Misschien ben ik de laatste Nederlander die dit weet, dus dan mag het geen tip heten. Maar voor mij was het een oog-opener.
Ik had enkele maanden geleden problemen met mijn pas aangekochte Philips HD/DVD-recorder. De mediamarkt had geen ander advies dan terugbrengen - en dus een maand zonder apparaat zitten.
Bel ik voor alle zekerheid naar de Philips helpdesk, we nemen daar wat mogelijkheden door en aan het eind zegt die man langs zijn neus weg: maar heeft u wel de laatste software-versie?
Vervolgens legt hij uit dat je naar hun support-site kunt surfen, daar intypen welk apparaat je hebt (in mijn geval dus die recorder), waarna er een paar modules worden gedownload die je vervolgens als data op een CD-tje kunt branden.
En dan komt het... je stopt die CD in de DVD-lade van de recorder, het wordt automatisch als software-update herkend, er verschijnt een vraag op je TV of je wilt doorgaan met upgraden... en binnen een paar seconden staat er een 'nieuw' apparaat in je audiovisuele kast.
Afgelopen november heb ik daadwerkelijk op die wijze mijn recorder vanuit mijn leunstoel gerepareerd; en toen ik gisteren weer even iets vreemds constateerde heb ik het toestel kunnen resetten door opnieuw eventjes die CD erin te stoppen.
Gelijk maar even gecheckt of er inmiddels weer nieuwe software was... en jawel hoor, was er net vorige week een nieuwe versie gelanceerd. Meteen erop gezet.
Nogmaals, misschien is dit breed bekend, maar ik wist het niet, de verkoper zei er niets over, en ook de gebruiksaanwijzing van het apparaat zwijgt er in alle talen over.
Nooit geweten dat mijn audiovisuele apparatuur zo als een computer behandeld kan worden. Nu nog onderzoeken of ik door upgrading van mijn Senseo nog nieuwe smaken kan toevoegen...
Hebben trouwens alle fabrikanten en alle moderne apparaten die upgrade-mogelijkheid?