radar), maar niemand durft het blijkbaar aan om dan de rechter uitspraak te laten doen. Veel geschreeuw maar weinig wol. Daar zit wat mij betreft nu één van de tegenvallers van de CB: leuke testjes uitvoeren, maar nooit eens echt de tanden laten zien namens ons.
Eigenlijk kan ik hier gewoon kwaad om worden: Apple een 2,8 geven; terecht of niet, maar er vervolgens niks aan doen. Wat een mietjes zijn het daar toch!!!

Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 10:27    reactie #27
geplaatst door: weertje
Je kunt het ook lezen als het gemak waarmee je garantie kunt claimen. Valt jouw probleem binnen de garantieperiode van de fabriek dan zul je niet gauw gedoe hebben om het onder garantie gerepareerd te krijgen. Valt het buiten de garantieperiode dan moet je alle registers opentrekken voordat er uberhaupt geluisterd wordt.

Maar ik denk dat zo'n test er niet echt veel toe doet. Er zullen weinig mensen zijn die een Apple willen aanschaffen en na lezen van de test daarvan afzien. Voor mensen die een windows computer zoeken ligt dat anders: neem ik een goedkope medion of een dure hp die eigenlijk hetzelfde kan.

De cijfertjes over Apple zijn dus eigenlijk alleen interessant voor de Apple freaks. Weer een mooie reden om je druk te maken over wat er allemaal mis is met de CB. Persoonlijk maakt mij dat geen ruk uit. Ik weet wel welk merk ik aanschaf. Het enige wat mij daarbij interesseert  is bij welke winkel ik dat doe: iCentre of Media Markt.

Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 11:50    reactie #28
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Flix om 9:35, 13-02-2012
Eigenlijk kan ik hier gewoon kwaad om worden: Apple een 2,8 geven; terecht of niet, maar er vervolgens niks aan doen. Wat een mietjes zijn het daar toch!!!

+1!

Op dit punt kunnen ze, als grote organisatie met macht, iets betekenen. Dat ze dat niet doen haalt wat mij betreft hun bestaansrecht weg!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 12:15    reactie #29
geplaatst door: Panico
Ik moest altijd een beetje lachen als ze weer eens langs kwamen om de prijzen van camera's te vragen die op dat moment al vervangen waren door opvolgers, en tegen de tijd van publicatie soms niet eens meer leverbaar waren.
Het lachen verging mij natuurlijk wel als er dan serieuze klanten naar zo'n camera vroegen, en boos werden omdat wij die zo goed geteste camera niet eens wilden verkopen!

:cheesy:

OK, beetje off-topic. Maar het blijft vreemd als je jezelf als klant serieus neemt en je grondig voorbereidt op een aankoop: mijn eerste CB aankoop was een Philips cassettedeck, die ik prompt inruilde voor een ander (Japans) merk vanwege de ruis die in de test niet echt duidelijk genoemd werd.
Etc.

(Bewerkt door Panico om 12:18, 13-02-2012)

http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")
Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 19:31    reactie #30
geplaatst door: JJmac
Kunnen we niet even de feiten op een rij zetten, en die dan met handtekeningen overhandigen?

Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 19:48    reactie #31
geplaatst door: MacMiep
Volgens mij helpt dat helemaal niks, want ze hebben al veel vaker kritiek gehad vanuit de Mac-hoek.

Angry flash-mob á la Angry Birds bij het hoofdkantoor lijkt me wel wat. Nou nog een aantal vrijwilligers die zich tegen de CB willen laten schieten....

grtz,
MacMiep   :devil:

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 20:54    reactie #32
geplaatst door: Blender
De Consumentenbond is altijd al belachelijk slecht geweest. Tig jaar geleden een videorecorder gekocht die werd afgekraakt door de consumentenbond omdat de gebruiksaanwijzing niet goed was. Maar de grap was nu juist dat dat ding zo eenvoudig te bedienen was dat je die niet nodig had! Sindsdien nooit meer geraadpleegd. Stelletje amateurs daar.
Die Consumentenbond toch...
13 februari 2012 - 23:33    reactie #33
geplaatst door: Robert
Het probleem van de CB is volgens mij dat ze alles meetbaar willen maken (om zo objectief mogelijk te zijn), maar dat de criteria vaak slecht of verouderd zijn. Zie het voorbeeld van Blender hierboven...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Die Consumentenbond toch...
14 februari 2012 - 00:15    reactie #34
geplaatst door: MacFrankie
"Vroeger", toen de digitale fotografie begon door te breken, werden er "dummy" geheugenkaartjes meegeleverd. Dat was vaak 8 of 16 MB. Ik noem dat "dummy" kaartjes, want je hebt er niks aan, je moest er een kaartje van minimaal 128 MB (toen net betaalbaar) of meer bijkopen om iets zinvols met de camera te kunnen doen.

Bij de CB kregen camera's die met een 16MB kaartje werden geleverd een hogere waardering dan degene die met 8MB werden geleverd.

De CB denkt dat alles te meten is. Dat klopt, maar ze weten niet welke meting zinvol is en welke zinloos, en hoe zwaar de verschillende metingen mee moeten tellen.

(Bewerkt door MacFrankie om 0:16, 14-02-2012)

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Die Consumentenbond toch...
14 februari 2012 - 07:21    reactie #35
geplaatst door: Ziegler
Een consument kan tegenwoordig op alle mogelijke manieren informatie krijgen. Daarnaast is de kwaliteit van het gemiddelde product de afgelopen 50 jaar enorm gestegen. Probeer nog maar eens een slechte camera van €150 te kopen. Veel succes. Gaat je niet lukken. En toch gaan ze door met hun suffe testjes.
Die Consumentenbond toch...
14 februari 2012 - 07:43    reactie #36
geplaatst door: MacFrankie
@Ziegler:
Slechte camera's voor €150 bestaan inderdaad niet meer, maar de ene camera van €150 is wel beter / completer / handiger te bedienen dan de andere camera van €150! Dus zijn vergelijkende tests wel nuttig. Niet om de absolute winnaar uit te roepen, maar om de beste camera voor budget x voor doelgroep y te zoeken.

En dat laatste, daar gaat de CB altijd mank: ze kiezen de absolute winnaar voor een bepaald budget, hoe ze daar komen (de waardering van de bepaalde onderdelen, wat betekent het als het onderdeel "beeldkwaliteit" een 8 als waardering krijgt, en wat betekent dezelfde waardering op "bedieningsgemak"?), de wegingsfactor van de afzonderlijke cijfers, en welke doelgroep ze in gedachten hadden toen ze de cijfers toekenden of de wegingsfactoren bepaalden: ik heb geen idee!

OT:
Bij de MacBooks zit geen beveiligingspakket, maar die heb je ook niet nodig. Een beveiligingspakket op zich heeft geen enkel nut (je kunt er niets mee creëren of consumeren), dus als je zonder zo'n CPU cycle verslinder kunt, lijkt me dat een pluspunt. Waardering: 10.

Bij de MacBooks zit geen kantoorsoftware (office pakket). De een wil graag Apple iWork, de ander wil MS Office. Stel dat er van beide versies een 30-dagen uitprobeerversie geïnstalleerd staat, dan begint dat toch aardig op bloatware te lijken, waar ik een hekel aan heb (90% van de Windows PC's staat er vol mee, het vervuilt je nieuwe systeem vanaf dag 1 en daar is weinig aan te doen).

Stel dat Apple zou besluiten om NeoOffice te installeren (wel de volledige versie, omdat dat gratis is), terwijl je eigenlijk liever OpenOffice of Libre Offie zou willen hebben, of helemaal geen gratis office pakket, omdat je liever  bijvoorbeeld de eerder genoemde betaalde office pakketten wilt hebben, dan is je mooie nieuwe Mac vervuild met software die je niet wilt hebben. Ook dit is dan bloatware.

Dus het niet leveren van een office pakket vind ik persoonlijk beter dan een uitprobeerversie of een light versie. Maar hoe je dat waardeert maakt me weinig uit, de wegingsfactor van dat cijfer zou richting 0 moeten, waardoor het weinig tot geen invloed heeft op de eindwaardering.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!