Iets zegt mij dat wij echt geen besef hebben van 't idioot lage aantal Xserves dat Apple jaarlijks wereldwijd verkocht, en welke kosten daar mee waren gemoeid...
[ Ger ]
@Ger: Ook als eenvoudige consument vind ik het prettiger om spullen van een bedrijf dat commitment toont aan te schaffen. Daarnaast straalt enig aanzien in de champions league ook een beetje op mijn eigen bureautafel af. En moet je in de eeuwigheid blijven pushen om enig vertrouwen te kweken? Ja, ik vrees van wel. Je kent de zegswijze: Een goede reputatie is sneller afgebroken dan opgebouwd. In het bedrijfsleven kan je je nimmer een echte miskleun permitteren. Mijn favoriete fruit kiest hier voor de makkelijke weg. Ik vind dat spijtig.
johnvandebroek om 18:32, 10-11-2010Ook als eenvoudige consument vind ik het prettiger om spullen van een bedrijf dat commitment toont aan te schaffen.
Overigens is de consument van Apple gewend dat zij (als één van de weinigen ter wereld) het lef hebben om doorgaans het ene product ter plekke te killen ten faveure van een nieuw apparaat. Er is nog geen nieuwe iPod, MacBook, iMac of iPhone uitgekomen zonder dat 't voorgaande model direct de nek om werd gedraaid (een enkele uitzondering om technische redenen daargelaten). Het enige verschil is nu dat er geen serieus alternatief wordt geboden. Althans, niet voor de pro-IT'er. Voor het beperkte blikveld de consument wordt er namelijk wél een alternatief geboden: de Mac mini server of Mac Pro server. De consument snapt het verschil sowieso niet, dus: "Wat zeuren jullie nou..?"
Ik krijg het een beetje het gevoel dat de Xserve het 'IT syndroom' in de schoenen geschoven krijgt. Vijftien jaar geleden was IT leidend, belangrijk. Logisch, want om met een computer te werken moest je er -ook als gewone consument- heel veel van weten. Hele avonden waren mensen aan het 'computeren', zonder dat er iets zinnigs was gedaan. Behalve een beetje systeemmappen afstruinen, drivertje zus of zo installeren.
Inmiddels is de technische evolutie op het punt dat op consumenten niveau de dingen gewoon horen te werken. Niemand wil nog weten hoe de IT infra achter online bankieren in elkaar zit, of het kopen van het app in de App Store. Het moet gewoon werken. Basta. Daarmee ziet de consument ook inmiddels niet meer in wat er zo belangrijk is aan zo'n Xserve. Of waarom 't zo'n mooi apparaat is. En dan bedoel ik niet de aluminium paneeltjes en de keurig gerangschikte LED'jes aan de buitenkant. Met andere woorden: het zal de iPod, iPad of iMac kopende consument worst zijn dat de Xserve er niet meer gaat zijn. Onbekend maakt onbemind, en da's logisch: voor die markt wat 't ding ook nooit bedoeld.
johnvandebroek om 18:32, 10-11-2010Daarnaast straalt enig aanzien in de champions league ook een beetje op mijn eigen bureautafel af. En moet je in de eeuwigheid blijven pushen om enig vertrouwen te kweken? Ja, ik vrees van wel. Je kent de zegswijze: Een goede reputatie is sneller afgebroken dan opgebouwd. In het bedrijfsleven kan je je nimmer een echte miskleun permitteren. Mijn favoriete fruit kiest hier voor de makkelijke weg. Ik vind dat spijtig.
Nogmaals: ik deel jouw verdriet en argumenten. Alleen denk ik niet dat het niet zo'n drukbezochte begrafenis gaat worden als dat pro-IT'ers zoals jij graag zouden willen zien om de Xserve een laatste eer te bewijzen. Of liever nog: uit z'n graf zien opstaan. We mogen al blij zijn als de eerste rij stoelen bij de kist een beetje gevuld is. Want dat is in beginsel precies de oorsprong van de hele situatie: gebrek aan belangstelling.
Zakelijk allemaal te rationaliseren, maar Apple is op de één of andere manier ook emotie. Raar, maar waar. Dus voelt dit alsof 't meisje waar jij al jaren dolverliefd op bent, je aan de kant heeft gezet.
Een computermerk die dát gevoel bij mensen op kan roepen.
Apple is een apart ding, en dat is 't...
Iets wat ik overigens in mijn werkveld gisteren en vandaag heb mogen merken: had -zoals eerder geschreven - voor een project een ontwerp op basis van Apple xServe gemaakt en ook nog eens het management te weten overtuigen.
Gisteren mocht ik dus komen uitleggen wat de impact zou zijn op korte-, middellange-, en lange termijn. Ik heb mijn best gedaan, maar men heeft het project met twee tot drie maanden uitgesteld (lees: verlengd) omdat men pertinent niet meer een op Apple-gebaseerde oplossing wil hebben.
Komende periode worden oplossingen van IBM, Oracle en HP tegen het licht gehouden. Jammer, heeft niet zo mogen zijn. Hoezeer ik een Apple-fanaat ben (zonder enige vorm van overdrijven, dit jaar ruim 9 mensen aan een Apple geholpen (switchers)) stop ik na deze (bijna persoonlijke) catastrofe met het aanbevelen van professionele oplossingen op basis van Apple hardware. Leuk voor de crea, mkb'er of onderwijsinstelling, maar zeker niet in een industriële, bancaire of handels-omgeving.
Ik type dit bericht met alle liefde op mijn MacBook Pro terwijl ik muziek luister op mijn iPad en met een half oog de beurs-analyses van vandaag aan het doornemen ben. Hoe het ook zij: het scheelde niet veel of ik was mijn opdrachtgever kwijt dankzij dat xServe gebeuren.
Laten we maar hopen dat MacOS X Server beschikbaar komt voor op Dell/HP/IBM-hardware. Zal wel weer ijdelijke hoop zijn. Steve ziet immers meer in 'the cloud'.
Groet,
Doctor
Die 0.5 % klinkt als weinig, maar zo zie je maar dat er toch velen zijn die hier gaan vastlopen. De Xserve gebruikers zijn veelal heavy business users dus komt het hard aan.
Apple is toch een datacenter aan het bouwen? Ik neem aan dat daar geen HP blades of Mac Pro's staan?
Nog altijd blijf ik hopen dat er voor eind januari een alternatief komt. Iets waar je Mac Mini's in kunt klikken ofzo.
@Ger: zoals jij altijd zei: Apple is geen merk maar een kerk.
KJ om 7:26, 11-11-2010...ik weet bijna wel zeker dat er nagenoeg geen Xserves en OSX Server in Apple's eigen serverpark draaien. OS daar is een Red Hat Linux distro
@KJ:Dat geeft al aan dat ze er zelf geen vertrouwen in hebben.
Dus een beetje Apple datacenter ziet er voortaan zo uit:
Daar loopt de gemiddelde IT'er toch schuddebuikend langs