I tried using AI. It scared me.
16 februari 2023 - 15:44   
geplaatst door: GeorgeM
Interessante video, die me de moeite van het delen hier waard leek.

I tried using AI. It scared me.
16 februari 2023 - 16:11    reactie #1
geplaatst door: Ziegler
Ik snap wat hij bedoelt. Hij zou zomaar gelijk kunnen hebben.
I tried using AI. It scared me.
16 februari 2023 - 17:59    reactie #2
geplaatst door: orange
Ik denk zeker dat we weer aan de bodem van een nieuwe curve staan.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
I tried using AI. It scared me.
17 februari 2023 - 10:03    reactie #3
geplaatst door: anraadts
Ik ook dat we aan de bodem van een nieuwe curve staan.

Ondertussen is er nog heel erg veel werk nodig voordat AI niet onbedoeld 'uit de bocht' vliegt:

https://www.washingtonpost.com/technology/2023/02/16/microsoft-bing-ai-chatbot-sydney
I tried using AI. It scared me.
18 februari 2023 - 10:58    reactie #4
geplaatst door: Timotheus
Heel belangrijk is dicht bij jezelf blijven. De menselijke maat. Jezelf niet aan meer prikkels blootstellen dan je aankunt. In jezelf investeren, niet (of niet alleen) in allerlei apparaten en apps die 'iets' voor je doen.

Door toedoen van AI komen er steeds meer apps die je het idee geven dat je iets kunt wat je helemaal niet kunt. Wil je een mooie doorleefde kop van een oude man tekenen, à la Rembrandt? Vraag het de app, en binnen vijf minuten rolt hij uit je printer. Maar welke voldoening geeft dat, met het gevoel van eigenwaarde dat daaraan verbonden is? Nul komma nul. Dan misschien toch beter gewoon op tekenles.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
I tried using AI. It scared me.
19 februari 2023 - 17:03    reactie #5
geplaatst door: catmen
Interessant filmpje voor zover ik het begrijp, maar ik wil met betrekking tot de digitale wereld even een echt gebeurde anekdote kwijt: ik verzond een klein pakje in een aangetekend envelop met beschermende  luchtnoppen via de post naar een adres in Frankrijk, daar komt vermoedelijk nog zeer weinig handenarbeid bij kijken, ik kreeg het pakje 14 dagen daarna (snel he!) terug met onbestelbaar wegens fout adres. echter het terug gezonden pakje was zo plat als een pannenkoek, er was vermoedelijk een vorklift of zoiets over gereden

Ik naar de post voor een klacht, wil dat toch lukken dat zij niet aan het klachtenformulier raken zeker op hun PC, ze vonden dat niet, krijg wel een telefoon nummer mee voor indienen klacht, na de nodige keuzes 1,2,3,4 geen keuze voor klacht, dan maar "andere" gekozen, reaktie van persoon aan de telefoon "Oei" "wil u een klacht doen" ha ja natuurlijk! ok barcode nummer van pakje a.u.b, "hier is het"

Vier weken geleden gebeurt, intussen 0 reactie, waar sta je dan met klachten formulieren die niet gevonden worden, telefoon nummers met niet de juiste keuze, personeel dat niet mee is en mogelijk gewoon onbekwaam, en uiteindelijk géén enkele  reactie, een digitale vooruitgang vind ik dit allemaal niet eerlijk gezegd, maar ja misschien moet dat allemaal zo. 
I tried using AI. It scared me.
19 februari 2023 - 17:58    reactie #6
geplaatst door: bacon
Timotheus, je hebt helemaal gelijk. Ik wil niemand vermoeien met open deuren (Als je die tenminste als "open" ziet!), maar breek me de bek niet open over digitaal "schilderen". Heeft niets met schilderen/tekenen enz. te maken. Men moet dat gewoon anders noemen.
Bewerkt: 19 februari 2023 - 18:21 door bacon
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
I tried using AI. It scared me.
19 februari 2023 - 20:24    reactie #7
geplaatst door: Timotheus
Gisteren leegde ik mijn spambox. Daar zat onder andere een bericht in met de volgende mededeling:

Citaat
Stop met tijd en geld te verspillen aan het leren van een nieuwe taal!

Directe vertaler in twee richtingen: druk gewoon op de knop, spreek en ontvang audiovertaling in 1,5 seconde. De Muama Enence maakt gebruik van de technologische vooruitgang van spraakherkenning. U kunt dus in realtime vlotte gesprekken voeren!

36 talen beschikbaar – realtime communicatie – zeer lange batterijduur
Jonge mensen zonder veel levenservaring worden door dit soort berichten op het verkeerde been gezet en gaan dan op verkeerde paarden wedden.

Ik ken iemand die momenteel een hele site aan het opzetten is met links naar een paar honderd zogenaamd 'handige helpers'. De teneur is steeds: "Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" "Waarom jezelf hoofdpijn bezorgen als een app het werk voor je kan doen?"

Verdienmodel van de site: elke keer dat iemand klikt op een link naar zo'n handige helper, komt er geld binnen. Weinig natuurlijk, maar heel veel kliks bij elkaar zouden een aardig bedrag moeten opleveren. Dat hoopt men althans.

Screenshot.jpgI tried using AI. It scared me.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
I tried using AI. It scared me.
20 februari 2023 - 19:30    reactie #8
geplaatst door: nnsa
…een digitale vooruitgang vind ik dit allemaal niet eerlijk gezegd, maar ja misschien moet dat allemaal zo…
In het analoge tijdperk was je ergens ‘klant’ en kon je ergens terecht. In het digitale tijdperk ben je ‘een probleem’ en kan je nergens terecht, of heeel moeilijk of er is geen capaciteit…

Maar wie zijn al die bestellers bij online winkels…?

Dit zegt ChatGPT ervan…:

Pakketbezorging is in Nederland de afgelopen jaren een steeds groter wordend probleem geworden. Ondanks het feit dat er steeds meer online wordt besteld, lijken postbedrijven niet in staat te zijn om de pakketten op tijd en zonder problemen af te leveren. Er zijn verschillende redenen voor deze slechte bezorging van pakketjes in Nederland, zoals onderbezetting bij postbedrijven, toenemende werkdruk en inefficiënte logistieke processen.

Een van de grootste problemen is onderbezetting bij postbedrijven. Hoewel er steeds meer online bestellingen worden gedaan, lijkt het erop dat er niet genoeg mensen zijn om deze te verwerken en af te leveren. Dit leidt tot lange wachttijden en vertragingen bij de aflevering van pakketjes, wat zowel voor de consument als de webwinkel tot frustratie kan leiden.

Een andere reden voor de slechte bezorging van pakketjes in Nederland is de toenemende werkdruk bij postbedrijven. Bezorgers moeten steeds meer pakketjes in steeds minder tijd afleveren, waardoor ze vaak onder hoge druk staan om snel te werken. Dit kan leiden tot fouten, zoals het afleveren van pakketjes op verkeerde adressen of het niet afleveren van pakketjes op de aangegeven dag.

Daarnaast zijn de logistieke processen bij postbedrijven niet altijd even efficiënt. Vaak zijn er meerdere tussenpersonen betrokken bij de aflevering van een pakketje, waardoor er meer kans is op vertragingen of fouten. Bovendien zijn er soms misverstanden tussen de verschillende partijen, waardoor pakketjes verkeerd worden gelabeld of niet op tijd worden opgehaald.

Het is duidelijk dat de slechte bezorging van pakketjes in Nederland een probleem is dat moet worden aangepakt. Hoewel er geen simpele oplossing is, zijn er wel stappen die postbedrijven kunnen nemen om de problemen te verminderen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld meer personeel aannemen om de werkdruk te verminderen, efficiëntere logistieke processen implementeren en betere communicatie onderhouden tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij de aflevering van pakketjes.

[Bottomline: ook deze geest is uit de fles…]
Bewerkt: 20 februari 2023 - 21:40 door nnsa
I tried using AI. It scared me.
20 februari 2023 - 21:21    reactie #9
geplaatst door: catmen
In Belgie is de pakket bezorging door Bpost ook een groot probleem hoor, postpunt NL is (althans hier) véél efficiënter en zeggen dat Bpost ooit postpunt wou overnemen, ik zie eerder postpunt Bpost overnemen ,op de radio hoorde ik vandaag nog dat in Belgie 50% van de mensen niet digitaal mee is, dat is veel he!
I tried using AI. It scared me.
20 februari 2023 - 21:26    reactie #10
geplaatst door: Wink10
@catmen, reactie #5:
Tip: als je regelmatig een . (punt) zet, en op een nieuwe regel begint, wordt de tekst beter leesbaar!
I tried using AI. It scared me.
20 februari 2023 - 22:34    reactie #11
geplaatst door: Timotheus
Hoewel er geen simpele oplossing is …
Ik heb er twee:

- maak een eind aan het kosteloos terugsturen van spullen. Er wordt in Nederland in enorme hoeveelheden lukraak besteld. Veel mensen vinden het heel gewoon om van alles en nog wat aan huis te laten bezorgen, en het meeste gewoon weer terug te sturen, "want het is toch gratis". Zalando krijgt 50% retour; vijftig procent!! En veel daarvan wordt weggegooid, want iedereen wil frisse spullen; wat dat voor het milieu betekent, kan iedereen bedenken. Dit soort bedrijven wil daarom graag af van het kosteloos terugsturen, maar niemand durft de eerste stap te zetten.
Reken gewoon een tientje per besteld item dat wordt teruggestuurd. Dan gaan mensen nadenken vóór ze wat bestellen, en wordt de taak van de bezorgdiensten verlicht.

- maak het bezorgen van pakketten aan huis aanzienlijk duurder. Nu is het verschil tussen bezorgen thuis en bezorgen bij een ophaalpunt zeer beperkt: één euro bij een pakket dat ik vandaag per DHL verstuurde. Maak dat vijf euro, of zeven euro vijftig. Dan denken velen toch: dan maar ophalen bij een pakketpunt.
Vroeger ging je gewoon naar de winkel om je boormachine, boek of electrische tandenborstel te kopen. Nu moet het allemaal thuisbezorgd worden. Waarom in godsnaam?

Ik wil de heren pakketbezorgers niet heilig verklaren, die zullen ook steken laten vallen, maar tegen de hoeveelheid pakketten die dagelijks wordt verzonden valt nauwelijks meer op te werken.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
I tried using AI. It scared me.
20 februari 2023 - 22:52    reactie #12
geplaatst door: Tarmac58
@nnsa heeft ChatGPT een tekst laten maken. Wel passend (en grappig) in een draadje over AI.
Het is wel komisch dat zowel @catman als @Timotheus op de inhoud van het geschrijf ingaan..
Maar daardoor wordt het wel een raar draadje.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 07:34    reactie #13
geplaatst door: Timotheus
Het is wel komisch dat zowel @catman als @Timotheus op de inhoud van het geschrijf ingaan..
Waarom? Zo'n programma produceert een wijdverbreide, zogenaamd evenwichtige mening. Maar daar valt het nodige op af te dingen. En dat heb ik proberen te doen.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 08:01    reactie #14
geplaatst door: catmen
@catmen, reactie #5:
Tip: als je regelmatig een . (punt) zet, en op een nieuwe regel begint, wordt de tekst beter leesbaar!
Ja, juist.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 09:43    reactie #15
geplaatst door: Robert
Ik corrigeer bijdrages zonder punten en witregels vaak, omdat (vooral de langere) moeilijk te lezen zijn. Bijvoorbeeld ook deze.

Als iedereen op het forum daar meer aandacht aan zou besteden, dan zou mij dat veel werk schelen...  :thumbs-up:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 10:37    reactie #16
geplaatst door: catmen
Dat begrijp ik volkomen! Ik kan alleen maar ter verontschuldiging aanbrengen dat een 74- jarige nu eenmaal niet meer bij de tijd is, en dat wij al wel wat grammatica veranderingen in die vele jaren hebben zien passeren.

Dat bvb ook ons zicht achteruit gaat en wij In het duister gemakkelijker verblind worden door het tegenliggend verkeer met hun tegenwoordige hevige halogeen of led verlichting, niets aan te doen of uit de wagen blijven vanaf bepaalde leeftijd, wij lopen bvb ook dikwijls in de weg in de grootwarenhuizen vernam ik al.

Dat u de moeite wil doe om verbeteringen aan te brengen is mooi, maar vermoedelijk noodzakelijk voor de ouderen. Soms te lange zinnen wat "moeilijk leest" het moet tegenwoordig ook allemaal "makkelijk" zijn.

Een leeftijds begrenzing voor lidmaatschap of registratie op deze en/of andere sites zou u, en andere beheerders veel werk kunnen besparen, en sorry als ook hier mogelijk de punten en komma,s niet op de juiste plaats staan.😏
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 10:43    reactie #17
geplaatst door: Hiker
- maak het bezorgen van pakketten aan huis aanzienlijk duurder. Nu is het verschil tussen bezorgen thuis en bezorgen bij een ophaalpunt zeer beperkt: één euro bij een pakket dat ik vandaag per DHL verstuurde. Maak dat vijf euro, of zeven euro vijftig. Dan denken velen toch: dan maar ophalen bij een pakketpunt.

Als iedereen naar een afhaalpunt laat sturen dan gaat iedereen met de auto naar dat afhaalpunt. Dat wordt ten eerste erg druk, ten tweede slecht voor het milieu. En dan ook nog het probleem dat (bij ons) de afhaalpunten in een winkelstraat zitten waar je niet met de auto kunt komen. Zware / grote pakketten afhalen is dus een probleem.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 10:58    reactie #18
geplaatst door: Robert
@catmen: deze bijdrage was voorbeeldig, super!

Een leeftijds begrenzing voor lidmaatschap of registratie op deze en/of andere sites zou u, en andere beheerders veel werk kunnen besparen, en sorry als ook hier mogelijk de punten en komma,s niet op de juiste plaats staan.😏
Dat gaat nooit gebeuren, dan maar wat meer werk...  ;)

@iedereen: probeer een beetje on-topic te blijven, het gaat over de toekomst van AI en wat die (mogelijk) betekent.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 12:06    reactie #19
geplaatst door: Timotheus
Als iedereen naar een afhaalpunt laat sturen dan gaat iedereen met de auto naar dat afhaalpunt.
Ik hoop dat niet iedereen zo stom is.

En dan ook nog het probleem dat (bij ons) de afhaalpunten in een winkelstraat zitten waar je niet met de auto kunt komen.
Bij mij ook. Alle afhaalpunten in de buurt zijn heel gemakkelijk te bereiken met de fiets, maar daar parkeren is een groot probleem. Dus dan toch maar gewoon met de fiets.

Zware / grote pakketten afhalen is dus een probleem.
Dus betaal je daar dan extra voor om die thuis te laten bezorgen. De ideale wereld bestaat niet, en van de klant mag ook een (fysieke of financiële) inspanning worden verwacht. Geen enkele oplossing is zonder schaduwzijden.

Maar zoals Robert zegt: back on topic!
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 13:41    reactie #20
geplaatst door: nnsa
ChatGPT vindt er ook iets van…:

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat mensen met de auto naar het afhaalpunt gaan om hun pakketjes op te halen:

1. Promoot milieuvriendelijke alternatieven: Om mensen aan te moedigen om duurzamere keuzes te maken, kunt u verschillende alternatieven voorstellen, zoals het gebruik van een fiets, openbaar vervoer of zelfs te voet. Deze kunnen de koolstofvoetafdruk verminderen en bijdragen aan een duurzamere levensstijl.

2. Gratis verzending: Als de verzendkosten gratis zijn, zullen mensen minder geneigd zijn om naar het afhaalpunt te rijden om hun pakket op te halen, omdat de kosten voor de bezorging al inbegrepen zijn. Bedrijven kunnen hun kosten verlagen door een drempelbedrag te hanteren, zodat klanten een minimumbedrag moeten besteden om in aanmerking te komen voor gratis verzending.

3. Lokale bezorging: Het aanbieden van een lokale bezorgservice kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor klanten die anders naar het afhaalpunt zouden moeten rijden. Dit kan een specifieke bezorgdag of tijd omvatten, of het kan worden aangeboden als een abonnementsservice voor klanten die regelmatig online winkelen.

4. Beloon duurzaam gedrag: Bedrijven kunnen klanten belonen voor duurzaam gedrag door middel van loyaliteitsprogramma's. Bijvoorbeeld, klanten die een milieuvriendelijke optie kiezen voor hun bezorging, zoals een fietskoerier, kunnen punten verdienen voor kortingen op toekomstige aankopen.

5. Maak afhaalpunten minder aantrekkelijk: Afhaalpunten kunnen minder aantrekkelijk worden gemaakt voor autorijders door het aantal parkeerplaatsen te beperken of door een vergoeding te vragen voor parkeren. Dit kan klanten aanmoedigen om alternatieve transportmiddelen te gebruiken.

6. Samenwerking met lokale ondernemingen: Bedrijven kunnen samenwerken met lokale ondernemingen om pick-up points te creëren bij bestaande winkels, zodat klanten hun pakketjes kunnen ophalen zonder extra te moeten rijden. Dit kan ook leiden tot meer exposure voor zowel de online retailer als de lokale onderneming.

7. Bewustmakingscampagnes: Het promoten van een bewustmakingscampagne om de impact van autorijden op het milieu te benadrukken, kan klanten aanmoedigen om duurzamere opties te overwegen. Dit kan worden gedaan via verschillende media, zoals sociale media of e-mailnieuwsbrieven…  :withstupid:
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 15:29    reactie #21
geplaatst door: Ziegler
Ik gebruik ChatGPT open ai nu als zoekmachine. Dat levert wel vrij goede resultaten op. Voorbeeldje:

Q: wat was de aanleiding voor stef kamil carlens om deus te verlaten?

A: Stef Kamil Carlens verliet dEUS in 1996, na de release van het debuutalbum "Worst Case Scenario". Er zijn verschillende redenen waarom hij de band verliet, maar het lijkt erop dat de belangrijkste reden was dat hij zich beperkt voelde door de muzikale koers van de band. In een interview uit 1997 zei Carlens dat hij zich beperkt voelde door de "rockmuziek" van dEUS en dat hij meer interesse had in andere muzikale genres, zoals folk, jazz en wereldmuziek.

Daarnaast was Carlens ook bezig met zijn eigen project, Moondog Jr., en wilde hij zich meer richten op deze band. Hij vond het moeilijk om beide bands te combineren en uiteindelijk koos hij ervoor om dEUS te verlaten en zich volledig te richten op Moondog Jr.
Bewerkt: 21 februari 2023 - 15:57 door Ziegler
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 15:32    reactie #22
geplaatst door: mcmt
ChatGPT produceert geen mening. Het heeft evenmin begrip van een 'pakket' of een 'probleem'. Het lijmt essentieel stukjes tekst bijna naadloos aaneen, gedreven door predicties op basis van statistische gegevens, en het doet dit - vanuit bepaalde perspectieven - zo goed dat we al eens geneigd worden ChatGPT bepaalde menselijke attributen toe te kennen.

Met toepassingen als ChatGPT en BingBot zetten we mogelijk heel schuchtere pogingen richting AGI (Artificial General Intelligence), in tegenstelling tot 'klassieke' (Narrow) AI.

Klassieke AI is domein-specifiek. Denk bijv. aan beeld-en spraakherkenning, algoritmen om producten aan te bevelen, generatie van gepersonaliseerde afspeellijsten, planning systemen, beurstransacties, farmaceutisch onderzoek, medische diagnose (cf. het MYCIN expert systeem begin jaren '70), diverse rijhulpmiddelen in de wagen, schaakprogramma's, robotics, marsrovers, slimme wapens.

Wat ooit als (klassieke) AI beschouwd werd is ondertussen vaak gemeengoed geworden, herleid tot 'modale' algoritmen die nagenoeg moeiteloos kunnen uitgevoerd worden op hedendaagse hardware (cf. de neural engines in de iPhone). Dat je bijv. een schets van een scriptje in het Engels automatisch kan vertalen naar uitvoerbare code is op zich dan ook niet echt verbazingwekkend meer.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 16:00    reactie #23
geplaatst door: Ziegler
Wat ik knap vind is dat in mijn post de ai vrij genuanceerd kan zijn. ‘Het lijkt er op’. Dat maakt het heel echt.
I tried using AI. It scared me.
21 februari 2023 - 17:21    reactie #24
geplaatst door: orange
Helemaal bizar is dat ChatGPT ook kan coderen.
Je kunt er feitelijk een complete app door laten maken.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl